Audi Q8

Audi Q8: Audi gjør som BMW og Mercedes

Først kom BMW med X6 i 2008. Syv år senere fulgte Mercedes opp med GLE Coupé. Nå får de konkurranse av Audi Q8.

AUDI Q8: Sammenlignet med Q7 er den coupe-lignende taklinjen til Q8 tydelig, men ikke så markant som plattform-broder Lamborghini Urus.
AUDI Q8: Sammenlignet med Q7 er den coupe-lignende taklinjen til Q8 tydelig, men ikke så markant som plattform-broder Lamborghini Urus. Foto: (Audi)
Publisert

Allerede i 2008 kom BMW X6, den første SUV-kupeen. I 2015 fulgte Mercedes opp GLE Coupé. Audi kommer sent, men godt til dette luksusmarkedet - med en nesten fem lang og to meter bred konkurrent. Q8 ser barsk ut, vi kan bare forestille oss hvor bøs en RS-versjon vil seg ut.

Sammenlignet med Q7 er den coupe-lignende taklinjen til Q8 tydelig, men ikke så markant som plattform-broder Lamborghini Urus. Bak har Q8 den uavbrutte lysstripen som er reservert for toppmodellene. Bagasjerommet tar 605 liter. Legger du dem ned, får du et bagasjerom på hele 1,755 liter. 

HØYT HEVET: Bakkeklaringen er på hele 254 millimeter. Bilen leveres med adaptiv luftfjæring som ekstrautstyr. Den lar deg justere bakkeklaringen med hele 90 millimeter. 
HØYT HEVET: Bakkeklaringen er på hele 254 millimeter. Bilen leveres med adaptiv luftfjæring som ekstrautstyr. Den lar deg justere bakkeklaringen med hele 90 millimeter.  Foto: (Audi)

Høyt hevet

Bakkeklaringen er på hele 254 millimeter. Bilen leveres med adaptiv luftfjæring som ekstrautstyr, som gjør at du kan justere bakkeklaringen med hele 90 millimeter. Q8 kan også leveres med firehjulsstyring hvor bakhjulene kan svinges hele fem grader for en enda mer smidig og stabil kjøreopplevelse.

Q8 kommer med Audis mild hybrid-teknologi, basert på et 48 volt-batteri. Bilen regenererer strøm på opptil 12kW ved bremsing, og lar deg kjøre på ren strøm i gitte kjøresituasjoner.

Den helmekaniske midtdifferensialen fordeler kreftene til front- og bakaksel med en fordeling på 40:60 som standard. Ved behov flyttes mesteparten av kreftene til akselen med best grep. 

BERØRT: Foran rattet er det Virtual Cockpit. Den største skjermen på konsollen måler 10,1 tommer, og brukes i hovedsak til å styre infotainment og navigasjon, mens den 8,6 tommer store skjermen under tar seg av øvrige oppgaver. Ingen vri-og-trykk-knapper, og ingen touchpad. Heldigvis er en egen volumknapp beholdt.
BERØRT: Foran rattet er det Virtual Cockpit. Den største skjermen på konsollen måler 10,1 tommer, og brukes i hovedsak til å styre infotainment og navigasjon, mens den 8,6 tommer store skjermen under tar seg av øvrige oppgaver. Ingen vri-og-trykk-knapper, og ingen touchpad. Heldigvis er en egen volumknapp beholdt. Foto: (Audi)

Egen volumknapp

Innvendig minner Q8 om A8. Foran rattet er det Virtual Cockpit. Den største skjermen på konsollen måler 10,1 tommer, og brukes i hovedsak til å styre infotainment og navigasjon, mens den 8,6 tommer store skjermen under tar seg av øvrige oppgaver. Her er ingen vri-og-trykk-knapper, og ingen touchpad. Heldigvis er en egen volumknapp beholdt.

Q8 er ventet til høsten, og ifølge tyske Auto Bild blir Q8 50 TDI lanseringsmodellen. Den har en 3,0-liters motor som  yter 286 hk og 600 Nm. Quattro og 48 volts elektrisk system er en del av pakka.

I 2019 følger Q8 45 TDI med 231 hk og Q8 55 TFSI med 340 hk. Forhåpentligvis senere, RS Q8.

Denne saken ble første gang publisert 05/06 2018.

Les også