Prøvekjørt: Garmin GHP 10

Håndfri båttur

Det er ikke lett å revolusjonere autopilotene. Men Garmin gjør et godt forsøk på forbedring.

Sist oppdatert

Teknisk informasjon

  • Dagslys 3,5" QVGA skjerm, 320x240 piksler
  • Enkel flushmontering ved hjelp av avtakbare deksler i topp og bunn
  • Patentert Shadow Drive-teknologi
  • Ingen "Rudder-feedback"
  • Interface: NMEA 2000 (GHP 10 & GHC 10) & NMEA 0183 (GHC 10)
  • Fysiske mål: 10,9x11,1x4,8 (BxHxD)
  • Trenger ingen rorføler - kalkulerer rorkommando ut fra en kombinasjon av kompass, gyro og motorinput
  • Myke svinger basert på G-kraften som blir oppfattet av en innebygd gyro-sensor

Autopilot om bord er et er ikke bare et luksusgode for dovne fritidsbåtskippere. I noen tilfelle er det en dyd av nødvendighet, og i båter som kjøres over en viss distanse utgjør de en behagelig avlasting for personen i førersetet.

Garmin GHP 10 er en ny autopilot, og nok et trinn i produsentens ambisjoner om å bli en totalleverandør av marineelektronikk på linje med for eksempel Raymarine.

Vi tok en tur på fjorden med den autopiloten om bord i en NB 820. Det er en av flere båttyper som vil være aktuelle for GHP 10, ikke minst siden hobbyfiskere er blant de som har mest glede av en slik autopilot. Ifølge importøren Belanor vil Garmin GHP 10 ha et bredt bruksområde, siden den kan brukes på alt fra mindre båter med utenbordsmotorer og hydraulikkstyring, til store turbåter.

Les også:

Ekslusiv folkeplotter

På autopilot

Norsk billigbåt imponerer

Myke svinger

"Shadow Drive" er en av egenskapene som Garmin er mest stolt av. Mange autopiloter "kjemper mot" når båtføreren griper i roret for å endre kurs, men systemet her gjør at du bare endrer kurs med rattet. Når du er ferdig med kurskorreksjonen, tar autopiloten over igjen. Under vår prøvetur fungerte dette meget tilfredsstillende.

En annen positiv egenskap er de myke svingene som autopiloten får til. Til forskjell fra andre autopiloter bruker den ingen rorføler, men kalkulerer rorkommandoen på grunnlag av kompass, gyro og motordata. I lav fart får man en krappere svingbue, mens man i større hastighet utvider svingbuen for at manøvrene ikke skal bli for brå eller overraskende.

Følger ruten

Sammen med Garmins store touchscreenplotter 5012 går det lekende lett å sette opp og følge en rute. Det kommer opp et varsel når du nærmer deg et veipunkt, men plotter og autopilot seiler videre på kurs til neste veipunkt uten at du behøver å bekrefte. Det er bare å legge hendene bak hodet og sette kurs for Skagen!

Også her er kursskiftet mykt og behagelig, og under vår prøvetur hadde vi god kontroll med kursavvik gjennom både autopilot og plotter. Det virker som om autopiloten henter seg inn raskt og presist om nødvendig. Tar du kommandoen manuelt, må du huske å aktivere ruten igjen, for akkurat det passer ikke autopiloten på.

Garmin GHP 10 har ulike mønsteroppsett med og uten GPS. For eksempel sikksakk, sirkel, U-sving eller mann over bord uten GPS, og sirkling, spiralsøk eller kløverblad-mønster rundt veipunkt med GPS.

Prisen for Garmin GHP 10 ligger på 19 600 kroner uten hydraulisk pumpe, mens prisen på hydrauliske pumper ligger på 9800 for 1,2 og 2,0 liter og 11 750 kroner for 2,1 liter.

Se alle våre båttester her

Denne saken ble første gang publisert 01/04 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også