Bénéteau Flyer 850 Sun Deck

Vellykket sommerbåt

Bénéteaus siste og største tilskudd i Flyer-serien er i sitt ess når solen titter fram.

Pluss ikon
FLYER: Vi prøvekjører Beneteaus Flyer 850 Sun Deck.
FLYER: Vi prøvekjører Beneteaus Flyer 850 Sun Deck. Foto: Haugen, Terje
Sist oppdatert

Tekniske data Bénéteau Flyer 850 Sun Deck

  • Pris, kr: 650 000,-
  • Motoreffekt: 2 x 200 hk/ 2 x 295 kW
  • Produksjonsland: Frankrike
  • Lengde (LOA): 8,25 m
  • Bredde : 2,98 m
  • Dypgang: 0,76/1,00 m
  • Byggemateriale: Glassfiberarmert polyester (GAP)
  • Vekt med motor: 2 540 kg
  • CE kategori: C
  • Drivstofftank: 400 l
  • Vanntank: 100 l
  • Septiktank: 80 l
  • For mer informasjon: Normar Yachts AS

Bénéteau Flyer 850 Sun Deck er det fulle og hele navnet på sjefdesigner P. Andreanis nyeste og største skapning Flyer-serien. Sett med norske briller kan båten sies å være en krysning mellom en skjærgårdsjeep og en liten daycruiser.

Men det aller viktigste med denne båten finner vi allerede i navnet: Sun Deck, altså soldekk, plassert forut. Dette kan putelegges fra rekke til rekke, og vips, så har man fått en gigantisk flytende solseng.

Se også: Vi kjører Beneteau Antares 11.

Allsidig gøy

Om bord er det også lagt opp til både overnatting og sosiale økter på akterdekket, med integrert grill i førerplassen. En liten badeplattform med nedfellbar stige og slepekrok kan gi tilstrekkelig med gøy på vannet for de fleste.

Selve kjøringen er en ren fryd: den føles trygg, stabil og forutsigbar. Det er også en forutsetning når det henger to ganger 200 hk på hekken. Fordelt over åtte meter er det så mye krefter i sving at du lett kan skremme vettet av passasjerer som ikke er helt oppmerksom på kjøringen din. Er alle med på notene, nærmer du deg derimot fort 50 knop i ren begeistring og kjøreglede.

Se også: Slik koser du deg om bord

Godt utnyttet

Foto: Haugen, Terje

Under fordekket eller soldekket kan vi si at det lagt opp til overnatting for et par småvokste i forpiggen og fullvoksne i stikkabinen under førerplassen. Et par koøyer på hver side gjør det lyst og trivelig under dekk, noe som slett ikke er vanlig i denne klassen.

Foto: Haugen, Terje

Et smart trekk er å plassere toalettet separat fra kabinen for øvrig. Layouten framstår stort sett gjennomtenkt på det tilgjengelige arealet. Å bevege seg rundt ute på båten går også greit, med få skarpe kanter og noe å holde seg i de fleste steder. Det er også satt av tilstrekkelig med stuveplass til både fendere og tauverk samt en og annen bag.

Ser vi bakover, finner vi akterbenken som har fått en klassisk U-form. Dette er fint når du først er kommet om bord, men det betyr også at du må tråkke i setene for å komme deg om bord eller i land.

Se også: Nyttige nye maritime bøker

Oversiktlig

Selve føreplassen legger opp til stående kjøring bak den tonede vindskjermen. Et vanlig bøttesete med god sidestøtte kunne muligens ha gjort kjøringen noe tryggere, for det er lette å bli kastet til side ved eventuelle brå bevegelser i båten.

Foto: Haugen, Terje

Instrumentpanelet er ellers symmetrisk og oversiktlig lagt opp rundt plotteren i senter, med magnetkompasset rett under. Motorspakene sitter litt utsatt til på kanten av konsollen, men i de fleste situasjoner fungerer det greit. Ved mye sportslig kjøring blir det imidlertid litt vanskelig å få presisjon på pådraget.

Foto: Haugen, Terje

Denne saken ble første gang publisert 08/06 2009, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også