Alle er like, men det er store forskjeller

Garantikrigen på nye biler har ikke ført til at alle er helt like.

Publisert

Den mest vanlige formen for nybilgaranti har fram til nyttår vært 3 år eller 100.000 kilometer. Etter dette har du vært avhengig av reklamasjonen om du skulle få fikset noe uten å betale for det.

Men etter at Norges største bilforhandler, Møller-gruppen, utvidet sin garanti fra 3 til 5 år, så har nå nesten en samlet norsk bilbransje fulgt etter. Fra at det for et år siden stort sett var Kia, Hyundai og Mitsubishi som hadde 5 år eller bedre garanti, er det nå enklere å ramse opp de som ikke har det.

Av Norges ti mest solgte merker er det faktisk bare Nissan som nå står på gammel garanti.

Se full oversikt i bunn av artikkelen!

Fem år - med begrensning
Men selv om de aller fleste nå har kastet seg over garanti på fem år, er det l, og har passert 100.001 kilometer, hjelper det fint lite at en egentlig har to års garanti igjen.

Ifølge SSB er gjennomsnittlig kjørelengde per år for personbiler 13.439 kilometer i året. Toyota, som har økt sin grense til 160.000 kilometer, sier at deres øvre grense bare ekskluderer et par prosent av bilkjøperne. En solid andel av disse igjen er trolig drosjer, som i snitt kjører over 60.000 kilometer i året.

Gjennomrusting
Det som derimot kan bety noe, er rustgarantien på nye biler. Denne varierer i dag mellom 6 og 30 år, og har ikke blitt påvirket av den garantikrigen vi har sett den siste tiden. Mercedes er i en særklasse med sine 30 år, og den er ikke videreført til sitt underbruk Smart.

På jumboplass finner vi Jaguar med bare 6 år, og Chrysler med 7 år. Påfallende nok var Chrysler en del av Daimler-konsernet, som eier Mercedes, inntil 2007.

Lakkgaranti
På toppen av nybilgarantien, er det også noe som heter lakkgaranti - hvor bransjen er mest enig om hvor grensen skal gå. Denne garantien går på falming av farge, produksjonsfeil og ting som blemmer. Den gjelder ikke steinsprut og andre lakkskader.

Per i dag er det tre år over hele linjen, men unntak av Hyundai og Kia Cee’d som har fem år.

Den fulle oversikten
I tabellen under finner du oversikten over det som er garantien på biler som er kjøpt etter nyttår i år.

I tillegg til disse merkene, finnes det forsikringsselskaper som gir deg utvidet «garanti» opp til 5 år for biler som blir importert til Norge utenfor de store forhandlerne. CarProtect opplyser til Nettavisen at de har begynt å tilby det gjennom en enkelte forhandlere rundt om i Norge. Prisen for denne forsikringen er knappe 5000 kroner for biler som har tre års garanti fra før, og drøye 7000 kroner fra dem som har to års fabrikkgaranti.

NybilgarantiKjørelengdeGjennomrusting
Alfa Romeo5 år100.0008 år
Audi5 år100.00012 år
BMW5 år200.00012 år
Chrysler3 år100.0007 år
Citroën5 år100.00012 år
Fiat5 år100.0008 år
Ford5 år100.00012 år
Honda3 år100.00012 år
Hyundai5 år-12 år
Jaguar3 år-6 år
Kia7 år150.00012 år
Land Rover3 år100.00012 år
Lexus5 år160.00012 år
Mazda3 år100.00012 år
Mercedes5 år100.00030 år
Mini5 år200.00012 år
Mitsubishi5 år100.00012 år
Nissan3 år100.00012 år
Opel5 år100.00012 år
Peugeot5 år100.00012 år
Porsche*2 år*-*10 år
Renault5 år100.00012 år
Saab5 år100.00012 år
Smart5 år100.00012 år
Skoda5 år100.00012 år
Ssangyong5 år100.00012 år
Subaru5 år100.00012 år
Suzuki5 år100.00012 år
Toyota5 år160.00012 år
Volvo5 år100.00012 år
VW5 år100.00012 år

* Etter publisering har Porsche endret sin garanti til 5 år/100.000 kilometer.