Galia 475

Stødig polakk

Polske Galia 475 er kanskje en enkel båt, men passer desto bedre til landstedet.

Sist oppdatert

Konsept

Galeon bygger båter fra 14 til 53 fot, og er det mest suksessrike polske båtmerket på det norske markedet for tiden. For de minste båtene i den såkalte Galia-serien, er det i første rekke prisen som frister kjøperne.

Sjøegenskaper: 3

Førerposisjonen akter i Galia 475 sender tyngepunktet bakover i båten, noe som merkes når vi er ute på fjorden. Båten er presis i styringen og har et kompakt og stumt skrog, noe som gjør oss trygge på at dette holder sammen.

Galia 475 har en butt konstruksjon som ikke er så glad i skarpe bølger, og balansemessig er ikke båten helt til å bli klok på. Det blir mye dansing både sideveis, ned bølgedalene og opp bølgedalene, noe som trolig skyldes lett vekt og et relativt bredt skrog.

Førerplass: 3

Konsollen i Galia 475 er akterplassert mot styrbord, som betyr at båtfører og sidemann sitter på akterbenken og kjører. Dette er i utgangspunket en fin og oversiktlig førerposisjon, men Galia har fortsatt en liten vei å gå komfortmessig.

Den tonede vindskjermen gir grei beskyttelse, men vi sitter for langt fra rattet, noe som også betyr at ryggputa ikke kommer så ofte til nytte. Når også instrumentene skjules bak rattet, og fotstøtten glimrer med sitt fravær, kan vi konstatere at Galia har en jobb foran seg.

Plass: 4

Galia 475 er en solid liten båt med et bredt og stødig skrog og fine sitteplasser - spesielt foran konsollen sitter fire personer bra. Det er en L-formet benk langs babord side og i baugen, samt en benk i forkant av konsollen. En liten pulpitt, fottrinn i baugen og solide kryssholdt teller på plussiden.

Stuveplass: 4

Mange sitteplasser betyr som regel gode stuvemuligheter, og Galia er intet unntak i så måte. Plusspoeng får produsenten også for de letthåndterlige stuveromshengslene.

Helt akter har Galia 475 en liten badeplattform utstyrt med badestige, et lite dreggrom og en dyp, drenerbar brønn. Sistnevnte gir plass til enten fisk eller vått badetøy, men fylles for lett med vann til å være praktisk i bruk.

Motor: 4

Utenbords-versjonene fra Galeon-fabrikken heter Galia og importeres til Norge av Fische Marine. Det betyr at du får båten med Evinrudes E-tec motorer. Det er ikke noe dårlig alternativ, E-tec motorene er to-taktere med direkte innsprøytning som går pent og har et moderat drivstofforbruk.

Fart og støy: 3

Galia 475 har mye bæring i hekken og planer raskt med en 50 hk Evinrude, en motor som sparker oss opp i en toppfart på 29 knop. Det holder lenge i den lille hyttebåten, som kan leveres med motorer fra 40-90 hk.

Evinrude-pakken holder seg støymessig mellom 86-88 dBA fra marsjfart på 23 knop til toppfart, målt der du sitter på akterbenken. Det er noe høyere enn i en båt med senterkonsoll.

Forbruket med Evinrude 50 E-tec er hyggelig; mellom 0,4-0,5 l/nm fra 18-25 knop, og 0,61 l/nm ved toppfart.

Økonomi: 4

Prisen er Galia 475 sitt sterkeste våpen. Avhengig av motor, ligger den på ca. 140-180 000 kroner, merkbart rimeligere enn mer kjente produsenter. Evinrude-motoren har lange hovedservice-intervaller og går nøysomt. Bruktverdien er det tidlig å si noe bastant om, men vi tror det solide inntrykket vil gjøre at båten holder seg bra teknisk og dermed verdimessig.

Galia 475 har den vanligste førerløsningen i klassen, en løsning som gir føreren god oversikt over eventuell last eller passasjerer i båten. Det er ingen kjørebåt av rang, men tilbyr fine sitteplasser og enkelt vedlikehold. Med hovedvekten akter kan båter med denne løsningen få et livlig forskip og en galopperende gange, noe som for øvrig ikke bare gjelder Galia 475.

Denne saken ble første gang publisert 12/10 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også