Bayliner 175

Enklere blir det ikke

Bayliner 175 er en liten og enkel bowrider. Med lav pris og bra toppfart frir den til ungdommelige båtkjøpere.

Sist oppdatert

Den masseproduserte Bayliner 175 har både motor og innredning med aner fra 1970-tallet. Jeg hopper ikke opp og ned på bryggekanten av begeistring. Med permanent teppe i dørken, delt akterbenk, foldestoler, plastdetaljer og kantete design ser Bayliner ut som et pust fra fortiden. Men tar man en titt i prislisten med rimelige 190 000 kroner, kommer smilet uansett tilbake.

Fører- og copilotsetene er tosidige med sitteretning også akterover. Disse kan punktvis justeres helt ned til to horisontale solsenger. Enklere blir det ikke, og komforten er vel heller ikke den beste. Ikke desto mindre er ergonomien i førerposisjonen forbausende god, og med en skråstilt fotplate under dashbordet sitter man stabilt og trygt. Knærne tar irriterende nok i kanten på innerlineren, men det får vi leve med.

Instrumentpanelet er trolig den peneste detaljen i hele båten. Mye plass til kartplotter er det ikke her, men så er da heller ikke dette båten for de lengste utfluktene.

Også i Bayliner må du dessverre trekke dreggen inn i båten. Den får plass under setet på styrbord side av motorkassen. Stuverommet totalt sett er imidlertid godkjent, med et langsgående rom i dørken og et stort et under U-benken foran.

Løsningen med sete på hver side av motorkassen fremfor en langsgående akterbenk er en variant vi ikke ser mye til i dag. Dette begrenser selvsagt sitteplassene i fartsretningen, men gir til gjengjeld noe mer dørkplass. Helt akter har Bayliner en stripe av en badeplattform med både badetrapp og vannskikrok som begge gjør jobben.

I motsatt ende fungerer den polstrede U-benken godt. Den er noe trangere enn i Starcraft, riktignok, men to voksne får plass her fremme. Et noe høyere fribord hadde likevel hjulpet på trygghetsfølelsen.

Bayliner 175 byr ikke på de store overraskelsene ute på bølgene. Med moderat V-bunn er den lett å få opp i fart - hele 39 knop med 135-hesteren til Mercruiser. Full spiker på maskinen går imidlertid ikke i lengden; det konstante 95,6 dBA-brølet fra motoren blir man fort sliten av. Bayliner skrenser seg gjennom svingene, og trives åpenbart best på flatt vann, men her skal man likevel gjøre mye galt for å risikere helsa. I så måte er båten et trygt alternativ for førstegangskjøpere.

Tekniske data

Lengde:5,35 m, Bredde:2,13 m, Vekt:860 kg, Personer:7, Motor: Mercruiser 3,0 l 135 hk, Fart testbåt:39 knop, Pris testbåt:190 000 kr.

BayMax Båt AS: www.baymax.no

Denne saken ble første gang publisert 22/05 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også