Arbeiderpartiet overkjører Arbeiderpartiet i Oslo om nye E18

Knusende nederlag for byrådet i Oslo.

Arbeiderpartiet på Stortinget overkjører Arbeiderpartiet i Oslo, og dermed er det bred politisk støtte for raskere utbygging av E18 Vestkorridoren.
Publisert

Forhandlingene om utbygging av en forbedret E18 Vestkorridoren var en av de mest betente da Oslopakke 3 skulle fremforhandles mellom staten, Oslo og Akershus.

Resultatet ble et kompromiss der vegprosjektet skulle splittes opp i flere utbyggingstrinn.

Spesielt byrådet i Oslo har vært svært kritisk til det nye veiprosjektet inn mot Oslo i Akershus, og det har vært hintet om at hele avtalen om å bygge ut E18 fra Asker til bygrensen i Oslo har vært i spill.

Les også: Lan Marie Nguyen Berg: - Vi skal presse gjennom en beinhard klimapolitikk

Dyrere, tregere og verre for miljøet

Statens vegvesen har senere sett på dette kompromisset, og konkludert med at det var vesentlig dyrere, verre for lokalmiljøet og ville føre til at flere hus måtte rives. I Nasjonal Transportplan (NTP) legger også regjeringen opp til at mer av veien skal bygges ut sammenhengende.

Den røde strekningen er planlagt utbygget over tid, men kun den grønne delen var planlagt påbegynt i første byggetrinn. Nå er det bestemt at det skal bygges et par kilometer ekstra, inkludert Høviktunnelen.

Dette forslaget har irritert det Ap-ledede byrådet i Oslo kraftig. Men nå viser det seg at Arbeiderpartiet på Stortinget ikke ønsker å høre på innsigelsene Arbeiderpartiet i Oslo har - og stiller seg bak regjeringens forslag om å overkjøre enigheten i Oslopakke 3.

- Å bygge ny E18 helt frem til Ramstadsletta i første byggetrinn er i tråd med hva Arbeiderpartiet har ment hele tiden. Nye faglige vurderinger har kommet, og de tilsier at dette er den riktige måten å gjøre det på, sier Aps stortingsrepresentant Åsmund Aukrust (Ap) til Budstikka.

- Har tapt på alle punkter

Høyres gruppeleder i Oslo, Eirik Lae Solberg, er svært fornøyd med at byrådet i Oslo nå ikke har klart å hindre E18-utbyggingen.

- Når Ap på Stortinget har bestemt seg for å støtte en sammenhengende utbygging av E18, har byrådet i Oslo med Raymond Johansen og Lahn Marie Berg i spissen tapt på alle punkter. For et år siden aksepterte Ap og MDG i Oslo at hele E18 fra Lysaker til Asker skal bygges ut.

Tidligere finansbyråd i Oslo, Eirik Lae Solberg (H), har jobbet for at E18 skulle bygges ut. Nå får han viljen sin.

- Nå er det klart at det uansett utfall av stortingsvalget heller ikke blir byggepause midt i Høvik-tunnelen. Det er godt nytt for lokalsamfunnet på Strand som ellers ville blitt rasert av en midlertidig motorvei og det er godt nytt for alle som ønsker en egen busstrase og en skikkelig sykkelvei inn mot Oslo. Jeg er glad for at Ap sentralt ikke har satt AP/MDG byrådets prestisje foran hensynet til miljøet og lokalbefolkningen langs E18.

Les også: Norsk bompengeordning kan stå for fall

Slik opplever du Oslo til Bergen på 15 minutter!