550 hk for familien

Audi RS6 er på vei, med enorme krefter i en praktisk innpakning.

Audi RS6. Foto: Automedia
Audi RS6. Foto: Automedia Foto: © Automedia
Publisert Oppdatert
Audi RS6. Foto: Automedia
Audi RS6. Foto: Automedia Foto: © Automedia
Audi RS6. Foto: Automedia
Audi RS6. Foto: Automedia Foto: © Automedia

Dagens Audi S6 er en fantastisk bil. Den er lettkjørt og komfortabel, den er stor og praktisk, og når hornene vokser ut av panna har du en herlig, 5,2-liters Lamborghini-V10 på 435 hk som bare gir og gir og gir. 0-100-sprinten tar 5,3 sekunder - og dette for en stasjonsvogn på nærmere to tonn!

Spreke konkurrenter
Men det er mer moro i vente. BMW har jo sin 507 hk sterke M5 og Mercedes-Benz har den 514 hk sterke E63 AMG i stallen. Audi vil jo ikke være noe dårligere. Den forrige RS6, som for øvrig kanskje hadde mer motor enn direkte sportslige kjøreegenskaper, har en 4,2-liters V8 på 450 hk under panseret. At dagens RS4 kjører i ring rundt den, er vi absolutt ikke i tvil om.

Alt er dermed klart for at Audi skal komme med sin nye RS6. Som forgjengeren og alle andre heftige biler fra produsenten får den firehjulstrekk, og dette bidrar jo til å gjøre den litt mer helårsvennlig enn de bakhjulsdrevne konkurrentene.

Hardtestes på Ringen
Våre kilder hos Automedia forteller at bilen, som i disse dager gjennomgår omfattende tester på Nürburgrings Nordschleife, får samme V10-motor som S6. Men den får pustehjelp fra et par turboer, og resultatet er en effekt et sted mellom 520 og 550 hk - om ikke enda mer.

Av spesielle kjennetegn kan vi nevne bredere skjermer, åpnere frontfanger og en mer aggressiv støtfanger bak. De fire runde eksosutblåsene på S6 byttes ut med to store, ovale. Men bortsett fra disse detaljene skiller den seg ikke særlig fra en vanlig A6. Helt til den drar på da, selvfølgelig.

Audi RS6 skal vises til publikum i mars, og kommer på markedet på vårparten. Den blir tilgjengelig både som sedan og som stasjonsvogn. Vi tror det kan bli moro.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen