Test: Jeanneau Merry Fisher Marlin 6

Helårsbåt med hyggelig pris

Styrhyttebåter holder deg på fjorden hele året. Vi har testet en rimelig variant fra Jeanneau.

Sist oppdatert

Vi skal ikke mange årene tilbake i tid da styrhyttebåter var hobbyfiskernes store drøm og den vanlige båtbruker ikke enset de trauste båtene. Men trenden har snudd - styrhyttebåtene går nå som varmt hvetebrød.

Nye modeller med den karakteristiske, og ikke minst lett gjenkjennelige formen, dukker stadig opp. Da vi arrangerte Nordisk Båttest stod flere av disse på testmenyen - en av de var nye Marlin 6 fra Jeanneau.

Lik de andre

Alternativene i styrhytteklassen blir stadig flere, men designen endrer seg ikke mye. Galia har med sin 650-modell lagt seg på en mer sportslig linje enn for eksempel Arvor og Quicksilver. Nye Marlin 6 fra Jeanneau er mer lik de to sistenevnte igjen.

Det er om bord i båtene at de forskjellige styrhyttebåtene skiller seg mest fra hverandre. Spesielt inne i hytta, men også på dekk.

Jeanneau har valgt en litt annerledes løsning enn den tradisjonelle løsningen med inngang til hytta fra akterdekket. Inngangen er plassert på styrbord side, der Marlin 6 for øvrig har en passasje som går helt fram til baugen.

Passasjen har sine klare fordeler, men også noen ulemper. Man slipper de trange dollbordene som vanligvis er eneste måte å komme seg fram til baugen på. Det gjør det enklere og ikke minst tryggere å ferdes om bord.

Annerledes løsning

Testdata: Jeanneau Marlin 6 m/115 hk Evinrude

Turtall o/min

Fart i knop

Støy, dBA

Forbruk, l/nm

Forbruk l/t

2000

6,6

74

0,86

5,67

2500

8,2

78

1,39

11,39

3000

12,6

78

1,20

15,12

3500

16,6

76

1,17

19,42

4000

20,5

79

1,09

22,34

4500

24,6

82

1,19

29,27

5000

27,6

86

1,41

38,91

5300

29,8

87

1,48

44,11

Passasjen er ikke veldig bred, så inngangen til hytta blir trang i forhold til den tradisjonelle løsningen. Skyvedøra, som er i aluminium, er både trang og lav, og virker heller ikke så solid som vi ønsker. En annen ting er at førerplassen er det første som møter deg innenfor døra, dermed er føreren nødt til å flytte seg om folk vil ut eller inn.

Inne i hytta er det god takhøyde og god oversikt, men ergonomien er ikke god nok. Seteløsningen virker lite gjennomtenkt og byr ikke på den komforten vi ønsker. Man sitter veldig rett opp og ned, knærne er for nær rattet, gasspaken for langt unna og kartplotteren "ligger" i konsollen. Ikke føles det veldig påkostet heller.

Men. De store vinduene og takluken i glass gjør det lyst og gir god oversikt, dessuten er plassen ganske god. Spesielt i høyden og ikke minst stuveplassen under gulvet.

Nede "under dekk" er på en annen side ikke plassen like godt utnyttet. Den snaue takhøyden foran skyldes den nedsenkede passasjen som ender framme i baugen, soveplassen er heller ikke den beste vi har sett i styrhyttebåtene.

Lever opp til navnet

Ute på dekk lever Marlin 6 opp til sitt navn. Sverdfisken Marlin er som kjent sportsfiskerens kronjuvel, og det er ingen tvil om at båten er bygget for å tilfredsstille sportsfiskeren.

Tekniske data: Jeanneau Marlin 6

Lengde: 6,30 m

Bredde: 2,54 m

Dypgang: 50 cm

Vekt: 1100 kg

Motor testbåt: 115 hk

Motoralternativer: 75-115 hk

Personer: 6

Pris, fra: 269.000 kr

Pris testbåt: 315.000 kr

Informasjon: www.fritid-senteret.no

Plassen er god og det er rigget med blant annet fire stangholdere, fiskekum, egen garnrulle og rorkult. Bakveggen til hytta danner en benk i le for vinden og det er godt med sitteplasser ellers. En fin turbåt for all slags vær, med andre ord.

Trenden med innenbords dieselmotor er gått mer over til bensindrevet utenbordsmotor. Og det kan vi forstå. Man slipper den store motorkassa som stjeler mye plass på dekk og støynivået er bedre både utvendig og ikke minst innvendig.

Testbåten hadde en 115-hesters totakter signert Evinrude på akterspeilet. Båten går fort opp i plan og klarer respektable 30 knop på full pine. Dermed duger den også til vannsport.

Marlin 6 leveres også med 75 og 90 hestekrefter, men vi tror det vil bli i minste laget.

Marlin 6 overrasker oss med fine sjøegenskaper i forhold til mange av konkurrentene. Den skjærer sjøen fint og kan snu på en femøring selv i god fart.

Takket være brede slaglister er båten også stabil i sjøen og takler sidesjø godt. En annen positiv ting er at skroget oppleves ganske stumt, noe som gjør at overbygget ikke skrangler like mye som det vi opplever i noen av konkurrentene.

Marlin 6 er hyggelig priset. Med 75-hesters motor koster den fra 269.000 kroner og med 115-hesteren som satt på testbåten starter den på 315.000 kroner.

Les også: Alle våre båttester

Les også: Test av rimelige helårsbåter

Denne saken ble første gang publisert 24/03 2011, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også