Marex 21 Duckie

Fleksibel snekkeracer

Speedsjekte – det høres ut som en selvmotsigelse. Vi testet en, for å se om en snekke har noe å gjøre i planefart.

Sist oppdatert

Konsept

Båt og hastighet er et konstant tema, selv for snekkefolket. Utfordringen ligger i skrogformen. Alle båter har sin maksimalhastighet, som delvis bestemmes av skroglengden. Jo lengre skrog, jo høyere hastighet. Kort fortalt har båten nådd sin maksimale hastighet når baugbølgen når hekken.

Økes motorkraften, resulterer det bare i større bølger. Eneste måte å komme videre på, er å få båten til å slippe sitt eget bølgesystem. Det betyr at båten planer, eller halvplaner. Resultatet er det samme: båten oppnår høyere hastighet enn vannlinjen skulle tilsi.

Det er her begrepet "speedsjekte" kommer inn; en snekke som klarer å slippe bølgesystemet sitt har plutselig en helt annen hastighetshorisont. Nå er fart langt opp på 20-tallet innen rekkevidde. Dermed er en kombinasjonsbåt født. Snekke på late dager og rask transportbåt når dét trengs.

Vi lånte en Marex 21 Duckie noen uker for å se om den er en slik fabelaktig kombinasjon. Den er en verdig representant i et ikke altfor stort utvalg av fabrikkbygde speedsnekker.

Sjøegenskaper: 3

Det er en del ting man må vite og venne seg til med Marex 21 Duckie. Spesielt kavitasjon hvis det svinges for brått mot propellrotasjonen; da faller båten ned av plan og vi må ned til stilleligge for å hente den inn igjen. Ikke farlig, men nødvendig å vite.

Med full motorkraft merker vi at stabiliteten er dårligere enn i en ekte planende båt; med flat hekk blir den mer stabil jo fortere det går. Slik er det ikke her, og vektfordelingen er viktig. Derfor må alle akseptere å flytte seg dit det passer for å få båten til å gå rett.

Med mindre du er akselbåtekspert, er baugpropell en god investering. Selv om retningsstabiliteten er god, krever det mye trening å manøvrere i trange havner med mye trafikk.

Førerplass: 4

Rorkulten er ikke beregnet på høye hastigheter. Det er mye styrekrefter, og det er ikke mulig å holde igjen hvis båten skjener ut. Så den er for dorging og koseturer. Skal det gå fort, bruker du rattet.

Med en pute på akterdekket er oversikten upåklagelig. Rattet er hydraulisk, og for at rorkulten skal virke må det frikobles.

Plass: 4

Plassen om bord fascinerer oss. Her kan man fint være åtte-ti stykker, og alle sitter lunt bak vindskjermen. Rormannen har også mange gjester foran seg, og kan dermed delta i det sosiale livet om bord.

En solid rekke på dekk, og frontglass som kan åpnes, gjør også tilkomsten over baugen enkel. Selvlensingen er også praktisk, og det at man kan fjerne alle putene for enkelt renhold etter en tur på makrellfeltet.

Stuveplass: 6

Et eget stuverom for tauverk på fordekket er ikke hverdagskost på en snekke. Drenert stuverom akter med eget rom til dorgesnøret setter den ivrige fiskeren pris på.

Når skyene mørkner er det uten tvil en fordel å ha en kalesje det går an å bevege seg under. Egen kalesjegarasje betyr at den er med uten å være i veien. En egen havnepresenning gjør at den kun behøver å tas opp når det er passasjerer om bord.

Motor: 4

Marex 21 Duckie leveres med Yanmar dieselmotorer. Vi hadde den største tilgjengelige motoren, på 120 hk. Denne anbefales hvis det ofte skal være mye last eller mange mennesker om bord. Toppfartsøkningen er minimal mellom denne og 96 hk-varianten, men den store motoren har sluregir som standard. Det gjør at båten kan gå så sakte man ønsker - kjekt for dorgefiskeren.

Fart og støy: 4

Vår testbåt topper på 25 knop, meget respektabelt for båttypen. Motorplasseringen og akseldrift gjør at det blir en del støy. I fartsområdet over 20 knop ligger det på rundt 85 dBA. Ved rolig kjøring i området 5 knop, ligger støynivået på behagelige 65 dBA. Området rundt 10-12 knop er en fin cruisingfart - med 75-77 dBA kan samtalen holdes i gang uten problemer.

Økonomi: 5

De tekniske installasjonene holder høy standard, og det er tatt hensyn til at de skal være enkle å komme til for service og vedlikehold; her kan ting byttes uten å demontere båten. Kvalitetsinntrykket er også meget bra. Skrogkonstruksjon og dieselmotor sørger for hyggelige drivstoffutgifter, og Marex har et solid rykte på bruktbåtmarkedet.

Marex 21 Duckie er et solid stykke håndverk. Det er en praktisk og gjennomtenkt båt for båtliv i sakte tempo, men den er også med på notene i høyere fart, og bør derfor kunne finne nye venner. Dette er imidlertid ingen høyhastighetsbåt, så velg noe annet dersom turer i seks knop ikke er aktuelt. Alle båter er fulle av kompromisser, men her synes vi at hovedfokuset er beholdt og at snekkekonseptet er løftet til en praktisk båt.

Denne saken ble første gang publisert 24/09 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også