Alle gode ting ER tre
Audi nøyde seg ikke med å kappe taket av S4. Nå har de høynet til RS4 – deres råeste kabrioletracer noensinne – og samtidig komplettert sin A4-baserte morobilpakke.
Vi har snakket en del om frisørkabrioleter denne våren, om de små med ståltak som noen av oss her i Vi Menn Bil-redaksjonen helst ikke vil bli sett i. RS4 har ikke ståltak. Og ingen av oss har problemer med å bli sett i den.
For en smånysen pollenallergiker som meg er det dog et risky opplegg å begi seg ut på italiensk motorvei i sommerlig luft med taket nede. Men pytt, her er det tross alt anbefalt (!) fartsgrense på 130 km/t og greier. Og ja, det gir en egen følelse å brøle av gårde med 420 V8-hester under panseret.
Og når bilen i tillegg serveres med stofftak, blir det noe helt spesielt. Så kan man selvsagt spørre om hva som er vitsen med en så sprek kabriolet, når man nå kan få hele RS4-rekka - med sedan og stasjonsvogn - til lavere pris.
Svaret er at det er virkelig gøyalt å kjøre denne farkosten. Under lanseringen av RS4 sedan i fjor høst, lot jeg meg, blant mye annet, imponere av et heftig lydbilde inne i kupeen. Med taket nede innover i Italia, fra utgangspunktet Roma, er det ikke noe poeng i å ta i bruk det utmerkede stereoanlegget.
Problemet er bare at jakten på det deilige bruset - som kommer der foran og sprer seg bakover via eksosanlegget - gir et vesentlig høyere forbruk enn det fabrikkoppgitte 1,39 liter per mil Du skal ha stålkontroll for ikke å utforske motorlyd og -drag. Maskinen er nemlig vanvittig. V8'eren er så fleksibel at den først sperrer på 8250 omdreininger, og innen man kommer så langt, har systemet levert mye balsam til lidenskapelige motorører. 0-100 går dessuten unna på kjappe 4,9 sekunder og toppfarten på 250 km/t (fartssperre) holder for de fleste. Maksimalt dreiemoment på 430 Nm oppnås ved 5500 omdreininger. Og bare som en opplysning: Girene lar seg tømme helt så langt opp mot de 250 du måtte ønske.
Firehjulsdrift er en selvfølge. Kabrioleten har selvsperrende Torsen-senterdifferensial, som sørger for 40/60-fordelingen foran/bak for quattro-systemet. Under veldig tøff kjøring kan kraften sendes fullt ut til bakhjulene, som gir en mer rattsensitiv farkost. Voilá.
Selv om kabrioleten faktisk er 195 kilo tyngre enn broren med tak, merkes ikke det stort på prestasjonene; den bruker bare 0,1 sekund mer på 0-100, og det kan vi leve med. Særlig ettersom Audi-ingeniørene åpenbart har klart å stramme inn chassiset såpass at det rimer med understellet.
For denne bilen krenger nesten ikke i det hele tatt - i hvert fall ikke merkbart for oss på den trange testbanen ved Autodromo di Vallelunga. RS4 stiller sånn sett i en helt egen divisjon, nesten på linje med Mercedes-Benz SL 55 AMG og et par andre verdige landsmenn.
|