Asiatiske skjønnhetsprodukter

Du gjetter aldri hva denne brukes til

Nei, det er ikke hva det ser ut som.

GJETTER DU HVA DET ER?: Vi kan røpe at det ikke er det du tror...Bla deg gjennom bildegalleriet for svaret, og andre rare duppeditter fra øst-asia.
GJETTER DU HVA DET ER?: Vi kan røpe at det ikke er det du tror...Bla deg gjennom bildegalleriet for svaret, og andre rare duppeditter fra øst-asia. Foto: FOTO: www.japantrendshop.com.
Sist oppdatert

Tove Eggen

Tove Eggen (30) er utdannet makeupartist og hårstylist ved Art Complexion Make Up Skole, samt motejournalist ved London College of Fashion.

Ved siden av et tiår med frilansvirksomhet, jobber hun også som makeuplærer og stylist.

Etter fem år i London og Barcelona, er hun nå tilbake i Oslo og lager mote- og skjønnhetsartikler for Klikk Mote.

Asia, og da Japan, Sør-Korea og Kina spesielt, er viden kjent for sin teknologi og utvikling av de rareste duppedipper – eller gadgets, om du vil.

Den østasiatiske skjønnhetsindustrien byr på produkter og verktøy som ved første blikk kan skremme livsskiten ut av oss nordmenn, som gjerne ser på kuldekrem og vannfast maskara som avansert teknologi.

Men vi er ikke helt fremmede for asiatiske skjønnhetsprodukter her i vesten heller.

Verdens mest kjente vippetang kommer fra det japanske merket Shu Uemura, og de fleste av oss har vel eid minst ett Kanebo-pudder (nå kalt Sensai).

Og det nå så velkjente produktet BB Cream ble kanskje oppfunnet av den tyske hudlegen Christine Schrammek på 60-tallet, men det var japanske og sørkoreanske skuespillerinner som gjorde produktet kjent på midten av 80-tallet.

Endrer på utseendet

Produktene vi kanskje ikke ser like mye til, er de som er ment til å drastisk endre på forbrukerne sitt naturlige utseende.

Det er ingen hemmelighet at skjønnhetspresset som øst-asiatiske kvinner har, handler om å ligne på vestlige kvinner. Dette innebære ofte lysere hud, rettere nese og en tydelig globallinje.

Men for å gjøre idealet ekstra uoppnåelig, skal de også gjerne se så unge ut som mulig. Helst i slutten av tenårene.

The Economist viser til en undersøkelse fra 2009 som avslører at hele en av fem kvinner mellom 19 og 49 år i Sør-Korea har lagt seg under kniven.

Og i en artikkel på CNN, skildrer den amerikansk-asiatiske plastikkirurgen Anthony Youn hvordan foreldre og andre eldre presser de yngre til å utføre operasjoner for å se vestlige ut.

- For å si det rett ut, så handler disse operasjonene ikke om å bevare pasientenes estetiske skjønnhet, men om å få dem til å se mest mulig kaukasiske ut. Det er et forstyrrende faktum.

Rare asiatiske skjønnhetsprodukter

Heldigvis er det ikke alle som går så drastisk til verks.

Likevel finnes det en haug av merkelige skjønnhetsprodukter og gadgets som lover både yngre og mer vestlig utseende – noen av disse er direkte absurde!

De ulike produktene lover med andre ord både det ene og det andre, men om de egentlig funker er noe uvisst.

Bla deg gjennom bildegalleriet under og se om du kan gjette deg til hva enkelte av disse skjønnhets-gadgetene egentlig brukes til:

Denne saken ble første gang publisert 29/11 2014, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også