Boston Whaler 205 Conquest

Boston Whaler 205 Conquest

Som forventet er den tung, massiv og solid – det kommer ikke an på størrelsen når det dreier seg om Boston Whaler.

Publisert Oppdatert

Boston Whaler og Sea Pro er begge kokt ut på samme konsept, men den noe mindre Whaler 205 deler ikke samtlige av fiskeeffektene til 238 WA. Dekkarealet er tilstrekkelig for fiske og frakt, men Whaler har kun to fiskestangholdere, og ingen knestøtteputer i sidene for stående fiske.

205 har to drenerbare fiskekummer bak førerstolene, men disse har ingen vanntilgang. Når det i tillegg mangler både liggeplass på fordekket og tilstrekkelig med komfortable sitteplasser, blir den minste Boston Whaler en nokså enkel solskinnsbåt.

Kabinen i 205, eller cuddyen om du vil, er enkel og grei med kunstskinntrukne seter og Porta Potti ved dørken. Køyeplassen er i knappeste laget for to personer, og passer egentlig best som et lyst stuve- eller skifterom.

Glad i bølger

At Boston Whaler i første rekke dreier seg om kjøreegenskaper, merker vi ved førerposisjonen. Båten har kort og godt bedre førerkomfort og -ergonomi enn Sea Pro. Det enkle, men tilstrekkelige dashbordet har god plass til plotter, og nederst ved dørken har Whaler en velplassert fotplate som deles med copiloten. Sistnevnte har i tillegg en solid støtterekke som kommer godt med.

Whaler er glad i tung sjø. Dette er kanskje den mest kompakte båten vi har kjørt i denne størrelsen. I meterhøye bølger knuser 205 seg fram uten å nøle, og ikke på noe tidspunkt virker den mindre enn Sea Pro. I motsetning til konkurrenten er Whaler noe fremtung i sjøen; det tror vi blir bedre med den noe tyngre Verado på hekken.

150 hk er uansett en fornuftig motorisering på denne båten, som klarer seg bra i alle fartsområder. Spesielt økonomisk i drift er ikke denne pluggen av en båt, men det får du tåle dersom du ønsker Boston Whaler-merket på skutesiden.

Tekniske data om båten

Test-data:

Omdr.

Forbruk.

2000

2,4 l

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen