Garmin BlueChart Mobile

Best til planlegging

Garmins app for navigasjon og ruteplanlegging har gode egenskaper, men mangler litt på å være helt perfekt.

VÆRRADAR: Du kan kjøpe tilleggstjenester for appen. Eksempelvis utvidet værinformasjon som laster ned data om nedbør og skyer. Det koster 28 kroner. Her ser vi at det er noe nedbørsaktivitet i områdene rundt Stavanger.
VÆRRADAR: Du kan kjøpe tilleggstjenester for appen. Eksempelvis utvidet værinformasjon som laster ned data om nedbør og skyer. Det koster 28 kroner. Her ser vi at det er noe nedbørsaktivitet i områdene rundt Stavanger.
Sist oppdatert
MANGLER: Når du trykker på ett av informasjonspunktene i hjulet, får du opp et vindu som gir deg informasjon om objektet. Stort sett fungerer det fint, men i testperioden savnet vi blant annet informasjon om marinaer i Oslofjorden og hvilke fasiliteter de har. FOTO: Terje Bjørnsen
MANGLER: Når du trykker på ett av informasjonspunktene i hjulet, får du opp et vindu som gir deg informasjon om objektet. Stort sett fungerer det fint, men i testperioden savnet vi blant annet informasjon om marinaer i Oslofjorden og hvilke fasiliteter de har. FOTO: Terje Bjørnsen

I fjor testet vi ulike navigasjonsapper og hvordan det fungerer å bruke iPad som tillegg til en kartplotter eller som eneste navigasjonsinnretning om bord.

Erfaringene var gode, og selv om vi ikke ville ha brukt en navigasjonsapp som eneste hjelpemiddel på lengre turer, har de absolutt sin misjon på kortere utflukter og som planleggingsverktøy. Nettopp det siste er nok hovedoppgaven for Garmins BlueChart Mobile app.

De nyeste kartplotterne fra Garmin har Bluetooth som standard, og dermed er tanken at du kan planlegge i appen og utveksle ruter, veipunkter og spor mellom app og plotter.

For eldre Garminplottere må du kjøpe en egen adapter for å utveksle informasjon trådløst. Selv om Garmin tilbyr autoruting på sine plottere, er ikke det implementert i BlueChart-appen. Dermed foregår all planlegging manuelt, men det er ikke noe problem, siden det er enkelt å opprette en rute.

Vi hadde litt problemer med å få appen til å kjenne forskjell på å lage et rutepunkt og å rulle i kartet, så det krever litt mer følsomt håndlag enn journalistens pølsefingre.

I områder med mye detaljer, er det smart å sette ned detaljnivået for kartvisningen, slik at oppdateringen går raskere. Det gjelder særlig under ruteplanlegging.

Savner drivstoffinformasjon

OPPSUMMERER: Ruteoppsummeringen viser deg informasjon om blant annet tid og forbruk på hvert legg. Du legger inn opplysning om snittfart og snittforbruk i appens innstillinger. FOTO: Terje Bjørnsen
OPPSUMMERER: Ruteoppsummeringen viser deg informasjon om blant annet tid og forbruk på hvert legg. Du legger inn opplysning om snittfart og snittforbruk i appens innstillinger. FOTO: Terje Bjørnsen

Kartene til Garmin har fin grafikk, men vi synes av og til kryssene som markerer grunner blir vel store og dominerende i kartbildet. Hjulet som dukker opp på skjermen hvis du trykker på et område gir deg rask informasjon om objekter i nærheten. Dessverre fungerer ikke dette under ruteplanlegging. Du blir overrasket når du ikke finner informasjon om marinaer og drivstoff i appen.

Etter å ha registrert oss og lastet ned innhold fra ActiveCaptainnettjenesten, kommer det opp informasjon om marinaer, men når vi tanker opp båten på Solvik ved Blommenholm, påstår appen hardnakket at det verken finnes diesel eller bensin her.

Og slik er det flere steder i Oslofjorden. Det bør Garmin ordne opp i.

Siden appen ikke har noen navigasjonsvisning slik du finner på kartplottere, må du navigere etter kurslinjen. Dermed fungerer appen best som et tillegg til en fullblods kartplotter. Selv om selve appen er gratis, har den ingen praktisk funksjon før du laster ned kart.

Nordics 2013 koster 349 kroner, men har til gjengjeld dekning fra Nederland til Baltikum og Nord- Tyskland til Svalbard. Er du Garmin-bruker med BlueChart i plotteren, kjennes det likevel litt rart å betale to ganger for noe som i utgangspunktet er samme informasjon.

Nylig ble BlueChart-appen oppgradert til versjon 1.3.1. Vi har så vidt fått prøvd den nye utgaven, og så langt vi kan bedømme, har den fått bedre respons på skjermberøringer og laster kart noe raskere enn den utgaven vi har omtalt i teksten.

FORT GJORT: Ruteplanlegging er enkelt med Garmin-appen. Det er stort sett et spørsmål om å peke, dra og zoome i kartet med de vanlige iPad-bevegelsene. Vi opplevde tidvis at appen ikke helt klarte å skille mellom et trykk for å legge inn veipunkt og rulle i kartet, noe som eksempelvis ikke er noe tema i Navionics appen vi tester på samme iPad. Informasjonen om distanse, tid og drivstoff kan lett trykkes bort om du vil ha hele skjermen til planlegging.
FORT GJORT: Ruteplanlegging er enkelt med Garmin-appen. Det er stort sett et spørsmål om å peke, dra og zoome i kartet med de vanlige iPad-bevegelsene. Vi opplevde tidvis at appen ikke helt klarte å skille mellom et trykk for å legge inn veipunkt og rulle i kartet, noe som eksempelvis ikke er noe tema i Navionics appen vi tester på samme iPad. Informasjonen om distanse, tid og drivstoff kan lett trykkes bort om du vil ha hele skjermen til planlegging. Foto: Terje Bjørnsen
SMART SIRKEL: Garmin er flinke med enkle betjeningsløsninger og BlueChart-appen er ikke noe unntak. Hjulet som kommer opp når du markerer et punkt i kartet gir deg rask tilgang til informasjon om objekter i nærheten, eller mulighet for å starte ruteplanlegging eller legge til et veipunkt. FOTO: Terje Haugen
SMART SIRKEL: Garmin er flinke med enkle betjeningsløsninger og BlueChart-appen er ikke noe unntak. Hjulet som kommer opp når du markerer et punkt i kartet gir deg rask tilgang til informasjon om objekter i nærheten, eller mulighet for å starte ruteplanlegging eller legge til et veipunkt. FOTO: Terje Haugen

Denne saken ble første gang publisert 05/10 2013, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også