Moteuka i Milano:

Luksusmerke hyllet mødre på catwalken

Dolce & Gabbana setter fokus på en tydelig trend i det vestlige samfunnet, mener trendekspert.

BABYBOOM: Det italienske motehuset Dolce & Gabbana sendte både modellmødre med barna sine og gravide modeller ned catwalken under moteuka i Milano.
BABYBOOM: Det italienske motehuset Dolce & Gabbana sendte både modellmødre med barna sine og gravide modeller ned catwalken under moteuka i Milano. Foto: Foto: Bulls
Sist oppdatert
HYLLET MØDRE: Flere av modellene på catwalken var gravide.
HYLLET MØDRE: Flere av modellene på catwalken var gravide. Foto: Foto: Bulls

De siste ukene har moteeliten samlet seg i storbymetropolene New York, London og Milano for å få med seg trendene for høsten og vinteren 2015/2016.

Under moteuka i Milano sendte det italienske motehuset Dolce & Gabbana babyer og gravide modeller ned catwalken. Visningen med slagordet «Viva La Mama!» var en hyllest til mødre verden over.

– Ordet mamma er ikke mote, selvfølgelig er det ikke det. Det betyr kjærlighet - for alltid. Hvem ringer du når noe går galt? Mammaen din. Hvem ringer du når du er spent? Mammaen din, forteller designer Stefano Gabbana til Vogue.

Sammen med Domenico Dolce står Gabbana bak det italienske luksusmerket. Designerduoen ønsket å gi publikum noe mer enn «kalde klær», og Gabbana mener man gjennom mote kan snakke om ting som har større mening.

– Det er godt å se følelser på catwalken. Vi ønsket å gi en hyllest til familien og vise hvor viktig de er, nå mer enn noensinne, uttalte Gabbana til The Telegraph.

- Ingen tilfeldighet

Luksusmerket hedret familien allerede under herrevisningen i januar, med trykk av familiebilder på klærne. Nå var det broderier og trykk basert på tegninger av Domenico Dolces nevøer og nieser, og det så nesten ut som frekke barn hadde gått løs med fargestifter på mammas favorittkjole, skriver Style.com.

Sosialantropolog og trendanalytiker Gunn-Helen Øye er ikke overrasket over at det italienske luksusmerket nå velger å hylle mødrene.

– I Italia står «mama» ekstremt høyt, og der ringer de til mamma før de ringer kjæresten. Dolce & Gabbanas hyllest til mødre er utrolig vakker, sier Øye til Kamille.

Hun mener det italienske luksusmerket også setter fokus på en tydelig trend i samfunnet.

– Det er naturlig at denne visningen kommer nå. Vi har sett gravide kjendiser posere med bar mage på forsiden av Vogue, og du har fokuset på mor og barn i norske Mamma, sier sosialantropologen og legger:

– Jeg har lagt merke til at unge mødre med små barn ser veldig bra ut. De er opptatt av å ta vare på seg selv, ser stilig ut på håret, sprekheten i kroppen og moteinteressen er absolutt tilstede. Den forsvinner ikke selv om du får barn. Norske mødre ville fått terningkast seks!

Saken fortsetter under bildet!

DESIGNERDUO: Moteskaperne Steffano Gabbana og Domenico Dolce etter visningen i Milano.
DESIGNERDUO: Moteskaperne Steffano Gabbana og Domenico Dolce etter visningen i Milano. Foto: Foto: Bulls

Mote- og skjønnhetsansvarlig i Kamille, Tonje Norum, roser det italienske luksusmerket.

– Jeg synes det var utrolig fin måte å hedre mammaer på og et utrolig fint show og kolleksjon, sier Norum og legger til:

– Erkeitaliensk, kvinnelig og fin kolleksjon med barnslige tegninger og sitater som «jeg elsker deg mamma», som nesten så tegnet ut i kontrast til nydelige blonder.

Øye forteller at det har skjedd store endringer i det vestlige samfunnet, både når det kommer til å ta vare på seg selv og hyllesten av barna.

– Bare for to generasjoner siden var det slik at barna ikke kunne løpe inn i stua å si noe. Samfunnet har forandret seg, og i dag lever vi for barna våre. Vi ønsker at de skal lykkes mest mulig på alle områder.

– Det er et stort fokus på barn i dagens samfunn, og veldig mange i middelklassen har råd til å bruke penger på barna.

Denne saken ble første gang publisert 03/03 2015, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også