Pioner 17

Røff, sikker og billig

Pioner 17 er et godt eksempel på hva markedet har å by på i denne størrelsen.

Pluss ikon
ROBUST: Pioner 17 har materialer som tåler tøff bruk. Utseendemessig er det visse likheter med en RIB. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
ROBUST: Pioner 17 har materialer som tåler tøff bruk. Utseendemessig er det visse likheter med en RIB. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
Sist oppdatert

Det største problemet du står ovenfor om man skal ha en båt på rundt 5 meter, er hva man skal velge.

Tilbudene er mange og her blir det fort viktig å definere hva båten skal brukes til.

Hvor stor båt er det plass til ved brygga, hvilke krav stilles til fartsområdet, hvor mange skal normalt være om bord og hvordan skal båten vinterlagres?

I forhold til en åpen landstedsbåt på 14-15 fot, havner denne testkandidatene i en kategori som nødvendigvis krever litt mer på opplagssiden.

Det er på grunn av vekt og nødvendig service på motoren. Når båtene kommer opp i denne størrelsen, kreves det mer enn å legge dem på stranda for vinteren.

Båten egner seg dessuten ypperlig til trailing. Da kan opplaget bli enklere, samtidig som man kan ha glede av båten både ved hytta og i hjemlige farvann.

Godt valg for familien

AKTERBENK: Styreposisjonen er på akterbenken og fungerer fint om du ikke avviker for mye fra normalstørrelsen. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
AKTERBENK: Styreposisjonen er på akterbenken og fungerer fint om du ikke avviker for mye fra normalstørrelsen. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Mykplastmodellen Pioner 17 er et godt eksempel på hva markedet har å by på i denne størrelsen. I tillegg til mykplastmaterialet finnes det også en rekke rene aluminiumsbåter som tåler heltøff bruk.

Jakter du på en båt som krever lite vedlikehold og tåler masse juling, kan Pioner 17 være en båt å se nærmere på. I tillegg kan vi legge til at båten er usedvanlig stabil.

Dette er opplagt grunnen til at mange håndverkere langs kysten bruker Pioner-båtene til transport.

Pioner 17 Touring kan brukes til mye mer og når den kommer i den marmorerte fargen lys grå, ser den helt grei ut.

Pioner 17 leveres i to varianter - Touring og Flexi. På Touring er det faste benker i U-form forut og her kan det rigges til solseng.

Dette er den mest familievennlige utgaven.

På Flexi-utgaven er noen av benkene faste og så kan det suppleres med moduler etter ulike behov.

Med en 60 hk Yamaha topper den på drøye 30 knop, så det er lite å si på fartspotensialet. I fartsområdet fra snaut 20 til drøye 24 knop bruker den ned mot en halv liter bensin pr. nau- tisk mil. Og det er akkurat i denne farta båten trives best: Den er ikke konstruert for barske hopp og sprett ute i bølgene, selv om den har en ganske bra V- bunn.

Den klarer seg overraskende bra over krapp småsjø og hekkbølger, men man velger neppe denne båten om det er sporty egenskaper som står øverst på menyen.

Det er helt andre egenskaper som teller om du velger en Pioner 17.

Lite vedlikehold

FAMILIEVENNLIG: Pioner 17 leveres i to varianter ¿ Touring og Flexi. På Touring er det faste benker i U-form forut og her kan det rigges til solseng. Dette er den mest familievennlige utgaven. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
FAMILIEVENNLIG: Pioner 17 leveres i to varianter ¿ Touring og Flexi. På Touring er det faste benker i U-form forut og her kan det rigges til solseng. Dette er den mest familievennlige utgaven. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Mykplastkonstruksjonen krever som nevnt lite vedlikehold, men bunnstoff må påføres i saltvann. Den sterkeste siden til båten, er at man ikke bør engste seg så veldig mye når man skal legge til, verken ved brygga eller ute i skjærgården. Båten tåler en dunk uten å ta skade. Bare helt spisse gjenstander kan gi grovere riper og mer alvorlige skader.

Testadata Pioner 17

Turtall, o/m

Fart, knop

Støy, dBA

For-bruk, l/nm

For-bruk, l/time

2500

5,5

72

0,96

5,3

3000

8,9

74

0,84

7,5

3500

13,2

76

0,61

8,1

4000

19

78

0,52

9,9

4500

23,1

77

0,52

12,0

5000

26,4

79

0,61

16,1

5800

30,2

86

0,72

21,7

Et lite eksempel på det røffe, er at batteriet står i en støpt plastkasse helt ute ved akterspeilet. Her er også enkle stuverom for fortøyningstampene og en ankerboks er på plass forut.

Selvsagt har man praktiske stuverom under sitteplassene ved konsollen og i denne er det også montert inn en fast tank. Konstruksjonen gjør det vanskelig å lage stuverom i sidene eller under dørken. Men i forhold til en RIB med gummipølser, byr Pioner 17 Touring på betydelig mer innvendig plass.

Pioner 17 er noe av det sikreste man kan kjøpe. Så lenge konstruksjonen ikke punkteres, har man masse oppdrift i båten. På dørken er det kraftig antisklibelegg og langs sidene integrerte rekker. Ved sitteplassene er det også håndtak for passasjerene.

Sittebenken akter er den faste plassen for skipperen og for de fleste er avstanden mellom ratt og ryggstø grei. Men fast akterbenk kan gi en dårligere løsning for de som ikke har normalstørrelse.

Testbåten hadde også en targabøyle akter og på ekstrautstyrslista kan man skreddersy en del av innredningen etter egne ønsker. Med targabøylen montert, får man også faste lanterner. Det gir ekstra plusspoeng.

Båten planer raskt, ligger stabilt i et bredt cruising-område og takler normale svinger på en trygg måte.

Tekniske data Pioner 17

  • Lengde: 5,20 m
  • Bredde: 2,15 m
  • Vekt: 450 kg
  • Motor: 60-80 hk
  • Motor, testbåt: Yamaha F60
  • Antall personer: 6
  • Konstruksjonskategori (CE): C
  • Pris, testbåt: 185 000 kr
  • Produsent: Cipax

Vi har 60 hk på testbåten, mens maks motor er 80 hk. Da blir den nok mer livlig i tøff kjøring og til normalt bruk vil vi hevde at 60-hesteren passer fint til båten.

Denne saken ble første gang publisert 08/06 2012, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også