Prøvekjørt: Beneteau 34 Swift Trawler

Klassisk konsept, moderne egenskaper

Med stor bredde og kraftig motor byr Beneteaus minste Swift Trawler på stor plass og fine cruisingegenskaper.

Pluss ikon
Beneteau Swift Trawler 34
Beneteau Swift Trawler 34 Foto: Bengt-Erik Iversen
Sist oppdatert

Det er den store bredden på 4 meter og de forholdsvis rette linjene i skrog og overbygg som bidrar til det voksne volumet. Man skal lete lenge etter en 34-foter med så mye plass, og det er umiddelbart førsteinntrykket man får når man entrer båten. En mer detaljert gjennomgang av båten forsterker dette inntrykket ytterligere.

Selv om designen er langt fra strømlinjeformet, har nettopp trawler-typen en egen appell til mange båtelskere.

Det er opplagt noe med konseptet som forener det trygge og det tøffe, med drømmen om de lange ekspedisjonene med en båt som byr på flott bokomfort og høy sikkerhet. Beneteau 34 Swift Trawler treffer midt i blinken ovenfor denne målgruppen. En båt med utstyret man trenger, havner på rundt 2,5 millioner. Ferdig sjøsatt og klargjort hos importøren Normar i Son. Da er en 425-hesters Cummins på plass i motorrommet, baug- og akterthruster, plotter, radar, varmeanlegg, ankervinsj og mye annet er med i utstyrslisten.

Imponerende

Til å være en typisk trawler har designerne til Beneteau løst oppgaven bra, med en harmonisk design uten at det ser altfor høyt og firkantet ut. Dette er enklere å få til på et lengre 40-50 fots skrog, men godt gjort når lengden kryper ned i 34 fot. Taket til flybridgen er trukket helt ut over akterdekket og ut over styrbord gangsone. Totalt bidrar dette til følelsen av at man er om bord på et lite skip. Det er en stor, hengslet luke over leideren opp til flybridge. Vel oppe imponerer flybridgen med stor plass. Helt forut er en L-formet sittegruppe om babord, en skipperstol pluss et oversiktlig instrumentbord med nedfelt kartskjerm. Akter på toppdekket er det fin plass for jolla/gummibåten, og der ligger den trygt på transportetappene. Mast og bom med vinsj for å hive opp jolla er blant de praktiske detaljene fra det rene akterdekket er det utgang til badeplattformen. Under dekket er det et voksent stuverom hvor det er plass til alt fra løse stoler, bord, puter eller sykler.

Les også: Mye båt for penga

Enkelt og ryddig

PLASS: Man skal lete lenge etter en 34-foter med så mye plass.
PLASS: Man skal lete lenge etter en 34-foter med så mye plass. Foto: Produsent

De indre gemakker entres gjennom en kraftig og bred skyvedør fra akterdekket og inn i dekksalongen. Vel inne oppdager man at denne 34-foteren har et voksent volum. God takhøyde, store vindusflater samt en forholdsvis ren og enkel salonginnredning er viktige elementer i dette bildet. Førsteinntrykket av dekksalongen er at den er enkelt innredet. Om styrbord og bak skipperstolen er en vanlig toseters sofa, foran den et spisebord, og resten av sitteplassene får man ved hjelp av sammenleggbare, løse stoler. I hele babord side er det dype skap som går helt ut i skutesiden. Fordelen med denne innredningsløsningen er rene dørkflater. Man kan enkelt åpne motorromsluken uten å trøble med en stor sittegruppe. Sofaen er også en sovesofa, og når den vippes ut, blir dette en ekstra dobbeltseng.

Minuset er at det på lange etapper blir begrenset med sitteplasser i fartsretningen med mindre været er fint og man kan benytte flybridgen. Det U-formede og velutstyrte pantryet er plassert framme i dekk- salongen rett ovenfor førerplassen. Med andre ord en typisk Middelhavsinnredning som selvsagt fungerer utmerket når båten ligger i havn. Nede under dekk ligger et avlangt toalettrom på styrbord side. Rommet er forholdsvis smalt, men har god lengde. Marinetoalettet sitter i forkant og det er montert dusjarmatur. På babord side ligger gjestelugaren med over og underkøye. Køyene er greie, men er akkura den plassen man trenger for at to skal overnatte bra.

Bra førerplass

Hovedlugaren helt forut er prioritert med en stor, senterplassert dobbeltseng. Lugaren er lys og luftig, men det som imponerer aller mest, er de mange og store stuverommene. 34 Swift Trawler har altså fire faste sengeplasser pluss to i sovesofaen i salongen. Instrumentbordet ved førerplassen er enkelt og oversiktlig, men likevel moderne med motorinstrumentene øverst og en nedfelt skjerm rett foran skipperen. Motorkontrollen fra Cummins er lekker å se på, god å holde i og presis. For å understreke trawlerpreget ytterligere har båten et stort skipsratt. Selve førerstolen kan reguleres, det er praktiske fotstøtter og sikten fra førerplassen er førsteklasses gjennom de ganske rette frontvinduene. At man har valgt enklere vinduspussere fremfor mer effektive utgaver med parallellarm er imidlertid litt underlig. Fra førerplassen entres altså sidedekket gjennom skyvedøren.

Bredt fartsregister

SIKT: Sikten fra førerplassen oppe er førsteklasses.
SIKT: Sikten fra førerplassen oppe er førsteklasses. Foto: Bengt-Erik Iversen

Så kaster vi loss for en tur på bølgan blå. Og det blir en gedigen nedtur! Ikke fra båtens side, men kong Neptun har ikke noen planer om å sette oss og båten på noen prøve. Oslofjorden ligger speilblank, og vi har bare våre egne hekkbølger å suse over. Det er ikke slik man tester en Trawler! Dette er en tøff kategori B-båt, og den har et skarpt forskip med markante chines.

Skulle vi virkelig fått en smak av fugl med denne farkosten, hadde det vært mye mer spennende med en kuling og 2-3 meters hissige bølger. Vel - vi kan derfor bare ta kortvarianten etter prøveturen. Og det er ikke dårlig, det heller. Den 425-hesters kraftpluggen under dørken arbeider med et behagelig støynivå, og den har dreiemoment nok til å dra båten kjapt opp i fart. Produsenten oppgir 21 knop på topp og en kontinuerlig marsjfart på 18 knop. Testbåten er lett lastet og vi leser over 22 knop på GPS-en. Det er overraskende bra fart i denne skuta, og når vi legger oss ned i ulike marsjhastigheter på 20, 18 og 15 knop, ser vi klart for oss at dette er en langdistansecruiser som feier unna solide dagsetapper. Båten ligger svært stabilt selv i toppfart, og den tåler å bli presset hardt gjennom krappe svinger.

DØRK: Fordelen med denne innredningsløsningen er rene dørkflater.
DØRK: Fordelen med denne innredningsløsningen er rene dørkflater. Foto: Bengt-Erik Iversen

God tid, lavt forbruk

Det man imidlertid skal passe litt på, er at båten kan få mye last om bord når tanker og stuverom er fylt opp til bristepunktet. Da tror vi at produsentens 21 knop i topp og 18 i marsj er ganske riktig. Har man bedre tid, kan man legge marsjfarten ned på 10-12 knop med et svært gunstig støynivå og selvsagt enda lavere forbruk. Den tid er forbi da trawlere ala gamle Grand Banks tuslet av gårde i beskjedne 6-7 knop. Dagens moderne trawlere har fått et helt annet fartsområde, og en langdistansecruising på 15-18 knop er en fin marsjfart. Med en 800 liters dieseltank bør det være uproblematisk å klare minst 400 nautiske mil selv om både dieselvarmeren og en eventuell generator også skal ha litt føde. For ordens skyld legger vi til at 34-foteren også leveres uten flybridge. Den får da en maksimalhøyde over vannlinjen på 4,32 meter med masta nedfelt, mens flybridgutgaven måler 7,32 meter over vannlinjen med masten nede. Planlegger du en tur på kanalene i Europa, er det viktig å ha en lav nok båt til å komme under en del broer. Da kan varianten som heter 34 S være det riktige valget

TAK: Taket til flybridgen er trukket helt ut over akterdekket og ut over styrbord gangsone.
TAK: Taket til flybridgen er trukket helt ut over akterdekket og ut over styrbord gangsone. Foto: Bengt-Erik Iversen

Denne saken ble første gang publisert 29/07 2010, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også