Masmar 33 Offshore

Fjordens Quattro

Kamuflasjefargen virker mot sin hensikt – nettopp fordi den er så grå og rå, vekker den ekstra oppmerksomhet.

Sist oppdatert

Konsept

Finske Masmar 33 ble lenge levert i hvitt eller med mørkeblått skrog. Så kom en kunde som ville ha sin båt helstøpt i militærgrått, og fra da av ville flere ha denne fargen. Kamuflasjefargen virker mot sin hensikt - nettopp fordi den er så grå og rå, vekker den ekstra oppmerksomhet. Fort går den også, og det slanke V-bunnskroget sikrer komfortable kjøregenskaper selv om Kong Neptun er litt grinete. Båten byr i tillegg på ganske god bokomfort og den havner i kategorien "helsårsbåt" av den helsporty typen.

Sjøegenskaper: 6

Med en ekte V-bunn på 23 grader, en lengde på 10,10 meter og en bredde på bare 2,60 meter har vi med et slankt og sporty skrog å gjøre. To kraftige steglister akter på skroget sikrer stabilitet, og moderate chiner gir myk gange i røff sjø. Samtidig går båten tørt. Vi har prøvekjørt Masmar 33 med to motoralternativer. Med en singel VP D6 350-motor oppnås en toppfart på rundt 40 knop. Det holder for de fleste. Den andre testbåten hadde to eks. av den nye D4 300-motoren. I praksis betyr det rundt 600 kg ekstra i motorrommet. I tillegg var det montert slankere DPR-drev, beregnet for hastigheter fra 45 knop og oppover. Med 600 gamper under dørken og DPR-drev gir det en toppfart på hele 55 knop. På fjorden betyr det at denne kjerra sier ha det til mange rene sportsbåter og lekre daycruisere på flatt vann, og enda flere når det blir litt bølger.

Hva betyr så 600 kg ekstra for egenskapene?

Faktisk oppleves båten med twin D4-motorene som langt mer stabil og lettkjørt. Den har krefter nok for rask planing og de ekstra kiloene bidrar til at båten sitter fastere selv i toppfart. Den krever ikke like stor oppmerksomhet når det gjelder trimming sideveis som utgaven med én motor. Når bølgene blir store nok og lufteturene spenstige, får man ingen overraskelser ved at forskipet skyter til himmels. Båten suser av gårde i friske hopp med baugen i en behersket og behagelig vinkel. Bølger opp til én meter er ikke noe å bry seg om og hastigheten kan holdes høy. Først ute i større dønninger blir det hopp med drevene helt fri fra vannet, og så er det bare å vente på en brutal landing. Den kommer aldri! For selv etter de lengste hoppene gjør V-bunnen jobben og lander mykt og behagelig. Imidlertid skal vi skyte inn at selv om båten tåler "offshore"-kjøring bra, skal man hele tiden tenke på de som er om bord og at de holder seg skikkelig fast. For G-kreftene forsvinner ikke selv om V-bunnen tar av for smellene. Både i mot- og medsjø oppfører båten seg fint. I kraftig sidevind vil trimflapsene være nødvendige - da må båten rettes opp slik at V-bunnen treffer riktig og ikke lander på siden. I sving sitter den fint under alle normale forhold, men presses den ekstremt hardt, kjenner man at det er ekstra tyngde akter med to motorer. Da må skipperen passe motorkontrollene, for duopropellene har alvorlig vegring mot å slippe taket før grensen overskrides. Styringen er presis med Volvo Pentas patenterte X-act-styring, og det er dessuten montert stag - såkalte "tie- bar" - for ytterligere presisjon på drevene.

Førerplass: 4

Masmar 33 har førerplass både inne og ute. Den innvendige har en grei skipperstol og førerplassen er kurant utformet med instrumenter og kartskjerm oversiktlig plassert i synsfeltet foran skipperen. Sikten får godkjent gjennom det ganske store frontvinduet med kraftige vinduspussere og kraftige defrostere under vinduet. Sikten er grei, men i mørke skal man passe på nattsynet - spesielt med en lysende kartskjerm i siktlinjen. Heldigvis er instrumentbordet støpt i samme gråfarge som resten av båten. Blir forholdene røffe, kan det være mer komfortabelt å bruke den utvendige førerplassen. Ved havnemanøvrer og i godvær er den utvendige førerplassen å foretrekke. Men den kan også være god å ha om man er ute en svart natt og trenger ekstra nattsyn. Førerplassen ute er enkel, med de viktigste instrumentene og to enkle stoler. Man sitter greit og plassen får godkjent. Men ett viktig minus er det: Den store vingen akter på hyttetaket tar mye av sikten og er i tillegg farlig nær ansiktet når det går tøft for seg. Har man riktig høyde, ser man greit over og man kan også kikke under. Bortsett fra at den store vingen bedrer designet, kan vi ikke se noen fordel med denne løsningen. Med en litt mer tradisjonell løsning - for eksempel med en fremoverliggende jegerskjerm - ville førerplassen blitt langt bedre.

Uteplass: 4

Forskjellen på Masmar 33 og en styrehusmodell er at man må ut på sidedekkene for å komme fram på båten. Disse er brede nok, og det er solide håndrekker på hyttetaket og en solid pulpit lenger fremme. Takket være lavt tyngdepunkt er båten stabil selv med et par mann på siden. Anti-sklimønsteret er godt og fordekket har en form som gjør det godt å gå på. Akterdekket ligger forholdsvis høyt med solide rekker rundt. Den utvendige førerplassen tar sin del av plassen og det er ikke altfor stor plass på akterdekket. På hver side er det støpte, faste sitteplasser (kan fjernes) hvor man kan slå seg ned med fiskesnøret eller en kaffekopp. Stor komfort kan man ikke skryte av ute - det er rent og enkelt. Her er plassen inne prioritert.

Inneplass: 4

Styrehuset i Masmar 33 entres via et nedsenket trinn i akterdekket og gjennom en bred skyvedør. Forrest er skipperstolen og en passasjerstol i babord side. To sitter altså utmerket i fartsretningen.

Aktenfor passajerstolen er det en L-formet sofa og et bra bord med vippeplate. Minst fire personer får her komfortabel spiseplass. Bak førerstolen finner man et langsgående pantry og det er overraskende stort. Her vil det ikke by på problemer å tilberede middagen. Det er full ståhøyde i styrehuset og to store takluker sikrer ventilasjon. Under fordekket blir ståhøyden redusert, men det er rikelig sittehøyde. Forrest er nok en V-formet sittegruppe og faktisk har båten to sittegrupper som fungerer. Akter i forkabinen er det et kompakt toalettrom i babord side og et stort garderobeskap vis-à-vis.

Når natten faller på, rigger man enkelt til en bra V-køye forut. Den er stor nok for to voksne og et barn. Sittegruppa oppe kan også konverteres til en dobbeltseng. Totalt kan 4-5 personer overnatte, men best overnattingskomfort er det for to. Da har faktisk båten så mye komfort at et par kan ta en lengre ferietur med båten. Med fast køye forut, toalettrom, bra med stuveplass, pantry og salong oppe, bor man greit. Det holder lenge og mitt oppi det hele skal man huske at vi har å gjøre med et slankt skrog som i utgangspunktet har helt andre kvaliteter enn en "wide-body" bobåt. En to ukers ferietur i denne båten kan kjapt resultere i at man når havner man ellers bare kan lese om.

Motor: 6

Da vi kjørte Masmar 33 med en D6-motor i Finland, var konklusjonen at det var nok motor og bra ytelser på skuta. Men - mye vil fort ha mer, og etter å ha kjørt med twin D4 300, er vi ikke i tvil om hva vi ville valgt. Båten oppfører seg mye mer stabilt og harmonisk med to motorer. At toppfarten havner på 55 knop betyr ikke at man må rase av sted hele tiden. Trekker man ned til en cruisingfart på 30-35 knop, kommer man fort fram samtidig som Masmaren blir en langbeint distansecruiser med hyggelig driftsøkonomi og lavt støynivå. Akkurat hva man skal velge av motoralternativ avgjøres nok mest av lommebok og hvor fort man vil frem.

Fart og støy: 6

Selv ute og med full fart på maskinene, er støynivået om bord i Masmar 33 helt akseptabelt. Inne blir det faktisk litt bedre - i alle fall om man har skyvedøra stengt. Både med en D6 eller to D4 har båten et behagelig støybilde, og det er tross alt en svært viktig egenskap for en langdistansecruiser. Testbåten med twin-motorer er også ekstra lydisolert etter ønske fra den norske importøren.

Økonomi: 5

Masmar 33 er velbygd og produsenten har lang erfaring med å bygge patruljebåter opp til 75 fot for profesjonelle brukere. I dette ligger at man bruker avanserte materialer og byggemetoder for å bygge båter som tåler hard bruk. Finishen er gjennomgående god, men man ser fort at funksjon og holdbarhet er prioritert fremfor luksuspregede detaljer. Ut fra denne totalvurderingen bør dette være en båt som også blir populær på bruktmarkedet og det er en viktig faktor i totaløkonomien. At den er klassifisert i CE-kategori B sier jo også sitt.

Masmar 33 kjører fint, den har komfort nok for overnatting for et par eller en liten familie. Mest av alt vil man like båtens sjødyktige V-bunnskrog, og med to D4-motorer er den en ekte expresscruiser uansett årstid. Det meste ved båten er lett å like. Utekomforten er riktignok noe begrenset, men vi tror ikke det betyr så mye for kjøpere av denne båten. Mest irriterende er den store vingen på hyttetaket - den ødelegger for mye for den utvendige førerplassen.

Pris: 1988500 m/ 2 x D4 300 Volvo Penta 600. Masmar Norge www.masmar.no

Denne saken ble første gang publisert 12/03 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også