Ocean Alexander 45

From China with love

Den første serieproduserte, kinesiske luksusbåten har kommet til Norge. Den bærer preg av at kineserne mener alvor.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Finish

+ Plassforhold

+ Romfølelse

- Innvendig førerposisjon

- Støynivå

Da vi tok turen til Shanghai for å ta den ferske lystbåtproduksjonen i nærmere øyesyn, besøkte vi blant annet det taiwanskeide Ocean Alexander-verftet. Her fikk vi en innføring i typisk kinesisk båtbygging, men noen skikkelig testkjøring av båtene var ikke mulig på det tidspunktet. Nå har den første båten kommet til Norge, flybridgecruiseren Ocean Alexander 45, og vi har prøvekjørt den, i Førresfjorden utenfor Haugesund.

Tradisjonell

Ocean Alexander 45 har en tradisjonell og moderat design som alle kan like. Selv om båten ikke er spesielt innovativ, har den åpenbart falt i smak blant båtkjøpere i USA og Australia; selveste Grand Banks skal ha mistet markedsandeler da kineresen krysset grensen.

Treinteriøret matcher lett de største skandinavene. Omringet av gyllen, pluggfri, mattlakkert teak og plettfri finish hvor enn du går om bord, forstår du raskt at dette har krevd atskillige arbeidstimer. Og etter noen strakser i skinnsofaen i salongen synker kvalitetsfølelsen inn.

Hva så med innredningen om bord? Vi aner en grei kryssing mellom nordisk og kontinental tankegang. Salongen har fått førsteprioritet: Rent bortsett fra et lite steg opp ved byssa, er alt samlet på ett plan. Det gir en stor dørk og en fin romfølelse i båten, og i kombinasjon med store vinduer får passasjerene tilstrekkelig utsikt til bølgene utenfor. En bananformet, babordplassert sofa er kanskje ikke det beste når man skal ha gjester rundt bordet, men etter hva vi forstår, er dette blant de mange interiøreffektene som kan formes etter ønske.

Fremst i salongen finner vi byssa på babord side, en kvadratisk anordning som ikke ville skjemmet en 70 kvm leilighet på Frogner. Vi kan nærmest garantere at kokken ikke blir sjøsyk, for her er utsikten bra.

På motsatt side finner vi den single førerposisjonen. Alt av utstyr er på plass, men vi savner muligheten for å lengdejustere førerstolen, eller ørelappstolen, om du vil. En annen liten hake ved førerkomforten er den begrensede sideutsikten, som skjemmer noe. Førerposisjonen på flybridge er uansett et klart førstevalg.

Tapet på veggene

Ned leideren under fordekket støter vi på noe vi ikke har sett på en stund: Stripet tapet pryder veggene, også på toalettene. Stort mer tidsriktig går det trolig ikke an å bli. Det beste av alt er likevel at det kler båten, og gir en smule villafølelse.

Testmodellen kommer med beskjedne fire køyer fordelt på to lugarer, men selv med midtstilte motorer er det plass til en valgfri ekstra gjestelugar. Denne er fornuftig innredet, med én langsgående og én tversgående køye, noe som frigir dørk- og skapplass. Eierlugaren i piggen har også et fint volum, samt flatskjerm-TV og skap med sedertrevegger. Da lukter det ikke båt av klærne første kvelden.

Akterdekket har plass til bord og noen stoler dersom ønskelig. Det er vel og bra, for flybridgen i denne båten er blant de mindre vi har sett i denne klassen. Men det er likevel både sitte- og soleplass for en rekke personer, og skulle man ha behov for mer, er det bare å trekke fram på fordekket. Vi hadde nok uansett bestilt et copilot-sete ved siden av førerstolen, for her fremme ved dashbordet sitter man aller best.

Stødig

Rent designmessig kan Ocean Alexander 45 minne om en riktig racer. Denne båten er imidlertid utstyrt med et klassisk halvplanerskrog som ligger tungt og stødig i vannet.

Motorene på 2x320 hk Cummins og strake aksler gir uansett et greit skyv opp til toppfarten på 22 knop, noe som burde holde for de fleste. Da går Ocean Alexander spikerrett i vannet, og selv om vi ikke støtte på den tøffeste sjøen på testdagen, tror vi ikke denne båten vil ha problemer med å bane seg fram ute i Nordsjøen. Støynivået i salongen er ikke sjenerende, men kunne kanskje vært noe lavere.

Som du sikkert har forstått, er dette ingen leken kjøremaskin, men manøvreringsegenskapene er mer enn tilfredsstillende, også ved brygga. For de vel bemidlede på jakt etter en solid feriecruiser, er kineseren en god kandidat. Med en pris som starter på under fire millioner kroner, er dette en båt som konkurrentene bør få øynene opp for. Kineserne har nemlig kommet for å bli.

Tekniske data: Ocean Alexander 45

  • Lengde:14,19 m
  • Bredde:4,37 m
  • Dypgående:0,99 m
  • Vekt:15 t
  • Drivstofftank:1890 l
  • Vanntank:567 l
  • Køyer: 4 (6)
  • Toppfart testbåt: 22 kn
  • Pris testmodell m. Cummins 2x370 hk:fra 3 850 000 kr

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen