Sea Ray 335 Sundancer med 2 x Yanmar 306 hk

Lite nytt

Sea Rays nyeste Sundancer byr ikke på mange nyvinninger, men det er ingen dårlig båt av den grunn.

Pluss ikon
Foto: Finnes, Fredrik
Sist oppdatert

Sea Rays 335 er en nyhet som plasserer seg stille og pent inn i midten av Sundancer-rekken. I likhet med sine søstre, er 335 en tiltalende båt, men den byr ikke på stort mer enn vi allerede har sett fra Sundancer-serien de siste årene. Nykommeren er uansett en brukervennlig familiecruiser i 30-fotsklassen, og dersom dollarkursen holder seg lav, tror vi ikke verdens største lystbåtprodusent vil få problemer med å kvitte seg med båter.

Tilpasset Europa

Til tross for sin størrelse, virker det som om 335 er bygd for dagsturer på sjøen. Cockpiten er i alle fall tilrettelagt for smidig komfort for alle om bord, uansett hvor de sitter, og avstanden til nærmeste kjøleskap eller koppholder er aldri mer enn to meter. Når amerikanerne likevel har valgt å droppe solsengen over motorkassen, og heller har bygd inn cockpit med større dørkflate og flere sitteplasser, er nok det med tanke på det stadig viktigere europeiske markedet. Vi kan driste oss til å kalle det en mer skandinavisk løsning.

Foto: Finnes, Fredrik

Til gjengjeld har 335 greit med soleplass på fordekket, og de har kommet opp med en ganske uortodoks løsning ved badeplattformen; vi vipper ut noe vi tror er et stuverom, men finner i stedet en aktervendt sofaløsning, eller et svigermorsete, om du vil. Artig og anvendelig når båten ligger stille, men løsningen stjeler viktig stuveplass for tauverk og fendere.

335 har en trinndelt cockpit med to tversgående aktersofaer, som begge tilbyr grei sittekomfort. Her bak sitter du ganske lavt, så utsikten blir noe begrenset. Litt dumt er det også at Sea Ray ikke utnytter styrbordsiden bedre og lager en sammenhengende sofa. Trøsten er at man kan senke bordplaten og få en solseng her bak.

Unødvendig utepantry

At amerikanske båter flest satser på pantryløsninger både i cockpit og under dekk, er en velkjent ting. I forhold til båtens størrelse er det ekstremt mye plass avsatt til matlaging i 335, og de fleste blir nok imponerte over den velutstyrte pantrybenken i cockpit. Men med tanke på planløsningen i sin helhet, lurer vi på om det blir i meste laget med pantry både inne og ute. Kanskje burde man heller satt av plass til et ekstra førersete, som i flaggskipet i serien, 375 Sundancer.

Førerplassen er svulstig ultraamerikansk, med en smart, todelt førerbenk som gir individuelle justeringsmuligheter, samt fin ståplass om man ønsker å føre båten i oppreist stilling. Dashbordet i imitert tre gir ikke akkurat innovative vibrasjoner, men oversikten er god og kartplotterplassen fin. Poenget med å ha separate gir- og gasspaker er betydelig i racingsammenheng, men de mange spakene i testbåten gjør manøvreringen unødvendig komplisert i en familiecruiser som denne.

Under dekk har Sea Ray beholdt den åpne salongløsningen fra 375; dette fungerer bedre i den noe mindre 335. Et brukbart toalettrom, en langsgående sofaløsning på styrbord side og det allerede nevnte pantryet med mikroovn gjør det levelig også på lengre turer. Men dersom man ønsker litt privatliv etter leggetid, får man ta til takke med forhengene rundt dobbeltkøya i piggen og stikkøya akter.

Ingen overraskelser

Foto: Finnes, Fredrik

Sea Ray 335 Sundancer trives godt i middelhavsbølgene utenfor Aten. Båten byr ikke på noen overraskelser, verken med positivt eller negativt fortegn. Og etter litt unormalt brutal kjøring for en familiecruiser å være, kan vi slå fast at den også tåler en støyt.

Båten har et høyt tyngdepunkt og et merkbart vindfang, men når den først er over en betydelig planingsterskel, kjennes 335 likevel relativt sprek og lettkjørt. Med to kraftige Yanmar-dieseler på til sammen 600 hk er en toppfart på 38 knop intet mer enn ventet - men vi ønsker oss heller ikke så mye mer fart i dette skroget. Det brede forskipet knuser all motsjø, som i større grad enn ønskelig finner veien inn i cockpit. Litt sommerdusjing i aktersofaen må derfor påregnes om bord i den nye 335 Sundancer.

Tekniske data

  • Lengde: 10,16 m
  • Bredde: 3,18 m
  • Dypgående: 0,99 m
  • Vekt: 6350 kg
  • Drivstofftank: 757 l
  • Motor: 400-600 hk
  • Motor testbåt: 2 x Yanmar 6LPA-STZP 306 hk
  • Toppfart: 38,1 kn
  • Pris testmodell: Kr 2 150 000
  • Pris m. 2 x Mercruiser 350 Magnum, fra: Kr 1 800 000
  • www.husvikholmen.no
Foto: Finnes, Fredrik

Denne saken ble første gang publisert 02/06 2008, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også