Frigjort kjole

Den var opprinnelig et symbol for den frie kvinnen. Skjortekjolen er over hundre år gammel og får stadig ny aktualitet.

En typisk Gibson Girl på båttur. Gibson Girls-pikene ble symbol på det nye kvinnelige idealet på tidlig 1900-tall: Frimodige, aktive og fremadstormende kvinner.Image by © Bettmann/CORBIS
Den sorte kjolen til venstre "Diorama", er en cocktail-kjole fra Christian Dior's kolleksjon i 1947, hvor Dior fornyet "Shirtwaist"-stilen i sin "New Look": Brede skuldre, smalt liv, ankellengde og vidde på skjørtet, og et mer feminint brystparti. (AP Photo/PA-David Giles) UNITED KINGDOM OUT
Peggy Olson i sin skjortekjole på jobb i Sterlin Cooper reklamebyrå. Kjolene med skjorteoverdel og ankelsidt skjørt ble raskt et populært jobbantrekk for kvinner i amerikansk arbeidsliv. CAP/FB
Hvit, plissert skjortekjole for den elegante og moderne kvinne anno 1954 Image by © Bettmann/CORBIS
Prinsesse Grace Kelly var et av skjortekjolens store stilikoner. Versjonen i beige silke, hun har på seg i dette bildet fra offentliggjøringen av forlovelsen med prins Rainer III av Monaco, ble bare hetende _To catch a Prince_ etterpå.
Den amerikanske designeren Roy Halston, fornyet den tradisjonelle skjortekjolen, tok i bruk knytebelter, fjernet knapper og gjorde den mer sexy. Image by © Bettmann/CORBIS
1976-versjonen av Charlies Angels, representert ved Kate Jackson, Farrah Fawcett-Majors and Jaclyn Smith. CAMERA PRESS / 1976, Photo Archives. All rights reserved. / StarlitePics.
Under New York Fashion Week, februar 2011 viste Halton sin moderne, men retroinspirerte variant av shirtwaist-kjolen, med knyting i livet.. (AP Photo/Andrew Burton)
I Chloes vår-sommer kolleksjon 2011 dukket kjolen med skjorteoverdel og feminint skjørt opp i flere versjoner. COPYRIGHT STELLA PICTURES
Også Sienna Miller og Savannah Miller viste retroinspirasjon da de viste sin Vår-Sommer kolleksjon under London Fashion Week. COPYRIGHT STELLA PICTURES
Den amerikanske modellen Olivia Palermo i en lang syttitallsversjon av skjortekjolen under MANGO moteshow i Shanghai i mars. COPYRIGHT STELLA PICTURES
I Valentino Haute Couture Vår-Sommer visning var det både korte og lange versjoner av skjortekjolen. COPYRIGHT STELLA PICTURES
Nesten New Look. Christian Diors Haute Couture Vår-Sommer visning var en moderne og mer ekstravagant versjon av designet Dior en gang slo gjennom med: Brede skuldre, smalt liv og vidde i skjørtet. COPYRIGHT STELLA PICTURES
Publisert Sist oppdatert

Tv-serien «Mad Men» har gitt en nostalgisk innsprøytning på motebildet. Ikke minst kan inspirasjon fra seriens feminine kjoler med innsvinget liv, skjorteoverdel og klassisk skjørt nå spores i ulike kjolevarianter på catwalken. Og denne skjortekjolen har lange røtter i motehistorien.

Shirtwaist dress som den opprinnelig ble kalt, representerte en trend som både sjokkerte og begeistret da den kom på begynnelsen av nittenhundretallet.

Borte var korsetter og ubehagelige lange skjørt som subbet i bakken. Nå skulle moderne, urbane kvinner med arbeid og stemmerett også ha mulighet til å bevege seg lettere.

Viste frem ankelen

Shirtwaist-trenden bestod av hvite, fluffy bluser med knappestolper som på mennenes skjorter. Disse ble kombinert med skjørt i ankellengde, som bød på glimt av kvinne-ankler - et uvanlig syn på den tiden.

Trenden ble raskt populær blant de millioner av unge kvinner som utover på 1900-tallet så det som en praktisk uniform for sine stillinger som butikkekspeditører, fabrikkansatte, bibliotekarer og kontordamer.

Et fenomen som samtidig utgjorde et eksempel på den moderne stilen, var det feminine forbildet «The Gibson-girl». Tegningene av den langstrakte, slentrende og frivole jenta som var å finne i illustrerte historier i magasinet Life, og var skapt av illustratør Charles Dana Gibson. Inspirasjonen til de freidige jentene med verden for sine føtter, fant han hos sin kone og hennes søster, som var det første kvinnelige parlamentsmedlemmet i det britiske Underhuset.

Feminin husmorsstil

Mot midten av århundret, introduserte den franske designeren, Christian Dior, sin versjon av skjortekjolene som en viktig del av sin stilretning New Look.

Spisse skuldre, ankelside skjørt med underskjørt, smalt liv og fremhevet byste var de viktigste trekkene, og i Diors design fikk skjortelivet i tillegg følge av den innsvingete, kneppede jakken som hørte til skjørtet.

Samtidig kom nå skjortekjolen også i ett plagg, fremdeles med skjortestolpen på brystet, smalt liv og ankellengde på skjørtet. Den feminine stilen som også ble adoptert av femti-tallets husmødre, har fått nytt liv i disse dager, ikke minst på grunn av den amerikanske tv-serien «Mad Men», som følger reklamebransjen og det amerikanske samfunnet på 50- og 60-tallet.

Nå krøp skjørtelengden også oppover, og knappene i det flørtende skjortelivet ble kneppet mer og mer opp i takt med at kvinnene fikk en friere stilling i resten av samfunnet.

Grensesprengede plagg

Skjortekjolen var i følge den amerikanske motehistorikeren Caroline Rennolds Milbank «passende for arbeidende kvinner og studenter, for hverdagsmote og restaurantbesøk, og for golf, tennis, båtliv og andre sommeraktiviteter». Dette skriver hun i boken, New York Fashion: The Evolution of American Style.

Den har også blitt omtalt som en av Amerikas mest grensesprengende stilarter når det gjelder mote, fordi den så raskt ble adoptert av arbeiderkvinner, så vel som hjemmeværende husmødre og overklassedamer.

I tillegg kan vi si en av de mest lengstlevende. Stadig nye varianter, både i semsket skinn, bomull, polyester har dukket opp. Knappelivene har fått selskap av versjoner med brede belter og omslag. Men klassikeren er der den også. Til glede for kvinner verden over som vil kle seg i klassisk design. Og som et synlig bilde på at frihet også kan komme i en lekker kjole.