Sandström D-Cruiser 570, 2010

Enkel og rimelig dagsturbåt

Og den er billig. Nå er svenskene tilbake for å konkurrere på pris.

Pluss ikon
D-cruiser 570
D-cruiser 570
Sist oppdatert

Tekniske data Sandström D-cruiser 570

Merke og modell: Sandström D-cruiser 570

Pris, kr: 275 000 (m. Suzuki DF 90)

Motormerke og type: Mercury 90 Optimax

Motoreffekt, hk/kW: 80-135 hk

Produksjonsland:Sverige

Lengde (LOA), m:5,70 m

Bredde, m:2,25 m

Vekt u. motor, kg:720 kg

CE kategori:C

Toppfart:35,7 kn

Personer:5

Drivstofftank, l:140 l

www.oslomarineservice.no

www.sandstrominnovation.se

Først Uttern, nå Sandström? For etter førsteinntrykket å dømme er ikke Sandström helt ulikt Uttern-båtene.

Sandström-merket er rimelig nytt, men det ligger en hel del båtbyggererfaring bak det samme familienavnet.

Det var nemlig brødrene Arne og Rolf Sandström som på 1960-tallet startet produksjonen av det som med tiden skulle bli en av Skandinavias største maritime suksesshistorier.

Utternmerket har i mange år vært Nordens mest solgte småbåtmerke, og veksten skjøt virkelig fart etter at svensken ble solgt til verdens største båtkonsern, Brunswick, i 1996.

Les også om konkurrentene

Siden den gang har Sandstrømfamilien bygget ulike plastdetaljer til industrien, men kom på begynnelsen av 2000 igjen på banen med et nytt merke som etter alt å dømme bygger på grunnprinsippene til kjempen Uttern.

I dag bygger Sandström hele 15 modeller fra 3,40 til 5,70 m, i tillegg til badetønner, jordkjellere og laminatvegger.

Enkel

Splitter nye D-cruiser 570 er flaggskipet i serien, en båt vi fikk muligheten til å prøvekjøre i Strømstad.

Dette er en rimelig enkel liten daycruiser som i nord-svensk ånd er bygget mer for å tilfredstille lommeboken enn sansene.

Likevel har den det meste som skal til for å tilfredstille en liten familie på dagstur, så som grei komfort i setene, tilfredstillende førerergonomi, enkel gjennomgang i vindruten, nok stuvekapasitet, enkel overnatting for to, samt oppfellbare bord i sidene. Under akterbenken er det usedvanlig ryddig, med adskilte stuv- og batterirom i trevirke.

Finishmessig får du nok omtrent det du betaler for, og konseptet i seg er relativt trygt, om noe uspennende.

Les for øvrig om bruktbåtkupp til under 100.000!

Trygg ...

I sjøen overgår D-cruiser forventningene, og virker balansert og relativt kompakt i bølgene. Med 90 hk totakts Mercury Optimax på hekken er toppfarten på 35,7 knop og støynivået på maks 84 dBA mer enn godkjent.

I svingene slipper D-cruiser vannet uten å krangle, krenger lite og er så trygg at den grenser til det kjedelige.

Så får man seg heller ingen overraskelse bak disse spakene. Jeg får et bilde av bestefar, bestemor og barnebarna på dagstur om bord i denne skuta.

.. og kjedelig

Etter en gjennomgang får jeg skrekkelig lyst til å gjøre noen endringer om bord. Det skal ikke så mye til for å pynte vesentlig på inntrykket. Som for eksempel å bytte ut sekstitallsstolene med noe dypere med riktig sidestøtte.

Bytte ut det billige rødfargede rattet, endre fargen på putene og legge inn treplater i leideren opp til fordekket. Sistnevnte skal se barsk og trygg ut, men blir så glatt når den er våt at hensikten med den forsvinner.

Cockpitprioriteringen setter jeg et lite spørsmålstegn ved. D-cruiser har en uproposjonalt stor motorbrønn med tilhørende badeplattform. Her er det stjålet for mye plass som helst burde vært brukt til cockpit eller også cuddy under fordekket.

Det gjør at D-cruiser virker mindre enn den strengt tatt burde ha gjort, noe som er synd i en båtstørrelse der hver centimeter teller.

Denne saken ble første gang publisert 29/04 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også