Dolmøy 230 Fisker med Selva 100 hk

Selvgjort er velgjort

Finner du ikke noe som er bra nok, så lager det selv. Slik oppsto Dolmøy båter. Vi dro på fisketur i det mannen bak Dolmøy selv mener er den sikreste utleiebåten på markedet.

Sist oppdatert

Mannen bak Dolmøy båter, Anders Hoff, er også mannen bak Dolmøy Gjestebrygge - en trivelig fiskecamp på øya Dolmøy utenfor Hitra i Sør-Trøndelag. Her tilbyr han og kona tak over hodet og utleie av båter til ivrige fiskere som vil prøve lykken til havs. Det er her ideen om å bygge egne båter ble til. Et glimrende utgangspunkt for en skikkelig test.

Skapt for fiske

Det ligger i navnet, og det var nettopp fisketurismen som gjorde at Anders ble båtbygger. Det var da han skulle oppgradere båtparken at ideen om å bygge en egen båt dukket opp. Alternativene dekket rett og slett ikke hans behov til en utleiebåt. Basert på egne ideer og egen erfaring satt han i gang.

Hovedfokuset var at båten skulle tilfredsstille hobbyfiskerens behov, uten å fire på sikkerheten. Dermed tok det ene det andre, og plutselig solgte Anders båter på løpende bånd. Det var ingen tvil om at det var flere enn kun de fiskeinteresserte som likte den robuste allværsbåten med lav prislapp.

UTLEIE: Dolmøy selv mener er den sikreste utleiebåten på markedet. FOTO: Petter Handeland
UTLEIE: Dolmøy selv mener er den sikreste utleiebåten på markedet. FOTO: Petter Handeland

Mye for pengene

TUR OG FISKE: Dolmøy 230 Fisker er utviklet med tanke på fiske, men den egner seg også veldig godt som en allværs-turbåt. FOTO: Petter Handeland
TUR OG FISKE: Dolmøy 230 Fisker er utviklet med tanke på fiske, men den egner seg også veldig godt som en allværs-turbåt. FOTO: Petter Handeland

Som combi

Er 230 Fisker er en litt for renskåret fiskebåt for ditt bruk, kan 230 Combi være et alternativ. Den har større kabin med bedre sitteplasser og skyvedør, og noe mindre akterdekk. Skroget er det samme.

Vi møter Anders i hans lokaler på Hitra. Jeg vil ikke kalle det et verft, for båtene bygges i Polen, før de blir sendt til Norge og Hitra der monteringen finner sted. Det holder kostnadene nede - en pilar i Dolmøys båtbyggerstrategi. Hørt det før? Jeg og. De fleste som bygger båt i dag har fokus på å holde kostnadene nede, og mer enn en gang har vi sett det gå på bekostning av byggekvaliteten.

Det lover Anders at det ikke har, men vi stiller oss tvilende til det når vi får presentert prisen. Båten vi skal teste, en Dolmøy 230 Fisker (23 fot med hytte) med hydraulisk styring, 100 hesters motor, kartplotter/ekkolodd m.m., koster kun 279 000 kroner. Mange konkurrenter koster opp mot det dobbelte? Kan Dolmøy 230 Fisker virkelig være bra?

Overraskende bra

Det får vi raskt satt på prøve. Etter en prat med Anders og en kjapp gjennomgang av båten, legger vi fra kai. Og i tre dager kartlegger vi båtens egenskaper i all slags vær og til all slags bruk. Og kanskje viktigst av alt; vi tar en skikkelig fisketur. Det er jo tross alt det som var ideen bak helebåten.

Og det tar ikke lang tid før brikkene faller på plass. Det som så ut som en enkel båt da vi så den på land, overrasker oss stort i bølgene som piskes opp av kulingen mellom Hitra og Frøya.

Som brede båter med brede slaglister i front flest, dytter også 230 Fisker litt vann i motsjø, men du skal kjøre hardt for at den skal begynne å slå i sjøen. Det brede, flate skroget har ingen planingsterskel og gir en følelse av å gå lett i vannet, og vi klarer over 30 knop med 100 hk.

Stabiliteten er også meget god, og man kan fint stå tre mann på en side å fiske. Totalt sett er vi meget tilfreds med sjøegenskapene, og vi overraskes positivt over båtens drivstofforbruk.

Rommelig og praktisk

STABIL: Selv med tre personer på en side krenger ikke båten nevneverdig. God stabilitet er viktig, både på fisketur og på tur med familien.
STABIL: Selv med tre personer på en side krenger ikke båten nevneverdig. God stabilitet er viktig, både på fisketur og på tur med familien.

Den gode bredden gjør 230 Fisker usedvanlig rommelig til 23-foter å være. Det kommer godt med uansett om man er ute med familien eller på fisketur.

TILSTREKKELIG: 100-hesters motor er tilstrekkelig på 230 Fisker. Planingsterskelen er lav og på full gass leser vi av rett over 30 knop på GPS¿en. FOTO: Petter Handeland
TILSTREKKELIG: 100-hesters motor er tilstrekkelig på 230 Fisker. Planingsterskelen er lav og på full gass leser vi av rett over 30 knop på GPS¿en. FOTO: Petter Handeland

Sikkerhet

For å gjøre 230 Fisker så robust og sikker som mulig, er det dobbelt skrog og innerliner. Den har også dobbel kjøl og dobbelt framskip, samt flytetanker både på styrbord og babord side og i baugen. Båten er synkefri. Batteriet er montert i den ene kassa på dekk slik at lensepumpa får strøm selv om båten fylles med vann. På den måten kan den kjøres til land etter å ha gått på grunn.

Et flatt dekk med antisklibelegg og gode syrefaste rekker langs sidene øker sikkerheten om bord.

Dekket har tilfredsstillende drenering med to langsgående dreneringskanaler. Stuveromsbehovet er dekket med et stort stuverom i selve dekket i tillegg til to mindre stuverom i sittekrakkene. Styrhytta er plassert ut mot babord side og lukkes med et trekk i bakkant.

Løsningen er enkel og rimelig, og fungerer i praksis helt greit. Du sperrer enkelt vind og vær ute, men ikke motorstøy. Med en stillegående utenbordsmotor er uansett ikke støy noe problem. En liten ting vi vil pirke på, er den lave terskelen fra dekket og inn i hytta. Det er nemlig lett for at vann og skitt spruter inn i hytta når vi spyler dekket.

Innredningen i hytta er enkel men velfungerende. Føreren sitter fint i en egen stol og har god sikt ut gjennom de store vinduene, og opptil tre personer får plass på benken på styrbord side. Utvendig kan to sitte i baugen, mens det er stoler til tre personer på akterdekket.

God fisk

Å teste en båt som Dolmøy 230 Fisker uten å dra på fisketur ville vært helt feil. En dugelig matpakke, noen brus og et par sjokolader stues derfor ned i bagen, og kursen stakes ut. Ut på havet.

Mat er som kjent en sikker kilde til økt tålmodighet når fisken ikke biter, og nå skulle vi fiske til storfisken lå på dekket. Selv om vi gikk målrettet etter havets dronning og mange sportsfiskeres troféfisk nummer én, kveite, tok det heldigvis ikke lang tid.

Området utenfor Hitra og Frøya er kjent for sitt gode havfiske, og «de siste årene har bestanden av kveite gått opp», fortalte en yrkesfisker på brygga. Og vi tror han så gjerne. Fangsten vitner nemlig om at utsagnet kan tas for «god fisk». Kveitene er i hogget, og på kort tid har vi vunnet kampen mot fem kveiter. Og båten duger perfekt til formålet.

Rå fight

I et sund mellom to øyer med sandbunn kjenner jeg plutselig at noe lugger i andre enden. Hadde det ikke vært for at jeg sveivet shad'en (en stor gummifisk med blyhode) opp gjennom vannlagene, ville jeg tro at noe gress hadde hengt seg på.

SIKKER: Høye, solide rekker i baugen gjør det enkelt å komme seg trygt ombord. Stangholderen på taket er for høyt montert og vanskelig å nå opp til. FOTO: Petter Handeland
SIKKER: Høye, solide rekker i baugen gjør det enkelt å komme seg trygt ombord. Stangholderen på taket er for høyt montert og vanskelig å nå opp til. FOTO: Petter Handeland

Men luggingen fortsetter og plutselig smeller det til i stanga. Et kraftig mothogg fra min side gir krokfeste - kampen er i gang.

REKORD: Artikkelforfatteren med ny personlig rekord på 24,66 kilo.
REKORD: Artikkelforfatteren med ny personlig rekord på 24,66 kilo.

Tekniske data Dolmøy 230 Fisker med Selva 100 hk

  • Lengde: 6,90 m
  • Bredde: 2,45 m
  • Vekt: 850 kg
  • Motor: 60-120 hk
  • Motor testbåt: Selva 100 hk
  • Personer: 6
  • Toppfart: Ca. 31 knop med 100 hk
  • Konstruksjonskategori (CE): C (Innaskjærs bruk)
  • Pris fra: 249 000 kr med 60 hk Selva
  • Pris testbåt: 279 000 kr

Fisken i andre enden tar 30 meter snøre i et jafs. Deretter blir det plutselig bare tungt før den sakte men sikkert kommer etter. Ti minutter senere skimter vi kveita i vannet, men fisken er langt fra tom for krefter. Etter et mislykket kleppeforsøk stikker den 30 meter ned igjen på noen få sekunder.

Fighten er på ingen måte over. I andre forsøk sitter kleppen som den skal, men kveita vrir seg av og retter samtidig ut kleppekroken. Skal fisken berges er gode råd dyre. Tau rundt sporen kan fungere, men etter to forsøk uten hell, også disse etterfulgt av nye utras, får vi fikset kleppen og endelig vippet fisken om bord.

For en dramatikk!

25 kilo kveite i nydelig kondisjon er sikret, og det etter en vanvittig fight. Og kanskje viktigst av alt; 230 Fisker besto testen med glans.

Denne saken ble første gang publisert 07/01 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også