test av husky r8s

En skikkelig råtass

Den ser tøffere ut, den er tøffere innvendig, men det aller tøffeste: V8-motor på hekken.

Pluss ikon
SKILLER SEG UT: Med nye farger og T-topp vekker den råeste Husky-modellen oppsikt. (FOTO: Petter Handeland)
SKILLER SEG UT: Med nye farger og T-topp vekker den råeste Husky-modellen oppsikt. (FOTO: Petter Handeland)
Publisert

Kanskje en smule overskygget av Buster Phantom, men like fullt en av årets båtnyheter med alle muligheter til å løfte på munnvikene. På Husky R8 i S-versjon har du nemlig muligheten til å hekte Yamahas store, kraftige V8 utenbordsmotor på hekken. Og det uten at båtbudsjettet sprenger alle grenser.

Husky kom på markedet i fjor og er Finnmasters satsing på aluminiumsbåter. R8-utgaven er den største av modellene og da vi kjørte normalutgaven med Yamahas F300 V6, var vi godt fornøyd med egenskapene. Vårt testeksemplar toppet 47 knop og oppførte seg både sportslig og trygg på en gang.

MER LUKSUS: I S-versjon har Husky R8 et interiør som matcher prislappen. (FOTO: Petter Handeland)
MER LUKSUS: I S-versjon har Husky R8 et interiør som matcher prislappen. (FOTO: Petter Handeland)

Mer enn vi håper på

Vi har tidligere erfart at du ikke alltid får det store løftet i toppfart om du plusser på fra 250 til 300 hk, eller 300 til 350 hk. Yamaha F350 ble i utgangspunktet laget for store, tunge amerikanske båter med plass til 3–4 utenbordsmotorer på hekken. Ikke som en fartsmaskin på en relativt liten og lett aluminiumsbåt.

T-TOPP: Den gjør båten tøffere designmessig, men er ikke alltid like praktisk. (FOTO: Petter Handeland)
T-TOPP: Den gjør båten tøffere designmessig, men er ikke alltid like praktisk. (FOTO: Petter Handeland)

Pluss og minus

Pluss: Livlig skrog/motor-kombinasjon, behagelige seter, moderat merforbruk, tøff design .

Minus: Ikke alltid like praktisk med T-topp

Men straks vi kommer ut på åpent hav og kan la den 5,4 liters store V8-motoren strekke ut for fullt, kjenner vi at kombinasjonen fungerer forbløffende bra. Det er lite vindsjø, men smådønning og varierende strømforhold. På det beste legget ser vi 54 knop på GPS-en, mens snittet av toppfartsmålingene viser drøyt 52 knop. 5 knop raskere enn det vi logget med F300 på den vanlige R8 er mer enn vi hadde regnet med.

Smilet øker med fartsvinden

AUTO: Trimflaps med autofunksjon kan komme godt med, særlig hvis du har mye folk om bord. (FOTO: Petter Handeland)
AUTO: Trimflaps med autofunksjon kan komme godt med, særlig hvis du har mye folk om bord. (FOTO: Petter Handeland)

Og ja, det blir mer livlig bak rattet når motoren trimmes ut og R8s passerer 50 knop med god margin. Du får ingen regulær “chine-walk” (båten vipper fra side til side), men merker at stabiliteten sideveis er utfordret av krefter og fart. En stødig og kjapp hånd både på ratt, gass og trimknapp er en fordel når du skal utnytte Husky R8S til det ytterste. Men det er også da smilet er på sitt bredeste. Delvis dratt opp av fartsvinden, men aller mest som et resultat av den yrende, boblende kjøregleden du opplever når båten er så livlig som dette.

Mer enn det største motoralternativet skiller S-modellen fra normalutgaven. En ikke helt ubeskjeden svart og hvit dekor på siden signaliserer tydelig hva du kjører, godt fulgt opp av en dominerende T-topp med radardome (ekstrautstyr) gjør at du ikke lister deg ubemerket inn i havna med Husky R8S.

V8: Den store Yamaha-motoren er ikke noen utpreget fartsmaskin, men gir atmosfære og de ekstra knopene du forventer, (FOTO: Petter Handeland)
V8: Den store Yamaha-motoren er ikke noen utpreget fartsmaskin, men gir atmosfære og de ekstra knopene du forventer, (FOTO: Petter Handeland)

Tekniske data: Husky R8s

Lengde: 7,55 m

Bredde: 2,46 m

Vekt: 1365 kg

Motor: 225–350 hk

Personer: 9

CE-kategori: C

Skrogvinkel: 19 grader

Pris: Ca. 750 000 kroner (med Yamaha F350)

De mattsvarte detaljene på rekke, vindskjerm og bøylen til T-toppen setter stemningen når du går ombord. Men også de mer fancy setetrekkene med sømmer i putene og reFLEX-belegg på dørken gir en annen stemning om bord enn i den praktisk-funksjonelle stilen i en normal R8.

Bedre utstyrspakke

S-modellen har noe mer utstyr inkludert i prisen, for eksempel Fusion-lydanlegg, LED-lys innvendig og i baugen, dobbelt batterisystem, baugpropell og ikke minst Seastar hydraulisk servostyring samt fjærende fører- og copilotstoler. Selv om sjøen ikke er spesielt vass på testdagen, er det nok bevegelse i skroget til at vi kjenner den ekstra komforten en fjærende stol gir.

TESTDATA: Husky R8s med Yamaha F350
TESTDATA: Husky R8s med Yamaha F350

Førerplassen oppleves ergo­nomisk gjennomtenkt og Garmins ekkoplotter 7410 xvs (ekstrautstyr) sitter akkurat der den skal, sammen med Yamahas 4-tommers skjerm. Den gir deg all motorinformasjon du noensinne har ønsket deg.

STOR: Cockpiten er stor nok for en hyggelig og fartsfylt dag på sjøen. (FOTO: Petter Handeland)
STOR: Cockpiten er stor nok for en hyggelig og fartsfylt dag på sjøen. (FOTO: Petter Handeland)

Som på den vanlige R8 skaper de slanke konsollene mye rom om bord og det er bra med sitteplasser i cockpit og i baugen. T-toppen bidrar selvfølgelig til S-modellens røff-tøff-image, men vi er litt usikre på de praktiske egenskapene. I Skandinavia vil vi jo gjerne ha de solstrålene vi kan få, i tillegg har bøyle og stoff et godt vindfang og skaper merkbart vindsus. Vi stoler på at Husky har sørget for solid innfesting, men i en båt som skapt for tøff kjøring i sjø kan vi ikke fri oss fra tanken om at det blir mye unødvendig påkjenning med en såpass stor og høy rigg.

FJÆRING: Når du blåser ut fjorden i over 50 knop, er førersete med fjæring en finesse du setter pris på.
 (FOTO: Petter Handeland)
FJÆRING: Når du blåser ut fjorden i over 50 knop, er førersete med fjæring en finesse du setter pris på. (FOTO: Petter Handeland)

Vi mener

Husky R8S er en vellykket utvidelse av R8-konseptet. Den snusfornuftige R8 er en ulv i fåreklær, noe stylingen, oppgraderingen av interiøret og ikke minst V8-motoren i S-versjonen gjør noe med: Ulven har fått ulveklær.

Måteholden buldrebass

Man tenker umiddelbart at det blir en hyppige besøk på marinaen med 214-liters tank og en drikkfeldig V8 på hekken. Men det viser seg at kombinasjonen av den relativt lette Husky R8S og sterk motor slett ikke er noen økonomisk katastrofe. Båt og motor trives fint i et hurtig marsjfartområde på ca. 30–35 knop, der forbruket ligger rundt 1,3-1,4 liter per nautisk mil. Her er støynivået i overkant av 80 dBA, med en fin klang og nærmest vibrasjonsfri gange. Marsjfart på drøyt 40 knop kjennes uanstrengt, da med forbruk på 1,6-1,7 l/Nm. I forhold fabrikkens egne målinger for Husky R8 med Yamaha F300, er ikke merforbruket avskrekkende. I drøyt 30 knop bruker “lillebror” 1,3 l/Nm og rundt 40 knop varierer det fra 1,6-1,8 l/Nm n

Denne saken ble første gang publisert 09/06 2017.

Les også