Askeladden C62 Xbow med Suzuki DF115, 2012

Tusenkunstner

Nye C62 Xbow, som er et ledd i Askeladdens trillingsatsing, er et multitalent.

Sist oppdatert

Mer trenger du ikke. I hvert fall om du bare skal på dagstur. Er du god med kalesjer, ja så duger den til helgeturer også.

C62 er basert på Askeladdens velkjørende 605-skrog, og det merkes i sjøen.

Den er lettkjørt, planer lett, kaviterer ikke og byr ikke på noen spesielle overraskelser. Den reagerer ikke spesielt på bruk av motortrimmen, men vi skulle gjerne fått løftet baugen et lite hakk for å slippe sjøsprøyt inn i båten under fart. Prislappen ligger hyggelig i underkant av 400 000 kr.

Det er nemlig båtens akilleshæl.

Du sitter om lag som i en tradisjonell daycruiser, men i Xbow (og Xover, for den saks skyld) er vindskjermen trukket så langt fram at både vind og vann treffer deg i ansiktet. Både forfra og fra siden.

Fin komfort

Sittestillingen er det ingenting vondt å si om. Du sitter godt og har god oversikt både forover, akterover og ut til sidene.

MYE COCKPIT: Med vindskjermen trukket langt frem, blir det stor plass i cockpit. FOTO: Egil Nordlien HM Foto
MYE COCKPIT: Med vindskjermen trukket langt frem, blir det stor plass i cockpit. FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Kartplotteren (ekstrautstyr) burde vært vinklet mer mot fører, da denne ligger i instrumentbordet. 115 hestekrefter holder lenge i 62 Xbow, noe som forteller oss at skroget er lettdrevet og effektivt i vannet.

I ORDEN: Vind og vann finner veien over vindskjermen og vinkelen på instrumentbordet er for slak. På en annen side sitter man godt og avstanden til ratt og motorkontroll er perfekt. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
I ORDEN: Vind og vann finner veien over vindskjermen og vinkelen på instrumentbordet er for slak. På en annen side sitter man godt og avstanden til ratt og motorkontroll er perfekt. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Båten marsjer fint ved 4000 o/min i rundt 22 knop, og nøyer seg med småpene 0,84 liter drivstoff per nautiske mil i denne farten.

Ved 5800 o/min noterer vi 33,7 knop i notatblokka. Med moderne firetakts påhengsmotor på hekken signert Suzuki (DF115) er heller ikke støy noe problem i denne båten.

Praktiker

Et godt skrog til tross - det er det praktiske som imponerer oss mest med denne båten. Og det er her Askeladden har lagt ned mest jobb.

Den drøyt seks meter lange båten er helt åpen, og har faktisk en liten bowrider-lignende sittegruppe til barna foran vindskjermen.

I selve cockpit er det sitteplasser til alle de syv personene båten er godkjent for.

Tekniske data Askeladden C62 Xbow med Suzuki DF115, 2012

  • Lengde: 6,10 m
  • Bredde: 2,33 m
  • Vekt: 950 kg (uten motor)
  • Bensintank: 140 l
  • Vanntank: 40 l
  • Soveplasser: 2-4 pers
  • Motoralt.: 115-150 hk
  • Motor testbåt: Suzuki DF115
  • Toppfart: 33,7 knop
  • Antall personer: 7
  • Produsent: Askeladden Boats AS
  • Pris: kr 399 100
  • www.askeladden.no

To benker foran, to stoler midtskips og en U-sofaen akter sørger for det. Usofaen kan også gjøres om til solseng.

Det samme gjelder de to benkene forut, men båten er ikke bred nok til at en voksen person kan strekke ut her.

Dette betyr at fire personer (to voksne og to barn) i prinsippet kan sove i båten, i le under en voluminøs kalesje med veldig god takhøyde.

Som med kalesjer flest, kreves det litt trening for å folde ned kalesjen i kalesjegarasjen akter uten at det oppstår problemer.

Er man virkelig i turmodus, så er det greit å vite at båten leveres med kjøleboks og dusj som ekstrautstyr.

Solid konstruksjon

I vår ferd gjennom båten finner vi lite å sette fingeren på rent teknisk. Båten framstår å være solid bygget, har god finish og materialkvaliteten som forventet av en Askeladden.

Det eneste som kan nevnes er døren under vindskjermen, der selve låsemekanismen er for dårlig/ feilmontert.

Tesdata Askeladden C62 Xbow med Suzuki DF115

Turtall, o/m

Fart i knop

Støy dBA

Forbruk l/nm

2500

7,2

70

0,79

3000

10,4

72

1,07

3500

16,9

75

0,85

4000

21,7

78

0,84

4500

25,2

81

0,89

5000

29,5

82

1,01

5800

33,7

86

1,10

Døren blåser nemlig opp under fart.

Solide rekker framme i baugen, samt en landtrapp om vi kan kalle den det, gjør det enklere og tryggere å sette noen i land med baugen.

Med testbåtens motorisering koster C62 Xbow fra 399.100 kroner. Vel blåst, Askeladden. Bokstavelig talt.

Denne saken ble første gang publisert 08/08 2012, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også