Coaster 22 DC

Suser av gårde

22-foteren fra Coaster er familievennlig daycruiser med en solid dose sportslighet.

Sist oppdatert

Konsept

Coasters 22-foter er ikke hundre prosent ferskvare. DC-modellen bygger på samme skrog som den tre år gamle 22 Sport, en skjærgårdsjeep vi fulgte igjennom hele test- og byggeprosessen. Egenskapene har vi rost tidligere, men ny modellinnredning kan gjøre mye med kjørefølelsen i en båt, og dermed blir denne testturen nesten som en jomfrutur å regne.

Sjøegenskaper: 4

I likhet med søsteren 22 Sport, er Coaster 22 DC en spenstig og kjøreglad båt i familieklassen. Med et 23 grader skarpt skrog er båten kraftkrevende, men når du først er over planingsterskelen, skjærer Coaster seg uanstrengt frem i bølgene.

I denne hastigheten er litt motsjø ingen stor sak, men vi tar det rolig i svingene, for Coaster legger seg godt ned og griper tak i sjøen som en riktig sportsbåt. Den er trimmevillig, men det er vanskelig å finne en vinkel som ikke medfører smådansing i medsjø. Etter litt tilvenning blir det lettere å finne riktige innstillinger.

Førerplass: 4

På førerplassen er ergonomien fin og kontrollfølelsen total, noe som er viktig i en båt som krever litt av føreren.

Coaster har valgfri copilot-løsning der man enten får en forlenget benk med ryggstøtte eller en dyp og stødig førerstol til sidemannen. I en frisk båt som Coaster 22 ville vi valgt det siste.

To andre fine detaljer er det lille hanskerommet med stereo på copilot-siden, samt et fint håndtak i rustfritt stål til støtte for sidemannen.

Plass: 3

Båten skal leveres både med teakdekk, oppgradert dashbord og innstøpt trapp ved dashbordet. Den L-formede sofaløsningen er ganske komfortabel, men dørkplassen virker relativt begrenset.

Coaster har et lite drinkpantry bak førerstolen som stjeler plass, men en fast konsoll med vask, kjøleboks, koppholder og 50 liter ferskvanntank er alltid bra å ha. En bordløsning festet til dørken er selvsagt et must; denne skal også kunne senkes og bidra til en solid solsengløsning sammen med benken. Ved badeplattformen er det også funnet plass til en kombinert akterlanterne og stang for feste av vannskitau.

Stuveplass: 4

Coaster 22 DC har en grei kabin. Myke, fine puter og køyeplass til to voksne og ett barn utvider bruksaspektet, og også her finnes plass til Porta Potti. Luke i taket og vinduer i hvert fribord gjør det lyst og fint her inne.

Motor: 4

Coaster leverer båtene sine enten med fire-taktere fra Suzuki, eller to-taktere fra Evinrude. Hva du velger er smak og behag, men begge leverandørene har fine maskiner i det ytelsesområdet 22 DC beveger seg i. Vi føler vel at 200 hk - som på testbåten - er et godt valg.

Fart og støy: 5

Evinrudes nye 200 E-tec HQ har et kontant fraspark på hele registeret. Det gir oss en toppfart på drøye 45 knop, noe både båten og vi om bord trives med. Evinrudes E-Tec motorer begraver de fleste vrangforestillinger om to-taktere. Ikke er den spesielt høyrøstet nær toppfart, og har et pent støybilde på marsjfart. Når den i tillegg er ganske stillegående ved rolig kjøring, er det grunn til å være fornøyd.

Økonomi: 4

Evinrudes nye 200 E-tec HQ har et kontant fraspark på hele registeret. Det gir oss en toppfart på drøye 45 knop, noe både båten og vi om bord trives med. Evinrudes E-Tec motorer begraver de fleste vrangforestillinger om to-taktere. Ikke er den spesielt høyrøstet nær toppfart, og har et pent støybilde på marsjfart. Når den i tillegg er ganske stillegående ved rolig kjøring, er det grunn til å være fornøyd.

Coaster oppgir kun båtpris, så blir pris med motor en forhandlingssak. Det er fordelen eller ulempen ved å være uavhengig av et motormerke. Du har i alle fall mulighet til å velge motor selv, og det kan være positivt. Coaster 22 DC gir et bra inntrykk, og bør være grei å selge videre.

Coaster 22 DC er en relativt familievennlig båt i den raske, kostbare daycruiserklassen. Coaster brukbar plass under dekk, men hovedstyrken ligger i sjøegenskapene. Dette er en frisk og sporty DC som tilbyr mye moro på sjøen - et lite råskinn blant familiebåtene i klassen.

Denne saken ble første gang publisert 21/09 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også