GH 14 S

Robust og rommelig

Vil du ha god plass og trygge egenskaper, kan GH 14 S være båten for deg.

Sist oppdatert

Konsept

Det er vel få båter som har hatt større suksess enn GH 14 i Norge. Den ble lansert i 1972, og er fortsatt i produksjon. Da har man lov å bruke betegnelsen klassiker. Den helt nye GH 14 S er en åpen landstedsbåt, med tofte i midten, aktertofte med mulighet for rattstyring og en sitteplass i baugen. I forhold til den gamle GH 14, er den langt mer rommelig.

Sjøegenskaper: 3

Noen sportslig båt er den nye GH 14 S ikke. De høye, rette skrogsidene gjør seg bemerket ved et betydelig vindfang som gjør båten følsom for sidevind.

Blir det krappe bølger på halvmeteren eller mer, går spesielt sidesjø utover kjørekomforten. Med en person i baugen blir båten mer behagelig, uansett hvor bølgene kommer fra. Fordelen med skrogformen er at du får relativt lite sjøsprøyt om bord.

I smule farvann går GH 14 S lett og pent i sjøen, og takler eksempelvis hekksjøer på en grei måte. Båten kjennes stødig, og påvirkes ikke så mye av at en voksen beveger seg helt ut mot kantene.

Førerplass: 3

Førerplassen i GH 14 S er trukket ut på høyre side og utstyrt med en liten vindskjerm og styrekonsoll. Du sitter på akterbenken, så den helt store kjørekomforten blir det selvsagt ikke, men puter (ekstrautstyr) hjelper en del. Høyden på toftene er såpass bra at også voksne personer sitter med grei vinkel i bena.

Uteplass: 5

GH 14 S har praktiske egenskaper, der selvdrenering er et nøkkelord. I dag er det viktig at en båt kan ligge i lengre perioder uten at du behøver å øse. Riktignok må du stenge selvlensingskranen når du går om bord, men en spak som sitter langt fram i rommet under aktertoften gjør det til en enkel og kvikk operasjon.

GH 14 S har et høyt fribord og virker dermed trygg både når du er ute i litt bølger, eller når små og store personer beveger seg om bord i båten

Stuveplass: 4

Innredningen i GH 14 S enkel, men praktisk. Planløsningen er tradisjonell, med for-, midt- og aktertofte. Hver av dem er utstyrt med store, låsbare stuverom. Dermed er det enkelt å etterlate ting i båten, og du unngår at ting og tang slenger rundt.

Motor: 3

Vi kjørte båten med Yamahas nye 20 hk firetakter. GH 14 S er godkjent for motorer opp til 30 hk, og hvis du skal bruke den mye, kjøre lengre strekninger eller ha hele familien om bord, anbefaler vi 30 hk. Motoren går pent på lave turtall, men det durer godt når du kjører på full gass.

Fart og støy: 2

Toppfarten med en person om bord på drøyt 22 knop er godkjent, men akselerasjonen i GH 14 S er ikke mye å skryte av. Vår motor var utstyrt med en såkalt powertilt, som kan heve og senke motoren på lavt turtall. Ved å slå av og på gassen hurtig når du er i plan, kan du også lure motoren til å trimme ut. Med 20 hk'en må du trimme helt inn for å få båten i plan, og tjener et par knop i toppfart ved å trimme ut. Båten har en markert planingsterskel, og vi tror ekstra skyv i akselerasjonsfasen vil komme kjøreinntrykket til gode.

Økonomi: 4

Båten er relativt rimelig i innkjøp. GH 14 S er heller ingen dyr båt i drift, eller å ha i opplag. Den gamle GH 14 har som klassikere flest holdt seg godt i verdi. Den nye modellen har nok ikke samme spiren i seg, men vi tror at den vil være en båt som vil være relativt lettsolgt.

GH 14 S er en ganske annerledes båt enn sin forgjenger. Mens den var en sportslig og kjørevillig landstedbåt, er det helt andre egenskaper som er prioritert nå. Stort innvendig volum gir rause plassforhold og praktiske stuverom, og dermed blir det ikke så mye dynamikk og moro.

Pris fra 50 000. Motor: Utenbords Yamaha, Maks 30 hk. GH Boats AS: www.gh.no

Denne saken ble første gang publisert 10/11 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også