8 ting norske bilister aldri lærer seg
Hvor vanskelig kan det være?

Godt over tre millioner av oss i Norge har førerkort, og en skulle tro at grundig opplæring, mange års erfaring og kontrollvirksomhet skulle sørge for at vi både kunne og fulgte trafikkreglene.
Slik er det på ingen måte.
Norske bilister og trafikanter bryter reglene over en lav sko, gjerne til stor irritasjon og fare for andre.
Side3 har spurt NAF om hvilke trafikkregler vi bryter oftest, og bilekspert og kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen har svarene klare:
1. Mobil
- Bruk av mobiltelefoner er jo det det syndes aller mest av i Norge. Vi ser jo selv politifolk synder mot dette til stadighet, sier Engebretsen.

Reglene for mobilbruk er strammet inn gjennom flere revisjoner av lovverket, og nå er det eneste du har lov til å gjøre bak rattet å svare og avslutte en samtale - forutsatt at du har handsfree.
Ja, det betyr at du ikke har lov til å sjekke Facebook eller sende meldinger når du kjører. Heller ikke når du venter på rødt lys.
2. Syklister som kjører på rødt
- Det kan virke som om mange syklister ikke har fått med seg at trafikklys også gjelder for dem. Syklister som sykler på rødt både irriterer og kan skape svært farlige situasjoner.
3. Baklys på nye biler
Etter en regelendring i EU, er det nå slik at nye biler ikke lenger har påbudt kjørelys bak på dagtid, og setter du lyset på "Auto" er det derfor stor sannsynlighet for at du ikke har lys bak.

- For det første er dette noe som irriterer så det holder, og mange av sensorene for når lyset skrus på er dårlige. For det andre står det i loven at du pliktig å gjøre kjøretøyet ditt synlig for andre. Dette kan du synde mot uten å være klar over det. I tett tåke eller snøføyk, hvor baklys kanskje er aller viktigst, kan det samtidig være så sterkt lys at sensorene ikke forstår at de skal skru på baklysene.
4. Fletting
- Reglene for fletting er egentlig veldig enkle, men vi ser jo hele tiden at folk nekter å være med på fletting og aktivt sperrer, sier NAF-eksperten.
Ved fletting er det gjensidig vikeplikt, og sperring kan gi bot på 5200 kroner.
Saken fortsetter under avstemningen.
5. Trafikken skal holde til høyre
- På veier med flere felt, så skal man holde til høyre, og kun bruke midtre eller venstre felt til forbikjøring. Ser man derimot på enkelte strekninger, særlig der det er tre eller flere felt i én retning, så blinker folk seg aktivt bort fra høyre felt og nestn all trafikk går i de høyre feltene.
Da Side3 for et par år siden spurte våre lesere om hva som irriterte mest i trafikken, var nettopp folk som unødvendig lå i venstre felt noe som havnet på 2. plass.
Les også: Dette irriterer oss mest i trafikken
6. Avstand
- Tresekundersregelen syndes det mye mot, spesielt i rushtiden. Tidligere var dette noe politiet slo veldig hardt ned på, men det har blitt mindre fokus på i det siste. Paradoksalt nok kan dette føre til mer effektiv køavvikling, men medfører stor risiko for påkjøring.
I vår undersøkelse fra 2012 mente over halvparten at folk som lå for nærme var noe som irriterte.
7. Kollektivfelt
- I forbindelse med en del kollektivfelt er det også skilt med påbudt kjøreretning med unntak for buss. Der er ikke elbil lov, og det er noe politiet tar tak i.

Et eksempel på dette er blant annet Trondheimsveien/Rv4 i Oslo ned mot Carl Berner-rundkjøringen. Her går det to felt i midten som egentlig er trikkeskinner, men der også busser kan kjøre. Her har det vært forbudt for både buss og taxi siden veien ble åpnet. Dette gjelder også på en del avkjøringer, der busser slippes tilbake igjen på hovedveien.
- Det er også en del som ikke har fått med seg at ATV-er, motorsykkel med mer enn to hjul eller sidesidevogn ikke er tillatt i kollektivfelt.
8. Blinklys/rundkjøringer
- Nær sagt alle undersøkelser viser at mangel på bruk av blinklys er noe av det som irriterer oss aller mest i trafikken.
I dette ligger også den evige krangelen om rundkjøringer.
Les også:Politiet: Slik skal du blinke i rundkjøringen
Les også:Bilistene forstår rett og slett ikke hvordan denne rundkjøringen fungerer