Ryds 478 GT

Kjøreglad svenske

Svenske folkebåter er litt enklere enn de norske. Men Ryds 478 GT har egenskaper som kompenserer.

Sist oppdatert

Om båten

Ryds 478 GT er en av de mest spennende småbåtene som har kommet fra storprodusenten i Sør-Sverige. Flere av de minste landstedbåtene fra Ryds har vært trauste og klumpete og ikke spesielt artige i sjøen. Ryds 478 GT har et slankt og tilsynelatende kjørevillig skrog, og ser faktisk riktig innbydende ut.

Sjøegenskaper: 4

Det er først og fremst i sjøen vi merker Ryds 478 GTs styrke. Dette er en trimmevennlig, lett og livlig båt som er morsom å kjøre. 478 GT har tyngden akter, noe som gjør at den hopper og galopperer mye dersom den ikke trimmes riktig.

Noe "chine-walking", dans sideveis, må man regne med, og med et relativt skarpt forskip legger Ryds seg fort ned på siden i bølgene. Derfor krever båten litt tilvenning, spesielt i medsjø.

Førerplass: 5

Ryds har en av klassens beste førerbenker, og en ergonomi som gjør førerplassen til båtens beste side. Fotstøtten er god, vindskjermen er dekkende, og dashbordet savner bare et lite hanskerom for å være komplett. Førerposisjonen er sentralt plassert på akterbenken. Årsaken er et svært vektømfintlig skrog, som ikke tillater tilfeldig plassering verken av last eller passasjerer.

Uteplass: 3

Den U-formede sittebenken foran konsollen er fin; her er det plass til minst tre voksne, samt bagasje under putene. Noe stuveplass finnes også under akterbenken, men her bak aner vi et forbedringspotensial. Bensintanken kunne vært festet bedre, dette er tross alt en liten og spretten båt.

Stuveplass: 4

Batterirommet består av et hengslet lokk der vannet renner lett inn fra dørken, en lettvint løsning som ikke imponerer. Badeplattformen er praktisk og fin, men fortøyningsrommet her bak burde være drenert for dregg og vått tauverk.

Motor: 4

Vår Ryds 478 GT ble testet med Mercury-motor, og testmodellen var utstyrt med en 50 hk firetakter. Dette er en fire-sylindret maskin, med 1,0-liters motorvolum og innsprøytning. En ukomplisert og ordinær motor, som gjør en grei innsats på den relativt lettdrevne båten. 60 hk er maks motorstørrelse, men det føles som om 50 hk er tilstrekkelig.

Fart og støy: 5

Med 50 hk'en på hekken går Ryds 478 GT respektable 31 knop. Fornuftig marsjfartområde ligger i følge våre målinger på rundt 23-28 knop. Da ligger forbruket på rundt 0,5 l pr. nautisk mil. Støynivået varierer fra 82-84 dBA, noe som oppleves som akseptabelt fra førerplassen. Ved langsom kjøring er fartsområdet rundt 5 knop det mest økonomiske og stillegående.

Økonomi: 4

Ryds-båtene er relativt rimelige i innkjøp, og de vakumstøpte skrogene er både stive og solide. Vi nordmenn liker selv at de mindre båtene våre skal være litt snobbete. I Sverige har båtkjøpere i denne klassen mest sans for bruksmessige og praktiske egenskaper, så med våre øyne kan nok innredningen virke litt enkel. Det virker som om Ryds-båtene holder seg brukbart i verdi.

Ryds 478 GT er en lett og kjøreglad båt. Den gir mye glede i sjøen, takket være et fint skrog og meget god førerposisjon. Den gode toppfarten med 50 hk, gjør at du ikke trenger tenke på større motorisering. Noe mindre volum enn konkurrentene, i kombinasjon med et krevende gemytt, gjør at Ryds 478 GT heller mot å være en tomannsbåt. Vi forventer dessuten mer fokus på finish og detaljer i svensken fremover.

Pris: 132000 m/ Utenbords Mercury F50 ELPT EFI. Marine Power International Ltd: www.marinepower.no

Denne saken ble første gang publisert 30/07 2007, og sist oppdatert 14/02 2024.

Les også