Nye Nissan Leaf

Dette skal nye Nissan Leaf koste

Ny Leaf kommer på nyåret. Senere neste år kommer den også med enda større batteripakke og lengre rekkevidde.

Pluss ikon
LEAF: Dette er nye Nissan Leaf
LEAF: Dette er nye Nissan Leaf
Sist oppdatert

Tidlig neste år komme nye Nissan Leaf. I første omgang kommer den med en 40 kWh-batteripakke med en oppgitt rekkevidde på 378 kilometer, 150 hk og 320 Nm. Pris: 283 900 kroner.

Mot slutten av 2018 kommer også en versjon med større batteripakke på 60 kWh, men den vil Nissan foreløpig ikke si mye om.

Leaf ble lansert på det norske markedet allerede i 2010, og har siden den gang vært en betydelig aktør på det norske markedet etter avgiftsomleggingen. Den var Norges tredje mest solgte bil i 2013 og 2014, og den mest solgte elbilen så sent som i fjor. Leaf er da også verdens mest solgte elbil med mer enn 280 000 solgte eksemplarer på verdensbasis

Første generasjon Leaf var designet med en tydelig idé om at elbilen skulle skille seg klart fra de andre modellene. Av bildene går det frem at nye Leaf har lagt den litt premature designen bak seg. Designen er nå mer i tråd med de nye Nissan-modellene for øvrig, som Micra og Qashqai.

SYV TOMMER: Nytt førermiljø med 7-tommers skjerm.
SYV TOMMER: Nytt førermiljø med 7-tommers skjerm.

Regenerering av bremsekraft er en kjent sak ved elbiler, men Nissan videreutvikler dette i Leaf som kommer med såkalt e-Pedal. Ved å trykke på en knapp i senterkonsollen, endrer teknologien gasspedalen i bilen om til en e-Pedal. Det vil si at den ikke bare lenger benyttes for å få bilen til å akselerere, men også til å bremse og stoppe bilen kun med denne ene pedalen. e-Pedal-teknologien er verdens første én-pedals-teknologi,ifølge Nissan. Den gjør det mulig for føreren å stoppe bilen fullstendig, også i en bakketopp, samt holde den posisjonen i opp- eller nedoverbakker før den kan gjenoppta kjøringen momentant. Sjåførene vil med dette være i stand til å gjøre unna 90 prosent av all kjøring ved bruk av kun én pedal. Det bidrar til å gjøre bilkjøring langt mer spennende og mindre krevende, hevder Nissan. Ved rushtrafikk og i køkjøring vil førerne ikke lenger trenge å bytte fra pedal til pedal, og på den måten forenkles selve kjøringen samtidig som den blir mer engasjerende.

LEAF: En Leaf med større batteripakke og mer ytelse kommer på tampen av 2018.
LEAF: En Leaf med større batteripakke og mer ytelse kommer på tampen av 2018.

Nye Leaf blir også Nissans første globale modell tilgjengelig med ProPILOT Park. Teknologien bistår føreren med å parkere bilen. ProPILOT Park hjelper sjåførene med en av de kjedeligste og utfordrende oppgaver relatert til bilkjøring. Med hjelp av sonarer og kameraer sørger teknologien for at bilen parkeres inn på parallelle p-plasser eller inn på en p-plass med fronten eller hekken først. Systemet aktiveres med en knapp på midtkonsollen, og systemet håndterer selv gass, brems og styring. Føreren kan selv overvåke operasjonen og bryte inn ved å tråkke på bremsen hvis det er nødvending. Systemet skal tilpasse seg selv de trangeste bygater.

Denne saken ble første gang publisert 06/09 2017, og sist oppdatert 06/09 2017.

Les også