Angela garanterer fri fart

Frp har kanskje noe å lære av Tyskland? Forbundskansler Angela Merkel (CDU) garanterer at under henne vil autobahn fortsatt være bompengefri og uten toppfartsbegrensning.

GI GASS: Og hold til venstre. Det er nok mange bilister innerste, hemmlig drøm - og kan hende godt valgflesk?
Publisert Sist oppdatert
Angela Merkel.

Det er i et intervju med det tyske tidsskriftet auto motor und sport at Merkel slår dette fast. Hun garanterer for fortsatt fri fart på autobahn så lenge hun regjerer.

- Denne diskusjonen har vi lagt bak oss. I dag har vi intelligente trafikkstyringssystemer som gjør en generell toppfartsbegrensing unødvendig, fastslår Merkel.

Les også:

Systemene Merkel viser til er etter alt å dømme trafikkflytovervåkningen som elektronisk styrer fartsgrensene etter trafikkmengde og kjøreforhold, og som varsler om hendelser lengre framme, som kø, ulykker eller annet i vegbanen.

TRE FELT: I hver retning, disiplinerte sjåfører og intelligente trafikkstyringssystemer. Da er det ikke nødvendig med en generell toppfartsgrense, mener forbundskansler Merkel.

Valgflesk som monner

Aha, tenker du sikkert, nå er det nok snart valg i Tyskland? Jepp. Mot slutten av september er det parlamentsvalg. I følge utenriksveteranen Jahn Otto Johansen (les hans kommentar her) leder Merkel klart i øyeblikket.

Derfor kommer det mer slikt som bilister liker å høre. Merkel avviser også å innføre bompenger for personbiler.

- På lang sikt kan vi ikke avvise at trafikkveksten vil gjør det nødvendig, slik det har blitt for gjennomfartstrafikken på tungtransportsiden, men jeg kan ikke se at dette vil bli aktuelt i kommende regjeringsperiode, sier Merkel til auto motor und sport.

Les også: Står du fast i trafikken? Mobilen kan kanskje hjelpe deg ut av knipa.

Men ikke forlenget vrakpant

Tyskerne har, som flere land i Europa, hatt stor suksess med forhøyet vrakpant i år. Ordningen videreføres dog ikke i 2010 (om Merkel fortsatt sitter ved roret).

I følge Merkel har ordningen fullført sin misjon med å stimulere økonomien i en krisesituasjon. Fra 2010 ser hun bedringens tegn for bilbransjen, blant annet innen eksport til markeder som Kina og Sør-Amerika.

Selv tilbringer Merkel selv store deler av valgkampen i baksetet på sin sjåførkjørte Audi A8 med 3,0 TDI-motor. Kikk har på sin side testet den litt grommere Audi S8 5,2 FSI Quattro.

FRI FART: Forbundskansler Angela Merkel (CDU), her sammen med leder av det tyske, kristne sosialdemokratiske partiet (CSU) Horst Seehofer, i Berlin under presentasjonen av programmet de går på valg for i perioden 2009 til 2013.