Test: Nord West 370 Coupé med 2 x VP IPS 400

Prektig lillesøster

Lekre og konservative Nord West 370 følger tett i storesøster 420s kjølvann.

Sist oppdatert

Ikke før har verftseier Benny Martinson lansert sin flybridgecruiser 420, så er Nord West igjen på banen med en knappe fem fot kortere og 1,5 millioner kroner rimeligere turbåt i luksusklassen.

Jo mer vi måler de to modellene opp mot hverandre, desto mer innlysende blir tankegangen: Båtene er til forveksling svært like, både i linjer og planløsning. At det finnes flere som har 3,2 enn 4,7 millioner kroner å handle båt for, kan ikke overraske noen, spesielt ikke i nedgangstider som disse.

I motsetning til 420 kommer 370 i to versjoner: En Coupé og én flybridgemodell. Dette er selvsagt ingen tilfeldighet heller, for Benny hører på kundene sine, og følger trendene, og flere har med tiden fått sans for styrehuset med stort soltak.

Konservativ

Tekniske data: Nord West 370 Coupé

  • Lengde: 11,80 m
  • Bredde: 3,50 m
  • Vekt: 9000 kg
  • Drivstofftank: 800 l
  • Køyer: 5
  • Toppfart: 32,2 kn (testmodell)
  • Støy:78,5 dBA (toppfart)
  • 75,0 dBA (cruisingfart)
  • Motor: 2 x IPS 400 eller D4-300/260
  • Pris testmodell, fra: Kr 3 326 000
  • Pris m. D4-260, fra: Kr 3 055 000
  • Tillegg flybridge: Kr 107 000
  • www.nordwest.se

Nord West har brukt mange år på å bygge seg et merkenavn, og de vet å holde seg til konsepter som fungerer. I praksis betyr dette kvalitetskomponenter i hvert eneste ledd, og en finish på arbeidet som kun matches av de mest prestisjetunge merkene i Europa.

Samling av skroggjennomføringer sentralt i båten, et eksepsjonelt ryddig elektrisk anlegg samt et trearbeid i særklasse er blant elementene som gjør nye 370 til en båt du kan stole på i årevis. Men kvalitet kommer ikke gratis, og derfor er Nord West kun forbeholdt de mer velfylte lommebøkene der ute.

Se alle våre båttester her.

Men Nord Wests styrke er etter vår mening også båtprodusentens svakhet. Verftet har en filosofi om å begrense både modellutvalg og skreddersydde løsninger fordi dette kompliserer produksjonen og tar fokus vekk fra kvalitetstankegangen. Teak i dørk og mahogni i interiør er eneste opsjon - kanskje ikke det mest politisk korrekte i disse tider - og selv tekstilvalget på putene er begrenset.

Benny Martinson lar seg ikke avlede av "tilfeldige" miljøbølger, noe som skulle innebære alternative byggematerialer som steamwood, eller moderne byggemetoder som vakuumstøping. Dermed bærer 370 heller ikke preg av å være en innovativ nyskapning.

Båtene blir relativt tunge, og innredningen mørk som i en fjellhytte, noe som tiltaler noen og frastøter andre. I en verden der alternativene stadig blir flere, og konkurransen er stor både fra Nimbus, Skilsø og Askeladden, kan dette uansett bli en utfordring i tiden som kommer.

Fornuftig

I likhet med storesøster 420 er det lite å utsette på utførelsen. 370 er en smal båt, noe som betyr mindre volum enn flere av konkurrentene, men planløsningen er så fornuftig at man fort glemmer dette om bord.

370 har køyeplasser for fem fordelt på en frontkabin, en tversgående midtkabin for to og en enkel, men voluminøs langsgående singelkøye bak et draperi på styrbord side. Salongen er innredet med en komfortabel sofa der minst fire personer har god spiseplass, og fremst på denne finnes en smart vippeløsning som gjør sofa om til førerbenk.

Se video av diverse båter i vår videoliste.

Pantryet er perfekt dimensjonert og utstyrt med alt av nødvendig utstyr, inkludert en kombinert mikrobølgeovn og bakerovn. Et lekkert barskap, en smart flatskjermløsning, eget porselen og et kildesorteringsrom ute er blant detaljene som gir plusspoeng.

Salongen kunne vært noe større, men i 370 er akterdekket blitt prioritert, for ifølge Martinson er det her Nord West-eieren bruker mest tid når båten ligger stille. Her er det også tilrettelagt for fine stunder med en komfortabel hjørnesofa og et stort bord. Akter kan man enkelt stenge nattemørket ute ved hjelp av en kalesje fra takkanten.

Det er mange gode tanker bak 370, men på ett punkt svikter det litt. Førerposisjonen er for så vidt ryddig nok, men ergonomien blir noe ødelagt av at EVC-girboksen til Volvo er plassert for langt fra føreren. Personer over 1,85 m får dessuten sikten fremover ødelagt av at frontruta ikke er høy nok, og skal vi pirke litt, så hadde en innstøpt kartplotter i dashbordet vært å foretrekke fremfor den vippbare plotteren på stativ, som ødelegger sikten til andre instrumenter.

Hva går du så glipp av ved å spare inn halvannen million og kjøpe en 370 fremfor en 420? Ikke så altfor mye, skal viser det seg. Mest merkbart er nok at ett av to baderom forsvinner, og at akterdekket blir noe mindre. Salongen er også noen desimeter kortere, uten at dette blir sjenerende.

Trygt

Godt beskyttet på innsiden av Orust bys vi ikke på de tøffeste utfordringene, men vi trenger heller ikke mye sjø for å kjenne at Nord West 370 er en bastant frue. Litt flapshjelp, og snart er den ni tonn tunge båten oppe i planefart. IPS 400-maskinene, som til sammen yter 600 hestekrefter, gir ikke noe sportslig drag, men er likevel tilstrekkelig for en ferielastet 370.

Nord West 370
Nord West 370 Foto: Finnes, Fredrik

Nykommeren leveres både med drev og IPS, men skroget er spesialkonstruert for sistnevnte, noe som betyr et skarpt forskip og et relativt moderat akterskrog. Dette gir et greit løft akter, noe denne båten definitivt trenger. Selv om skroget er noe skarpere akter enn 420, byr ikke 370 på merkbart forskjellige egenskaper. Den er ganske enkelt mindre, på godt og ondt.

Vi cruiser fram i toppfarten på 32 knop, og faller tilbake til behagelige 27 knop, der både forbruk og støynivå er langturvennlig. Styringen er sedat og behagelig, og når vi går inn i svingen, legger det smale skroget seg helt ned - nok til å undres over hvordan det hadde vært å sitte på taket i flybridgeversjonen. Med ett trinn hissigere styreutslag ville det nok blitt spennende der oppe.

Nord West finner du flere tester av her.

Den største fordelen med IPS-en blir klar når vi skal legge oss blant båtene i det trange havneanlegget. En utvendig styreposisjon i form av en enkel IPS-joystick på akterdekket gjør det lett å styre båten med hekken inn. En krasjfri landing er vel kanskje verdt de 50 000 kronene ekstra?

Denne saken ble første gang publisert 21/11 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også