Bare elbiler fra 2025? Nei, det tror vi ikke på!
Men politikernes ambisjon er klar.

Nybilmarkedet i Norge er i kraftig endring. Elbilene og de ladbare hybridene har kommet for fullt de siste årene. Samtidig har dieselsalget vært under hardt press.
Dieselbilene har gått fra å ha en markedsandel på hele 75 prosent for noen år tilbake, til rundt 20 prosent akkurat nå.
Dette er også en villet utvikling fra politisk hold. Her ønsker man å fase ut bensin- og dieselbiler. Og det skal gå fort.
78 prosent sier nei
Målet om at alle personbiler og lette varebiler som selges i 2025 skal være nullutslippsbiler, ble satt i Nasjonal transportplan. Det er også en ambisjon som har blitt møtt med skepsis av mange.
Nå har Respons Analyse gjort en spørreundersøkelse rundt dette, på vegne av Agder Energi. Her kommer det fram at åtte av ti nordmenn ikke tror at regjeringens elbilambisjon lar seg gjennomførte. Nærmere bestemt er tallet 78 prosent.
...men vi har aldri kjøpt flere elbiler. Les mer her

Mye kan skje
Aller størst er skepsisen i Hedmark og Oppland, der fattige fire prosent tror nybilsalget i 2025 kun er nullutslippsbiler.
Det er andre år på rad spørsmålet blir stilt befolkningen. På ett år har nordmenns tro på elbiler falt noe, fra 15 prosent i fjor mot årets 12 prosent. 10 prosent svarer "vet ikke" når de blir spurt om de tror det bare selges nullutslippsbiler i Norge i 2025.
– Det tallet skulle man neste tro hadde vært høyere, for det er sannelig ikke enkelt å svare ja eller nei på et slikt spørsmål. Det er seks og et halvt år til 2025, veldig mye kan skje på den tiden. Vi er midt i et elektrisk skifte, men samtidig: Vi snakker skikkelig revolusjon hvis alle personbiler med diesel- og bensinmotor er borte til da, sier Broom-redaktør Knut Skogstad som følger bilbransjen tett.
Topp 10: Elbilene med lengst rekkevidde
Mye skal falle på plass
– Men når politikerne vil at det skal bli slik, har de ikke da også verktøyet som kreves for å gjennomføre det?
– Jo, det kan du naturligvis si. Men samtidig: Politikerne er som regel ikke mye bedre til å spå om framtiden enn det vi andre er. Det er veldig mye som skal falle på plass for at det skal være realistisk at det ikke skal selges fossildrevne personbiler i Norge fra 2025.
– Politikerne kan naturligvis ønske seg noe slikt, men per i dag er det ikke mulig å si om det er realistisk eller for den sakens skyld smart å gjøre. Og så er det jo også slik med politikere at de kan bli byttet ut – dermed også at politikken blir endret, sier Skogstad.

Lavt salg i Europa
Per i dag er rundt halvparten av alle nybiler som selges i Norge enten hybrider, ladbare hybrider eller elbiler. Resten er bensin- eller dieselbiler. Norge er i særstilling når det gjelder denne fordelingen.
Til sammenligning: De ferske registreringstallene for april viser at hybridbiler og elbiler fortsatt står for en svært liten del av totalsalget i det europeiske markedet. Denne måneden ble det solgt 1,34 millioner nye personbiler i Europa. Bare 5,5 prosent av disse hadde en elektrisk drivlinje.
Bryter vi dette ned på de ulike løsningene, er det de tradisjonelle, ikke-ladbare hybridene som selger klart mest. 41.200 nye hybrider kom ut på veiene i april. Tallet for ladbare hybrider endte på 13.500. Totalt ble det solgt 13.000 elbiler i april.
Med andre ord: Hvis resten av Europa skal følge Norges eksempel, må det skje dramatiske ting på svært kort tid.
LES MER: Så lite selger elbilene i resten av Europa
Se video: Veien lader elbilen automatisk – er det fremtiden?
Artikkelen er først publisert på broom.no.