Polarcirkel 660 Sport med Yamaha F150

Arbeidshest med fritidsambisjoner

Polarcirkel 660 Sport er en robust arbeidshest salet for koseturen.

Pluss ikon
Sist oppdatert

Tekniske data

Tekniske data Merke og modell: Polarcirkel 660 Sport

Pris: 377 000 kroner (testbåt)

Motormerke og type: Yamaha F150

Motoreffekt: 115-150 hk

Produksjonsland: Norge

Lengde (LOA): 6,60 m

Bredde: 2,48 m

Vekt: 850 kg

Ant. pers: 12

Toppfart: 41,1 kn

CE-klasse: C

Mer informasjon: www.polarcirkel.no

Du har kanskje ikke sett en av disse på fjorden før? Sjansen er betydelig større dersom du befinner deg nord i landet, eller for eksempel på Svalbard, hvor robuste småbåter virkelig kommer til sin rett. Siden produksjonsstart har det blitt bygget over 1100 eksemplarer av Polarcirkelbåtene, men da i første rekke med tanke på det profesjonelle markedet, så som i forbindelse med fiskeoppdrett, som landgangsfartøy, eller for bruk ved frakt, fiske og dykking.

Med tiden har produsenten Helgeland Plast AS i Mo i Rana blitt mer interesserte i fritidsbåtmarkedet. Hvor interessert fritidsbåtmarkedet er i båtene er et annet spørsmål, for verken byggematerialet polyetylen eller den noe røffe, RIB-inspirerte designen har til dags dato vært en stor vinner blant mer estetisk opptatte småbåtkjøpere. Jeg må derfor innrømme at det er med en viss skepsis jeg setter føttene på dørken i 660 Sport.

Bruksbåt

Polarcirkel 660 er tegnet for den aktive bruker, og kommer i fire ulike varianter: Fishing, Diving, Work og Sport. De to førstnevnte har sentralt plasserte konsoller og jockeyseter, noe som gir bra med dørkplass om bord. Testmodellen Sport er innredet som en ordinær bowrider med todelt konsoll, akterbenk med ryggstøtte og to faste sitteplasser foran konsollen. Testbåten var utstyrt med targabøyle og kalesje, og var ryddig og praktisk innredet.

Er du vant til å sitte på myke alcantaraputer og føle teakdørken under bare føtter, er ikke dette båten for deg. Riktignok står puter på ekstrautstyrslisten, men dette er og blir en røff farkost du nærmest kan behandle som du vil. Enten du fyller den med murstein, blodig fisk, vannsportutstyr eller skitne bikkjer vil den være ship-shape etter en liten runde med høytrykkspyleren. At båten er vedlikeholdsfri og klar for alle årstider skulle gjøre den til den perfekte hyttebåten.

Flott i bølgene

Det som i første rekke gjør Polarcirkel 660 salgbar som fritidsbåt, er sjøegenskapene. Her overrasker båten stort, for polyetylenbåter flest blir for myke for å prestere godt, spesielt med en vesentlig motorisering som denne. 660 Sport er imidlertid både stiv, kompakt og stum, og har et 21 grader skarpt akterskrog som tar både medsjø og motsjø uten problemer. Med en Yamaha 150 hk topper båten på 41 knop, og bak rattet får jeg den lekne RIB-følelsen, men uten at båten blir ustabil. Her er jeg ikke redd for å slå i stykker verken interiør eller skrog, noe som i seg selv er en frihet når bølgehøyden nærmer seg meteren ute i havgapet i Vestfjorden.

Årsaken til de solide egenskapene er klare: Polarcirkel 660 er ikke rotasjonsstøpt i ovn, men komponentene er sveiset sammen, og pontongene fylt med isoporstaver. Det gir totalt sett et stivere og stummere skrog som er nærmest usynkbart. At skroget også er tegnet av den anerkjente designeren Eivind Amble er selvsagt heller ingen ulempe.

Mer familievennlig?

Førerplassen får absolutt godkjent, men et mer fornuftig formet dashbord, et stivere ratt og en noe bedre finish ville pyntet mye på opplevelsen. Skal 660 Sport bli en slager , er stikkordet uansett komfort: En noe dypere akterbenk, samt bedre sitteplasser foran konsollene, er viktige ingredienser. De dempede førerstolene burde også være standard, og flere fargevalg ville være velkomment. Slik får man Polarcirkel 660 ut av arbeidsklærne sine.

Denne saken ble første gang publisert 03/09 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også