Ibiza 28 Weekender

Deilig med diesel

Men Ibiza 28 Weekender blir betydelig dyrere enn lillebroren med påhengsmotor.

Sist oppdatert

Tekniske data

  • Lengde: 8,63 m
  • Bredde: 2,60 m
  • Motor: VP D4 300/DP
  • Køyer: 2+2
  • CE-kategori: C
  • Pris fra: 1.299.000 NOK
  • www.ibizaboats.no

Ibiza 28 Weekender er en forlenget utgave av 26 Touring. 26-foteren er konstruert for utenbordsmotor, mens 28-foteren blir levert som standard med Volvo Pentas D4 300 turbodiesel og DP-drev. Derfor koster den også mer.

Med hel badeplattform blir båten mer badevennlig. I tillegg har man utviklet et konsept som gir en fiks flate helt akter - her kan man eksempelvis rigge til en ekstra sole- eller hvileplass i tilknytning til badelivets gleder ved badeplattformen.

28 Weekender har - akkurat som 26 Touring - et topp moderne instrumentbord med plass til stor, integrert skjerm. Det gir ytterligere plusspoeng at instrumentbordet og flatene under vindskjermen er støpt i en grå farge. Man sitter flott på førerplassen og har god sikt. Kraftig vinduspusser er også på plass.

På moderne maner er sidedekkene sløyfet for best mulig plass i cockpiten. Fordekket nås via gode trinn og et midtvindu som kan åpnes. Det fungerer helt utmerket og man savner normalt ikke sidedekkene. I tillegg er fordekket slett, teakbelagt og godt å gå på.

I motorrommet sitter Volvo Pentas D4 300, og det er en real kraftplugg. Skuta går raskt i plan og har en høyst akseptabel toppfart. Vi prøvekjøret prototypen, og den var ikke fullt ut testet og manglet også lydisolering. Lydnivået var likevel ganske greit, og her kan man sikkert få en dieselbåt med et gunstig støynivå når lydisolasjonsmattene er på plass.

Praktiske løsninger

Innredningen i forkabinen er lik 26-foteren med sittegruppe som kan konverteres til en komfortabel dobbeltkøye. I babord side finnes et kompakt pantry, og det er blitt plass til et separat toalettrom i styrbord side. Det er ikke hva vi kan kalle stort, men gjør jobben og bidrar til økt komfort på overnattingsturer.

Forkabinen åpnes opp med en skyvedør. Døra er bred, og det bidrar til at kommunikasjonen mellom pantry, kabin og cockpit blir svært god. Akkurat som på 26-foteren har 28-foteren den spesielle ekstrakøya under sittebenken i cockpit. Hele akterbenken løftes opp ved hjelp av hydrauliske dempere.

Fordelen med denne løsningen er at man kan ha en dobbeltkøye ferdig oppredd, og det er jo en bra tanke om man bruker båten som turbåt og skal ha køyeplass for fire.

Det store spørsmålet er imidlertid om denne køya blir brukt. Løsningen er ny og litt spesiell. Ekstrakøya ligger nede i "kjelleren", og det kan virke litt skummelt å ha hele sittebenken vippet opp over seg. Man kan alternativt legge ned bordet og rigge til solplass ved akterbenken, og da har man også ekstra overnattingsplass under kalesjen.

Uansett har man stor plass under akterbenken, som ekstra soveplass eller som et gedigent stuverom. For kjøpere av denne båten kan køya være et argument, men uansett er både Ibiza 26 og 28 store daycruisere med flott design og velkjørende skrog. Det vil antakelig være de to aller viktigste argumentene for å velge en av disse båtene.

Dyrere, men bra bruktpris

Ibiza 26 Touring testet vi sist høst med den spreke 300-hesteren til Suzuki. Den motoren har rå effekt og går utrolig stille på tomgang og i lave turtall. Kort sagt en nydelig motor med effekt nok til høy toppfart, kanskje til og med litt vel sterk for normal familiebruk.

28 Weekender har tilsvarende effekt, men motoren er tyngre og langt dyrere i innkjøp. Velger man dieselvarianten - altså 28-foteren - velger man en marginalt større båt og får ikke så mye mer plass enn i 26-foteren. Sistnevnte koster for øvrig fra 890.000 kroner.

Vedlikeholdet blir mer krevende og skulle behovet melde seg for motorbytte, er det en mer omfattende jobb å skifte motor i forhold til fire bolter på utenbordsmotorvarianten.

Dieselvarianten har på sin side fordelen med en høyere bruktpris. Den dagen båten skal selges, vil man ha stor sjanse til å få igjen det meste av kronene man investerte i dieselbåten som ny. Med dagens utvikling på dieselprisene, er imidlertid noen argumenter for å legge inn mange ekstra kroner i en moderne turbodiesel i ferd med å smuldre bort.

Ekstra vekt og motortyngde er normalt ensbetydende med hakket bedre kjøregenskaper i urolig sjø. Men akkurat det kan neppe veie så tungt, for 26-foteren har et av de beste og mest velkjørende skrog i denne klassen.

Gjennom den nye 28-foteren har Ibiza opplagt fått en modell som kan stjele kunder fra konkurrentene om dieselmotor er et avgjørende argument. På den annen side kan Ibiza med sin 26-foter by på en stor DC-båt som få konkurrenter kan tilby. Med en topp moderne utenbordsmotor på hekken.

Denne saken ble første gang publisert 15/07 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også