LADBAR LUKSUS-SUV

Norske kunder får kjøre den engelske luksusbilen først i verden

Nordmenn har allerede bestilt den ladbare luksus-SUV-en som koster rundt 2,8 millioner kroner.

Pluss ikon
BENTLEY: Batteriet i Bentayga Hybrid kan fullades på 2,5 timer fra en eksklusiv Philippe Starck-designet vegglader.
BENTLEY: Batteriet i Bentayga Hybrid kan fullades på 2,5 timer fra en eksklusiv Philippe Starck-designet vegglader. Foto: Bentley
Sist oppdatert

I dag åpner den første Bentley-butikken i Norge med import av biler gjennom Bentleys egne kanaler. Det skjer nøyaktig 100 år etter at Bentley Motors ble stiftet av Walter Owen Bentley.

Premiere for Bently Bentayga Hybrid i Norge

Bentley Oslo heter den norske avdelingen, men butikken ligger på Billingstad i Asker som er blant kommunene i Norge med høyest snittinntekt. Den norske avdelingen av Bentley har sikret seg en aldri så liten Europa-premiere på Bentley Bentayga Hybrid.

LES OGSÅ: Dette blir prisen på Mercedes EQC

Det er ennå så tidlig i produksjonsfasen at bilene som har kommet til Norge er prototyper. Men nordmenn som er interessert i å kjøpe en ladbare luksus-SUV fra Bentley til rundt 2,8 millioner kroner, får prøve bilene – som de første i verden.

LADBAR HYBRID: Bentayga Hybrid skal greie 0-100 km/t på 5,5 sekunder.
LADBAR HYBRID: Bentayga Hybrid skal greie 0-100 km/t på 5,5 sekunder. Foto: Bentley

-Vi har allerede solgt fire Bentayga hybrid og én V8 bensin, forteller Christian Gottschalk, Managing Director i Bentley Norge.

450 hestekrefter

Bentayga Hybrid er utstyrt med en 3,0-liters V6 motor som er hentet fra Volkswagen-konsernet som Bentley er en del av. Den kraftige TFSI-motoren jobber sømløst sammen med en elektrisk motor som yter 350 Nm.

LES OGSÅ: (+) Norges dyreste utedo

Under bagasjerommet ligger et 17.3 kWh-batteri. Til sammen produserer bensinmotoren og elmotoren 450 hestekrefter og et dreiemoment på 700 Nm.

Den skal greie 0-100 km/t på 5,5 sekunder og toppfarten er oppgitt til 254 km/t. På ren eldrift er rekkevidden oppgitt til 50 kilometer i henhold til den gamle europeiske kjøresyklusen NEDC.

Batteriet kan fullades på 2,5 timer fra en eksklusiv Philippe Starck-designet vegglader. Den ladbare hybriden kommer med permanent firehjulsdrift, luftfjæring og alt tenkelig utstyr.

Se video av Bentley Bentayga Hybrid

Flere versjoner

Bentayga ble lansert for første gang i 2016, og foruten hybridversjonen og V8-modellen med 550 hk, finnes også en V8-diesel med 435 hk og 900 Nm.

Den blir neppe tilgjengelig i Norge. Toppmodellen er W12 som har en 12-sylindret seksliter som produserer 608 hestekrefter. Den fås også i en Speed-versjon der Bentley har hentet ut enda mer hester av den enorme motoren.

W12 Speed har 635 hk og et dreiemoment på 900 Nm. Den gjør 0-100 km/t på 3,9 sekunder og har en toppfart på 306 km/t, noe som gjør den til verdens raskeste serieproduserte SUV – én km/t raskere enn Lamborghini Urus.

TEKNISKE DATA: Bentley Bentayga Hybrid

Bensinmotor: 3,0 V6
Elmotor: 94 kW
El-rekkevidde: 50 km (NEDC)
Batteri: 17,3 kWh
Ladetid: 2,5 timer
Hk: 450
Nm: 700
0-100 km/t: 5,5 sek
Toppfart: 254
Forbruk: Ikke oppgitt
C02-utslipp: 125 g/km (NEDC)
Egenvekt: 2619 kilo
Lengde/bredde/høyde: 5140/1998/1727 mm
Akselavstand: 2995 mm
Bagasjeromsvolum: 427-1770 liter
Pris, estimert: 2 768 000 kroner

Denne saken ble første gang publisert 09/05 2019, og sist oppdatert 09/05 2019.

Les også