Test: Capelli Tempest 700 W Sport

Helt rå familie-RIB

Capelli har laget en kjørebåt for familien, som ikke er for spesielt dyr.

Sist oppdatert

Her i Vi Menn Båt har Nordisk båttest blitt et velkjent begrep. I over ti år har vi arrangert denne stortesten, de siste årene to ganger per år.

Jeg husker for et par år siden, da testen fant sted i Varberg, var det spesielt en båt som brant seg litt fast på hjernebarken. En båt som var så tøff og bøllete, og som hadde så rå sjøegenskaper, at jeg levde lenge på opplevelsen i ettertid. Capelli Tempest 625 Black het den - en bøllete pølsebåt, svart fra topp til tå, som spiste grove bølger til frokost.

Storebror

Spennende var det derfor at nyhet av året og storebror, Capelli Tempest 700 W Sport, stod klar til test på brygga i Son, der det for tiden var strålende sol og havblikk. Vi ville jo ha bølger. Masse bølger!

Første turen ut beviste bare det vi visste. 700'n er trygg og stabil i vannet og har meget potente sjøegenskaper. Takket være jockeyseter foran og sofa akter har den familiealibiet i orden, selv om de lave pontongene ikke er like sikre for barna som høye fribord i for eksempel en skjærgårdsjeep.

Takket være den gode flyteevnen og nær sagt uendelig antall sitteplasser på pølsene er 700 Tempest godkjent for - hold deg fast - hele 18 personer. Stuverom er det både i baugen, styrekonsollen og akter, men vi skulle gjerne hatt litt ekstra plass til ting og tang om bord og bedre håndtak for passasjerer på akterbenken. Vi savner også sidestøtte for fører i leaning post'en ved førerplass selv om dette ville gått på bekostning av passasjen på sidene.

RASK: Tempest 700 gjør 45 knop med firesylindret motor på 175 hk. Med 200-hesters seksylindret motor gjør den 50 knop, men da blir den også en del tyngre.
RASK: Tempest 700 gjør 45 knop med firesylindret motor på 175 hk. Med 200-hesters seksylindret motor gjør den 50 knop, men da blir den også en del tyngre. Foto: Terje Bjørnsen

Midtfjords

Tekniske data Capelli Tempest 700 W Sport

  • Lengde: 6,95 m
  • Bredde: 2,80 m
  • Vekt u/motor: 850
  • Motorstørrelse: 175 hk
  • Drivstofftank: 220 l
  • Maks antall personer: 18
  • CE-godkjenning: B
  • Pris: 445.900 kr
  • Mer info: www.erlingsande.no

Tredje dagen av testen blåser det opp til liten kuling med bølgehøyde på halvannen meter, vi er derfor ikke trege med å kaste loss og sjekke hva den sorte hingsten er god for.

Når en RIB vokser fra seks til syv meter i lengden er løftet i skroget såpass godt at pontongene ikke berører vannet når båten ligger stille. Dette gjør at man kan pushe båten hardere i grov sjø, men stabiliteten er ikke like god før man får pontongene ned i vannet.

Som forventet blir 700 Tempest bare råere og råere jo hardere man presser den i bølgene. Den feier nærmest over all sjø. Skroget er stumt og pontongene gir så god stabilitet og oppdrift at man kan slippe alle de 175 hestekreftene løs nær sagt uansett værforhold. Det blir bare mer og mer moro, og mange luftige svev.

Motoren, en 175-hesters firesylindret utenbordsmotor fra Suzuki, holder lenge i 700 Tempest. Den er kraftig nok til å gi den 850 kilo lette båten god akselerasjon og en toppfart på oppunder 45 knop. Vi savner litt av det eksplosiviteteten vi har opplevd i andre RIB'er med kraftige motorer, men de for de fleste holder nok testbåtens motorisering lenge. Båten leveres også med en 200-hester fra samme merke, men dette er en seksylindret motor som veier en del mer, derfor anbefales 175-hesteren.

Tøffing

STERK KONTRAST: De røde putene er sterk kontrast til det svarte og gjør helheten med sportslig og spennende.
STERK KONTRAST: De røde putene er sterk kontrast til det svarte og gjør helheten med sportslig og spennende. Foto: Handeland, Petter

Den svarte fargen gjør at både små og store får assosiasjoner til kamuflerte militærbåter, som igjen gir den et veldig tøft image. Like godt liker vi den sterke røde kontrastfargen som er brukt i diverse interiørelementer og på utsiden av pontongene, som gir den et sportsligere preg og mer temperament rent designmessig.

Testdata Capelli Tempest 700 W Sport m/Suzuki DF175TX

Turtall, o/min

Fart i knop

Støy, dBA

Forbruk, l/nm

2000

6,7

72

1,09

2500

10,1

75

1,12

3000

15,9

76

0,87

3500

21,2

78

0,88

4000

26,5

81

0,89

4500

30,4

84

1,02

5000

35,5

85

1,21

5500

39,6

87

1,34

5900

43,1

90

1,54

Tempest 700 W er godt utstyrt i standardutførelse. I testbåten er det både flexiteak på dørk, syrefast bensintank, Lowrance kartplotter og Sonic Hub lydanlegg med USB og I-Pad docking, puter på alle benker og motorinstrumenter, alt som standard. Prisen med Suzuki DF175TX med nevnte standardutstyr er 445.900 kroner. Vil du opp mot 50 knop må du velge DF200TX som koster 473.900 kroner. Om noen knop ekstra er verdt pengene får bli opp til hver enkelt, i bølgene er det uansett like morsomt.

MANGLER STØTTE: Vi savner sidestøtte ved ståstolen ved førerplass, selv om dette hadde stjålet plass på sidene.
MANGLER STØTTE: Vi savner sidestøtte ved ståstolen ved førerplass, selv om dette hadde stjålet plass på sidene. Foto: Terje Bjørnsen

Denne saken ble første gang publisert 15/04 2011, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også