Sandström Classic 560 MC

Glimrende småbåt til høstbruk

Tidene endrer seg, men svenske Sandtröm holder på god tradisjon og leverer mye båt for under 100 000 kroner.

Pluss ikon
PRIS: Med 50-hester blir prisen rundt 175 000 kroner, men her kan også en 30-hester godt gjøre jobben.
PRIS: Med 50-hester blir prisen rundt 175 000 kroner, men her kan også en 30-hester godt gjøre jobben. Foto: Terje Haugen
Sist oppdatert

Tekniske data Sandström Classic 560 MC

  • Lengde: 5,62 m
  • Bredde: 2,05 m
  • Vekt: 5 30 kg
  • Motor, anbefalt: 30-60 hk, lang stamme
  • Motor, testbåt: 50 hk Tohatsu
  • Toppfart: 31 knop
  • Pris: 99 000 kr. (uten motor)
  • www.loxkel.no

Av og til kan det lønnes seg å ta en kikk på kjølvannet for se om du holder rak kurs. Det er kanskje det den svenske båtbyggeren Sandstrøm satser på om dagen, ved at det enkle og velprøvde nå blir prioritert - igjen.

Men dette skal også passe som hånd i hanske for båt- og motorimportør Loxkel i Ski.

- Vi ser helt klart at etterspørselen går i retning av moderate motorer og enkle båter, sier salgssjef Ole S. Melbye som nå har nå de svenskbygde Sandstöm-båtene i sitt system.

Velkjent

Her har vi funnet frem en velkjent traver fra Sandstöm, med en relativt sprek 50-hesters totakter (innsprøytning) Tohatsu på hekken.

Sandström er egentlig navnet på samme verftet som bygde Uttern-båtene, før de flagget ut til Polen i fjor. Dermed er det en tidligere Uttern A56 vi har fått på kroken her.

Uansett, Sandström Classic 560 MC er Classic-seriens mest utrustede båt, men bygget over samme lesten som deres Classic 560.

SIKT: Upåklagelig sikt med kalesjen borte.
SIKT: Upåklagelig sikt med kalesjen borte. Foto: Terje Haugen

Hytte

Den store fordelen, og selve poenget, med MC-varianten er den vesle hytta. Dette er noe som gjør båten svært anvendelig i et helårsperspektiv, også på dager uten gråvær i horisonten.

Dette med gråvær og nedbør var for øvrig noe vi fikk erfare godt under testen, hvor den lille vindusviskeren ble kjekk å ha på plass.

Her sitter vi ellers så greit som det lar seg gjøre på den begrensede plassen det tross alt er snakk om, med plass til både bein og armer. Det enste vi legger merke til er at vinduene muligens kan bli i laveste laget.

Smart trekk

BAUG: Solid gripemulighet i baugen gjør det enkelt å komme seg om bord, eller i land.
BAUG: Solid gripemulighet i baugen gjør det enkelt å komme seg om bord, eller i land. Foto: Terje Haugen

Men stort sett er det lett å trives i den lille båten. Her har du et lite dekk både forut og akter, samt greit med benkeplass for passasjerer akter. Forut er det funnet plass til et par fester for åregafler og årene finner du enkelt stuet vekk i skrogsiden.

Dette er i grunnen "common sense" på godt norsk, med like vel en smart detalj som overraskende mange båtprodusenter ikke lenger tar seg bryet med.

Videre er det lett å komme seg i land fra baugen med solid gripemulighet på plass. Akter er badestigen på plass.

Som forventet

Når det gjelder selve kjøreopplevelsen klarer den seg helt greit og forventet til å være en båt i denne størrelsen. Med 50 hester og en toppfart på rundt 30 knop kommer du fort nok i plan og frem til fiskefeltet, selv om det litt ruskete - samtidig som det ikke blir for mye lugging i bølgene.

Men som andre båter med relativt flat bunn vil det nok bli i hardeste laget om du insisterer på toppfart.

GOD: Sandström Classic 560 MC klarer seg godt i sjøen.
GOD: Sandström Classic 560 MC klarer seg godt i sjøen. Foto: Terje Haugen

Denne saken ble første gang publisert 22/09 2011, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også