TEST HYDROLIFT X-22

Med ny motor gjør den lett 50 knop

En ny, kraftigere motor slipper sportsbåten løs i Hydrolift X-22. Med 225 hk topper den drøyt 50 knop.

Pluss ikon
<b>GÅR SÅ DET GRINER:</b> X-22 har fartsegenskaper slik det sømmer seg en Hydrolift.
GÅR SÅ DET GRINER: X-22 har fartsegenskaper slik det sømmer seg en Hydrolift. Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

I løpet av lanseringsåret 2017 kjørte vi Hydrolift X-22 to ganger. Først i Fredrikstad-skjærgården da båten var splitter ny, og siden i en trebåts-test sammen med Askeladden C65 Center Console og Finnmaster S6. Konklusjonen var at X-22 er en utmerket premiumbåt, med sportslige egenskaper som sitt fremste fortrinn.

Men det var noe som manglet.

LES OGSÅ: Fem familiebåter med en fornuftig prislapp

<b>IKKE BARE RASK:</b> Den nye V6-motoren fra Mercury gir også langt finere lydbilde.
IKKE BARE RASK: Den nye V6-motoren fra Mercury gir også langt finere lydbilde. Foto: Terje Bjørnsen

Dette «noe» henger sammen med to ting: Det ene er at Hydrolift har et ønske om at X-22 ikke skal stikke helt av gårde rent prismessig, og derfor har valgt å utstyre båten med en Mercury F150 som standard. Det andre er at samarbeidspartner Mercury i 2017 ikke hadde helt riktig motor for den som ville ta steget videre.

Kjøreopplevelsen

Personlig var jeg av den oppfatningen at båten ville kle en sekssylindret motor. Ikke nødvendigvis bare på grunn av toppfarts­potensialet, men også på grunn av gangen og helheten i kjøreopplevelsen det ville gi. Som vi skrev i trebåts-testen høsten 2017:

«Mercury F150 er en teknisk sett enkel motor, men leverer bra trykk takket være solid volum. Store firesylindrede motorer er ikke akkurat kjent for sin vakre gange oppover i turtallsskalaen og denne er ikke noe unntak. Den støyer noe mer enn de to andre i de viktigste fartsområdene, og den tunge motorgangen passer ikke helt til den lette, sporty følelsen i resten av båten.»

LES OGSÅ: Test av Buster Magnum med Yamaha F225

V6-motor setter skapet på plass

Løsningen kom i løpet av sommeren 2018. Da lanserte Mercury to nye motorserier basert på samme grunnteknologi: En 3,4-­liters V6 med 175, 200 og 225 hk. Samt en 4,6-liters V8, foreløpig i ytelsesversjoner på 250 og 300 hk.

For X-22 er det de nye V6-motorene som gjelder, mens storebror X-26s tar for seg av V8-modellens gleder. Med en vekt fra 206 kilo for Mercury F150 og 216 kilo for F225 blir ikke balanse eller tyngdepunkt i båten noe problem. Til tross for 75 hester ekstra å rutte med.

Vel om bord i X-22 skal du ikke kjøre mye før det viser seg at jeg for en gangs skyld hadde helt rett: Båten kler en sekssylindret motor. Det er ingen marginal sak heller, der du må lete etter fortrinn med lupe. Det merkes i alle sammenhenger, en sånn god­følelse du tar med deg bevisst eller ubevisst hvert minutt du er om bord.

<b>SMART:</b> I rommet under sittebenken forut finner du alt som skal til for å lage heldekkende solseng.
SMART: I rommet under sittebenken forut finner du alt som skal til for å lage heldekkende solseng. Foto: Terje Bjørnsen

Jobber lettere

Mercurys V6 går naturlig nok pent på lave turtall, men det er ikke der du merker den største forskjellen. Den kommer når du har fått båten i plan og cruiser over fjorden i pen marsjfart. Litt forenklet kan man si at V6-motoren jevnt over jobber 500 o/m lavere i turtallsregisteret for å gå omtrent like fort. Der den firesylindrede F150 durer i 4500 o/m for å oppnå 32,5 knop, nøyer F225 V6 seg med smidige 4000 o/m i 32 knop. Og – nesten slik vi forventet – forbruket er omtrent det samme.

LES OGSÅ: Hundepromp kan være årsaken til falske gassalarmer i bobil og campingvogn

Mindre motbakke

Det er noe vi har sett mange ganger tidligere. Når vi tester samme båt med forskjellige motorer, er det ofte slik at den minste motoren bruker omtrent like mye eller mer drivstoff enn en større, særlig når farten stiger. Jo mer den minste motoren nærmer seg full gass, desto mer «motbakke» jobber den i.

Slik er også forholdet mellom de to motorene på Hydrolift X-22. I fartsområdet mellom 15 til 40 knop ligger forbruket omtrent likt. Først når du tar ut den ekstra kraften og fartspotensialet i 225-hesteren blir forbruket høyere.

<b>UAVGJORT:</b> Den gule grafen viser fart i knop og forbruk for X-22 med 225 hk. Den grønne for X-22 med 150 hk. I de viktigste fartsområdene fra 15-40 knop er forskjellene ubetydelige.
UAVGJORT: Den gule grafen viser fart i knop og forbruk for X-22 med 225 hk. Den grønne for X-22 med 150 hk. I de viktigste fartsområdene fra 15-40 knop er forskjellene ubetydelige. Foto: Terje Bjørnsen

Men det er mest av akademisk betydning. Der X-22 topper i overkant av 40 knop med 150 hester, er det rundt 10 knop til å gå på med 225 hester på hekken. Det er slike knop du merker godt, både på fartsfølelsen og på komforten.

Kjenner at du lever

Det hadde kanskje ikke betydd all verden i en annen type båt. Men så er det dette med Hydrolift, da. I navnet ligger det noe mer fullblods, et snev av spenning, en dose adrenalin. Og det er nettopp disse elementene F225 bringer frem i X-22. De behagelige GT- egenskapene de første 40 knopene, og så den rene sportsbåtfølelsen opp til i overkant av 50 knop.

<b>KOMMANDOPLASS:</b> Du sitter tett på ratt og gass, kartplotteren er fint plassert. Da er det enklere å holde kontroll når det går unna.
KOMMANDOPLASS: Du sitter tett på ratt og gass, kartplotteren er fint plassert. Da er det enklere å holde kontroll når det går unna. Foto: Terje Bjørnsen

I en båt av denne størrelsen er det veldig fort, og ikke slik at du kan kjøre med toppfart uten å ta hensyn til forholdene. Igjen er det noe som passer den grunnleggende sportslige karakteren til båten. Du følger våkent med på forholdene, er følsom på ratt, gass og trim. For grove labber på kontrollene og båten blir i overkant livlig på toppfart. Det er lett å gå i den klassiske fella og trimme motoren ut, men på et steppet skrog som dette er det unødvendig.

Tekniske data

Hydrolift X-22
Lengde, m: 6,68
Bredde, m: 2,3
Vekt tom, kg: 1200
Vekt testbåt, kg: 1550 Personer: 6
Anbefalt motor: 150–225 hk Pris: Ca. 650 000,- med Mercury F225
Toppfart, 225 hk: 51,5 knop

Når du har rast fra deg, kan du fortsatt glede deg over de samme gode egenskapene vi har rost X-22 for tidligere. Vi liker den sømløse overgangen fra sakte fart til planing, og at den kløyver krappsjø og hekkbølger uten at det går nevneverdig utover komforten om bord. Interiørdesignen er stram og moderne – med en del smarte finesser og slik det sømmer seg en sportsbåt: En kompakt og velkomponert førerplass.

Det beste av alt: Nå har X-22 funnet Hydroliften i seg.

Denne saken ble første gang publisert 03/07 2019, og sist oppdatert 03/07 2019.

Les også