Ny 200-hester fra Opel

Motorprogrammet fornyes hos Opel, og den nye 1,6-literen får opptil 200 hk.

Sist oppdatert
Kravene til lavere bensinforbruk og EUs nye utslippsnorm Euro 6 medfører at de fleste bilprodusentene må fornye motoralternativene sine. Allerede forrige sommer kunngjorde Opel at de ville fornye hele motorpaletten, og nå begynner de nye drivlinjene å dukke opp i biler som kommer til forhandlerne. Det begynner med den tresylindrede turbomotoren 1,0 SIDI, som debuterer i Opel Adam. Den har 115 hk og en bred dreiemomentkurve.

Men i høst er det også premiere for en ny motor på 1,6 liter, og den skal først tilbys i kabrioleten Cascada. Den bilen skal etter alt å dømme ikke tas inn i Norge, men motoren vil etter hvert spre seg til hele modellprogrammet fra Opel. Dermed vil den nye 1,6 SIDI Turbo snart bli å finne i Astra og Insignia. Og det hadde vært gøy å se den i Corsa og Adam også, men det er kanskje å håpe på for mye?

Den nye motoren yter 200 hk, og kan i korte perioder med overboost levere 300 Nm i dreiemoment. Det skal gi Opel Cascada en toppfart på 235 km/t. De foreløpige forbrukstallene for Cascada er 0,67 liter per mil, med et CO2-utslipp på 158 gram per km.

For å tåle det høye sylindertrykket har Opel valgt å lage motorblokken av støpejern med en høy andel grafitt. Det skal øke hardheten og styrken. Støpejern kan virke gammeldags, men disse materialene gir bra styrke i forhold til vekten, og gir dessuten bedre lyddemping enn aluminium.

Noe som skiller den nye 200-hesteren fra den eksisterende 1,6 Ecotec med 170 hk er at kompresjonen er senket fra 10,5 til 9,5:1.

Frem til 2016 skal Opel introdusere tre helt nye motorfamilier i totalt 23 nye modeller. På motorsiden innebærer det at 80 prosent av alle drivlinjene er erstattet av nye motorer.

Denne saken ble første gang publisert 13/08 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også