Joda 290 Sport

Facelift som fortjent

Etter snart ti år på markedet, får Joda 290 Sport en liten, men nyttig ansiktsløftning.

Sist oppdatert

Konsept

Joda 290 Sport er en daycruiser som kombinerer fine dagsturegenskaper med gode turmuligheter for inntil fire personer. Båten har en tradisjonell utforming og design, men har vunnet mange venner opp gjennom årene. Og faceliften har gjort båten mer praktisk.

Sjøegenskaper: 4

Vi har kjørt mye med Joda 290 Sport og vet at båten tåler røft vær og sjø. Skroget er ikke av de mest sportslige, men gir stabil og pen gange opp mot 30 knop. Den planer lett og trenger ikke spesielt aktiv bruk av trimmen. Kjører du for fort i krapp sjø, blir det noen harde slag.

Førerplass: 5

Verftet har gjort en fin jobb med førerplassen i Joda 290 Sport. Motorinstrumentene er plassert i en fin bue over den store kartplotter-plassen, med ryddig knappeplassering rett til venstre for rattet. Bak gass/girspak finner du en behagelig støttepute for albuen, mens trim og trimflaps er ideelt plassert rett foran gasspaken. Den solide førerstolen og gode plasseringen bak vindskjermen, gir en førerposisjon som både er tett og lun.

Uteplass: 5

Som en relativt stor daycruiser, er uteplassen et av glansnumrene til Joda 290 Sport. I tillegg til at det er rikelig med plass, finner du også noen smarte løsninger som letter utelivet om bord. Den doble copilot-stolen er like anvendelig begge veier, og den store sofaen på babord side rulles raskt over til en stor solplattform. Under sofaen/solplattformen er det et stort stuverom. Og når du slår opp bordet, har du en trivelig spiseplass på babord side.

Inneplass: 4

Det er først og fremst under dekk man merker de endringene som er gjort med Joda 290 Sport. Som følge av en ny dekksform er plassen blitt bedre, noe som i første rekke kommer toalettrommet til gode. Planløsningen gir fortsatt god soveplass til fire, med to plasser i en rommelig stikkøye under cockpitdørken. Forut er det en kombinert sofa og køyeløsning. Her kan man også sitte, om ikke livet under kalesjen ute frister. Etter turbåtstandard er ikke plassen imponerende, men som daycruiserkonsept er dette et bra kompromiss.

Motor: 4

I et rommelig og ryddig motorrom sitter det en Volvo Penta D4-300. Båten leveres også med D4-260, og i forhold til toppfart og skrogegenskaper, er ikke det noe dårlig valg. Båten kler D4-motorene bedre enn de gamle KAD-maskinene, og har blitt mer attraktiv med sine nye motoralternativer.

Fart og støy: 4

D4-motorene har en dyp og rolig gange, på tross av sine fire store sylindre. I vår testbåt satt det sprekeste alternativet, en D4-300. Den gjør årets Joda 290 Sport til den raskeste i modellserien så langt, med en toppfart på gode 37 knop. Skroget trives best mellom 25 og 30 knop, og da senkes både støynivå og drivstofforbruk ganske betraktelig. Også i langsom fart gjør D4'en en bra jobb.

Økonomi: 5

En ny Joda 290 Sport koster rundt 1,3 millioner, avhengig av motor og utstyr. Det er i seg selv ikke så ille, men sjekker man hvordan båten holder seg i bruktverdi, er dét kanskje en av de beste grunnene til en god totaløkonomi. Båten er nemlig ettertraktet som brukt, og prisen deretter. I tillegg er en båt av denne størrelsen med D4 relativt snill med drivstoffet, og ikke helt håpløs når det kommer til opplag og forsikring.

Joda 290 Sport har vært på markedet i snart ti år, og har med en fornuftig facelift enda noen gode år foran seg. Båten er et tradisjonelt alternativ til mange nye og moderne båter i dette segmentet. Selv om ikke designet er det mest moderne og sjøegenskapene de mest sportslige, setter vi pris på de mange praktiske og fornuftige løsningene om bord. Nye motorer og en mer rommelig kabin er selvfølgelig også et pluss.

Pris fra 1 300 000 m/ D4-300 Volvo Penta. Joda Industrier: www.joda.no

Denne saken ble første gang publisert 27/02 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også