255 hk ren moro

Lotus bygger nå en spesialmodell av lille, lette Exige, hovedsakelig beregnet for racing. Men den er også godkjent for gatebruk.

Exige Cup 255 er bygget som en racer, med kortsteget sekstrinnskasse, oppgraderte bremser, fullt FIA-godkjent bur og ordentlige bøtteseter.
Exige Cup 255 er bygget som en racer, med kortsteget sekstrinnskasse, oppgraderte bremser, fullt FIA-godkjent bur og ordentlige bøtteseter. Foto: Copyright,
Publisert Oppdatert

Lotus Exige er en fantastisk kjøremaskin. Den lille og lette bilen er satt opp som en racerbil - allerede i standardform. Og med lite vekt å drasse på blir prestasjonene hårete, selv om motoren kanskje ikke imponerer så voldsomt på papiret.

Den britiske bilprodusenten har lansert den ene Exige-avarten etter den andre, og nå har de bygget modell de selv sier er den mest radikale "vei-til-bane"-bilen noen sinne.

Klar for racing
Exige Cup 255 er bygget som en racer, med kortsteget sekstrinnskasse, oppgraderte bremser, fullt FIA-godkjent bur og ordentlige bøtteseter. Den er også tilgjengelig med en FIA-godkjent fuelcell, og kan fås med slicks, helt åpen eksos, dogbox-girkasse og en diffbrems. Men mer veirelaterte ting som metalliclakk og aircondition står også på ekstrautstyrslista.

Understellet er fra Öhlins, og bilen har justerbare støtdempere så man kan finne den optimale innstillingen for banen man skal kjøre på. Stabstaget foran er også justerbart. Og om du kjøper en Cup 255, får du med et hefte med forklaringer og forslag til innstillinger så du slipper å skru deg helt bort.

Heftig skyv!
Bilen er også godkjent for vei, og med 950 kg å drasse på har den 1,8 liter store Toyota-motoren med kompressor en grei oppgave. 255 hk sender den fra stillestående til 100 km/t på 3,9 sekunder, og fra null til 160 km/t på 9,8 sekunder. Toppfarten er 260 km/t.

For å hente fram de ekstra kreftene trengte den midtmonterte motoren også mer kjøling. Lotus har derfor bygget om takscoopet så det slipper inn 50 prosent mer luft enn taket på en standard, 192 hesters Exige S. Med det nye taket ser den jo også enda sintere ut enn før.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen