Audi e-tron 50, 71 kWh

Audi med "billigversjon" av e-tron

Mindre batteri og en mer effektiv drivlinje, skal gjøre Audi e-Tron til en prisgunstig elbil med brukbar rekkevidde.

Pluss ikon
<b>RIMELIGERE:</b> Audi kommer med en rimeligere e-tron med mindre batteri og lavere pris.
RIMELIGERE: Audi kommer med en rimeligere e-tron med mindre batteri og lavere pris. Foto: Audi
Sist oppdatert

Nå lanseres en ny utgave av Audi e-tron: Audi e-tron 50 quattro med et batteri på 71 kWh. Bilen blir tilgjengelig i Norge allerede i år og i Tyskland estimeres en svært konkurransedyktig pris for den elektriske SUV-en, sier den norske Audi-importøren i en pressemelding.

Batterikapasiteten er dermed redusert i forhold til e-tron 55-modellen, som har et batteri på 95 kWh.

Bilen får to elektriske motorer med en samlet effekt på 313 hk og dreiemoment på 540 Nm. 0–100 km/t går på 7 sekunder.

Audi e-Tron 50: Pris

Det kommer egne, markedstilpassede modeller for Norge i 4. kvartal. De norske prisene er snart klare, og den norske importøren forventer at de kommer til å overraske positivt.

I den internasjonale pressemeldingen oppgis prisen i Tyskland på under 70.000 euro, som tilsvarer i underkant av 700.000 norske kroner. I Tyskland betales det 19 prosent moms på elbiler. I Norge er elbiler fortsatt fritatt for merverdiavgift.

Dagens utgave av Audi e-tron 55 har en startpris på 662.900 kroner.

<b>GJENKJENNELIG:</b> I mørket kjenner du lett igjen den brede lyslisten som går over hele bilens bredde på Audi e-tron.
GJENKJENNELIG: I mørket kjenner du lett igjen den brede lyslisten som går over hele bilens bredde på Audi e-tron. Foto: Audi

Audi e-tron 50: Rekkevidde

Ifølge Audi gir batteriet på 71 kWh en rekkevidde på godt over 300 km etter WLTP-standarden. Og opplyser at den kan hurtiglade med inntil 120 kW og dermed få opptil 80 prosent batterikapasitet på 30 minutter.

Audi hevder de har gjort den nye drivlinjen mer effektiv: Det er i hovedsak den bakre motoren som er aktiv. Den fremre motoren blir aktivert ved behov. Bedre effektivitet kan tilskrives en nykalibrert drivlinje og flere optimaliseringer av høyvoltsystemet. Lavere egenvekt og varmepumpe som standard bidrar også, sier Audi.

Skal Audi e-Tron 50 klare 30 mil, så må forbruket forbedres betraktelig i forhold til e-Tron 55-modellen, som vi tidligere har testet i samarbeid med Vi Menn Bil.

Du kan også lese en test av Audi e-tron 55 fra Broom her.

<b>FØRERMILJØ:</b> Ingen gigantisk skjerm som på Tesla, men et rent og ryddig interiør.
FØRERMILJØ: Ingen gigantisk skjerm som på Tesla, men et rent og ryddig interiør. Foto: Audi

Audi e-tron 50: Levering i 2019

– Interesserte kunder kan kontakte sin Audi-forhandler eller følge med på Audi.no for videre informasjon, sier Elin Sinervo, direktør for Audi Norge i Harald A. Møller.

– Allerede nå kan jeg si at vi forventer å få god tilgang til biler og at de første kundene får utlevert bil i år. De norske prisene er nært forestående og kommer til å oppleves som attraktive, forteller Sinervo.

I Norge får Audi e-tron 50 quattro blant annet følgende standardutstyr: adaptiv luftfjæring, varmeseter foran, navigasjon plus, quattro firehjulsdrift, LED hovedlys, cruise kontroll, elektrisk bakluke, virtual cockpit, parkeringssensor foran og bak, varmepumpe, samt ekstra oppvarming for kupé og batteri.

<b>SUV:</b> Audi e-tron 50 er en SUV med god plass til en familie.
SUV: Audi e-tron 50 er en SUV med god plass til en familie. Foto: Audi

Denne saken ble første gang publisert 01/08 2019, og sist oppdatert 01/08 2019.

Les også