VW står sterkest i Norge
En ny undersøkelse viser hvilke merker nordmenn setter høyest.
Volkswagen er bilmerket som står sterkest i nordmenns bevissthet, ifølge den nye bilindeksen fra
TNS Gallup. Den er resultatet av intervjuer med 4200 norske kjøpere av nye biler, og skal si noe om merkevarestyrken til de ulike bilmerkene i Norge.
Indeksen utarbeides hvert år, og skal gi svar på hvilke bilmerker som nyter størst tillit og anseelse blant dem som nylig har kjøpt ny bil. De blir blant annet spurt om hvilke merker de kjenner til, hvordan de oppfatter profilen til de enkelte merkene og hvilke merker de tok med i vurderingen da de skulle kjøpe den nye bilen.
I fjor var det Toyota som lå på topp, men i år har Volkswagen plassert seg øverst. Toyota ligger som nummer to, mens Volvo faller fra annen til tredje plass.
- Dette betyr at VW har et meget godt år, sier Anders Hovde i TNS Gallup til Dinside.no. - Markedet gir merket god score på de parameterne vi måler, og avstanden til nærmeste konkurrent øker.
I bunnen av listen over bilmerkene finner vi Mini, Renault og Fiat. Sistnevnte får en indeks på null poeng, mot VWs 100 poeng og Toyotas 91.
De som har foretatt de største sprangene oppover på listen sammenlignet med i fjor er Nissan, som gikk fra 15. til niende plass, og Hyundai, som stiger fire plasser fra 19. til 14. plass på listen. Samtidig faller Honda seks plasser, fra 10. plass i fjor til 16. plass i årets bilindeks.
Bilindeks 2013
Plass Merke Indeks
1 Volkswagen 100
2 Toyota 91
3 Volvo 90
4 Audi 79
5 BMW 76
6 Mercedes 69
7 Ford 56
8 Skoda 42
9 Nissan 40
10 Peugeot 39
11 Opel 32
12 Mitsubishi 31
13 Mazda 30
14 Subaru 29
15 Hyundai 28
16 Honda 24
17 Citroën 24
18 Lexus 22
19 Kia 21
20 Suzuki 16
21 Land Rover 16
22 Mini 15
23 Renault 12
24 Fiat 0
Indeksen utarbeides hvert år, og skal gi svar på hvilke bilmerker som nyter størst tillit og anseelse blant dem som nylig har kjøpt ny bil. De blir blant annet spurt om hvilke merker de kjenner til, hvordan de oppfatter profilen til de enkelte merkene og hvilke merker de tok med i vurderingen da de skulle kjøpe den nye bilen.
I fjor var det Toyota som lå på topp, men i år har Volkswagen plassert seg øverst. Toyota ligger som nummer to, mens Volvo faller fra annen til tredje plass.
- Dette betyr at VW har et meget godt år, sier Anders Hovde i TNS Gallup til Dinside.no. - Markedet gir merket god score på de parameterne vi måler, og avstanden til nærmeste konkurrent øker.
I bunnen av listen over bilmerkene finner vi Mini, Renault og Fiat. Sistnevnte får en indeks på null poeng, mot VWs 100 poeng og Toyotas 91.
De som har foretatt de største sprangene oppover på listen sammenlignet med i fjor er Nissan, som gikk fra 15. til niende plass, og Hyundai, som stiger fire plasser fra 19. til 14. plass på listen. Samtidig faller Honda seks plasser, fra 10. plass i fjor til 16. plass i årets bilindeks.
Bilindeks 2013
Plass Merke Indeks
1 Volkswagen 100
2 Toyota 91
3 Volvo 90
4 Audi 79
5 BMW 76
6 Mercedes 69
7 Ford 56
8 Skoda 42
9 Nissan 40
10 Peugeot 39
11 Opel 32
12 Mitsubishi 31
13 Mazda 30
14 Subaru 29
15 Hyundai 28
16 Honda 24
17 Citroën 24
18 Lexus 22
19 Kia 21
20 Suzuki 16
21 Land Rover 16
22 Mini 15
23 Renault 12
24 Fiat 0
Denne saken ble første gang publisert 09/10 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.