Test: Atlantic 670 Open

Noe nytt under solen

Atlantic 670 er blank i pelsen og klarer seg godt til allsidig innaskjærsbruk.

Pluss ikon
VARIERT: Denne klarer seg godt til allsidig innaskjærsbruk.
VARIERT: Denne klarer seg godt til allsidig innaskjærsbruk. Foto: Egil Nordlien HM Foto
Sist oppdatert

Tekniske data Atlantic 670 Open

  • Lengde: 6,65 m
  • Bredde:2,51 m
  • Vekt, uten motor: 980 kg
  • Drivstoffkapasitet: 180 l
  • Motor, maks: 225 hk
  • Motor, testbåt: Mercury Verado 150
  • Pris, cirka 310 000 kroner med Mercury Optimax 135
  • www.aquaboats.no

Atlantic er et relativ nytt merke som nå har fått fotfeste her til lands. 670 Open er en av de nyeste modellene fra det polske verftet. Muligens for ny, for her dukket det opp noen skrøpelige detaljer som lette kunne ha blitt plukket vekk tidligere om noen hadde testet. Men rent estetisk har i alle fall Atlantic fått til en tiltalende løsning om bord. Her er for eksempel den tradisjonelt kritthvite konsollen tonet ned til fordel for grått, og designen føles generelt oppdatert. Selve layouten fremstår egentlig mer som WA-løsning enn hva navnet indikerer.

Tvilsom patent

RYDDIG: Atlantic fått til en tiltalende løsning om bord, hvor føreplassen er ryddig og enkel.
RYDDIG: Atlantic fått til en tiltalende løsning om bord, hvor føreplassen er ryddig og enkel. Foto: Terje Haugen

Som nevnt fikk vi noe prototypefeil i fanget. Førerkrakken er av det slaget som skal fungere både sittende og stående, med spesiell patent. Denne løsningen viste seg å klappe sammen etter noen få nautiske mil, og dermed ble sikten og kjørekomforten ikke spesielt bra. Også siden blir det for liten plass til bena. Dette er en relativt enkel sak å rette opp, men det bør absolutt gjøres før en test. Den todelte døra til ruffen i konsollen synes vi også virker lite gjennomtenkt. På den andre siden er den hydrauliske styringen og den elektroniske motorstyringen lekende lette å ha med å gjøre.

Dørkplass

Å bevege seg om bord i Atlantic er en lek med fin passasje på begge sider av konsollen. Ingen skarpe kanter som kvitterer med blåmerker og greit med gripemuligheter. Videre er det tilstrekkelig med dørkplass til at det blir levelig med litt aktiviteter om bord. Ved konsollen finnes også gripemuligheter. Det gjør det imidlertid ikke i baugen eller på akterbenken. Det gjør nok livet for passasjerene over snittet spennende om det skulle komme inn en uanmeldt bølge eller to.

PLASS: Å bevege seg om bord i Atlantic er en lek, med fin passasje på begge sider av konsollen.
PLASS: Å bevege seg om bord i Atlantic er en lek, med fin passasje på begge sider av konsollen. Foto: Terje Haugen

Uteplass

Det kan det også her rigges til solseng forut, og på aktertofta er det et par sitteplasser, en layout som har mye til felles med Sun Deck-båtene vi har testet tidligere. Greit med stuveplass i konsollen er det også, men det du kan ikke forvente komfortabel overnatting.

Rundt 30

Den fått et konvensjonelt skrog, men den er noe over snittet brei forut. Dette fører til tidvis hard gange, selv om den oppleves forutsigbar. Med en Mercury 150 Verado på hekken blir vi raskt løftet til plan og opp til 38 knop, og med litt trimming og medstrøm klarer vi også å logge litt flere knop over grunnen. Det er like vel rundt 30 knop skroget har det best, over dette blir det fort mer vingelte enn hva som kan regnes som komfortabelt. Det er for øvrig rundt 28 knop at lommeboken har det best også. Det kan der for virke litt som litt overkill med en 150-hester på denne.

</p> </div>

PLASS: God plass til ting og tang i konsollen.
PLASS: God plass til ting og tang i konsollen. Foto: Terje Haugen

Denne saken ble første gang publisert 03/05 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også