Hydrolift X-27 SUV

Norges raskeste helårsbåt

Med inntil 500 hester på hekken blir dette en av de sprekeste styrehyttebåtene på markedet.

Pluss ikon
<b>SPORTY:</b> Den nye Hydrolift X-27 SUV blir levert med motorer fra 250 til 500 hk.
SPORTY: Den nye Hydrolift X-27 SUV blir levert med motorer fra 250 til 500 hk. Foto: Hydrolift
Sist oppdatert

Det var aldri noen stor hemmelighet at Hydrolift skulle bygge flere utgaver på basis av X-26-modellen. Første avlegger blir X-27 SUV, en tøff og rask helårsbåt med fartspotensial på drøyt 60 knop.

Hydrolift er godt i gang med utviklingen og den første utgaven av X-27 SUV skal være på vannet før jul. Går alt som forventet, regner verftet med å bygge ferdig 10 båter til 2020-sesongen. Det har gått bra med X-26-salget i 2019 og verftet regner med å bygge totalt 35 eksemplarer av X-26 S og X-27 SUV i 2020.

LES OGSÅ: Prøvekjørt: Skode Vision iV

Lukket cockpit

Noe av suksessfaktoren ligger naturlig nok i å bruke mest mulig fra X-26-modellen og redusere behovet for kostbar nyutvikling til X-27-modellen: Da skroget til X-26 ble utviklet, tok man hensyn til at det skulle kunne håndtere flere innredningsløsninger enn den åpne X-26 S-versjonen.

I utgangspunktet er det ingen større endringer på X-27 SUV enn at den har fått lukket cockpit. Eksempelvis er dashbord, kabin- og dekksløsning forut, samt sitteplassene nær identiske med X-26 S.

<b>ÅPEN:</b> Stort stofftak og glassflater slipper lys og luft inn på fine dager.
ÅPEN: Stort stofftak og glassflater slipper lys og luft inn på fine dager. Foto: Hydrolift

Styrehytta har glassfibertak i stil fra storebror P-42 SUV, samt glass og aluminiumsprofiler i oppbygningen. En løsning utviklet i samarbeid med Ertec. Store vindusflater, stofftak og skyvedør til gangveien på babord side sørger for en luftig følelse. I tillegg skal aktervinduet kunne åpnes. Akkurat hvordan løsningen blir, jobber Hydrolift fortsatt med.

Plass til fem inne

Inne i cockpit blir det sitteplass til fem personer, med to vendbare pilotstoler, et klappbord og en aktersofa. Under sofaen er det kjøleboks. På akterdekket får du en fleksibel sitteløsning med to benker som også kan klappes bort for best mulig plass til transport eller fiske. Den lille pantryløsningen på babord side er beholdt fra X-26 S.

<b>FLEKSIBELT:</b> Akterdekket kan rigges med sitteplasser, eller ryddes for transport og aktivitet.
FLEKSIBELT: Akterdekket kan rigges med sitteplasser, eller ryddes for transport og aktivitet. Foto: Hydrolift

Noen sveitsisk lommekniv skal Hydrolift X-27 SUV ikke bli. Dette handler om å lage den raskeste og mest velkjørende båten i denne klassen. En eksklusiv og elegant transportbåt med helårskapasitet. I likhet med X-26 S regner Hydrolift med at en 300 hk Mercury Verado V8 blir det mest populære motoralternativet, med toppfart på godt over 50 knop og marsjfartområde på rundt 35 knop.

LES OGSÅ: Buster XL og Buster XXL med god nyhet for deg som liker å fiske

Tekniske data: Hydrolift X-27 SUV

Lengde, m: 8,11
Bredde, m: 2,45
Drivstoff, l: 350
Vann, l: 40
Septik, l: 40
Soveplasser: 2

Opptil 500 hk

Vil du ha det enda råere, er 2x250 Mercury Verado V8 et godt tips. Da skal GPS-en bikke 60 knop. Dessuten blir den nye, kompressormatede 450R-versjonen av den 4,6-liters V8-motoren et spennende alternativ til X-27 SUV.

Prisen starter på 1 382 000 kroner med en 250-hester Mercury Verado V8 på hekken. Hydrolift lover en innholdsrik utstyrsliste, med blant annet mulighet for radar. Og tilpasser båten til individuelle behov, både for fritids- og proffbruk.

<b>GJENBRUK:</b> Førerplass og dekk/kabinløsning forut er hentet fra søstermodellen X-26s
GJENBRUK: Førerplass og dekk/kabinløsning forut er hentet fra søstermodellen X-26s Foto: Hydrolift

Denne saken ble første gang publisert 19/08 2019, og sist oppdatert 10/06 2020.

Les også