Tar opp kampen mot H&M

Hvem er Gina, hva er Tricot, og hva gjør de i Norge?

Foto: Elin Davidsen
Publisert Oppdatert
Foto: GinaTricot

H&M har blitt et begrep for norske jenter med stort klesskap og slunken lommebok. Men det er langt fra den eneste suksessfulle svenske billigkjeden. Nå kommer konkurrenten Gina Tricot til Norge.

Kjeden er den raskest voksende i Sverige, og nå skal resten av verden erobres og bekles i trikot. Først ute er Finland og Norge.

I morgen klokken tolv åpner den første butikken i Oslo sentrum, med brask og bram og billige klær. I løpet av året kommer Gina Tricot til å åpne minst ti butikker i hele Norge.

Spesialiserte seg på topper

Det er ti år siden den første butikken åpnet i Sverige, en butikk for jenter, som spesialiserte seg på "snygge" topper.

- Det gjør vi jo fortsatt, vi har et svært stort utvalg av topper, festtopper, hverdagstopper, topper til jeans og tunikaer blant annet, sier visedirektør Jørgen Appelqvist på telefon fra Sverige.

- Hva skiller dere fra de andre billigkjedene?

- Noe vi satser på er høyt tempo. Vi får inn nye ting minst hver uke, så kundene skal alltid kunne finne noe nytt. Ellers er det jo moderne klær til bra priser. I tillegg til tempoet er det vel særlig det at vi bare fører dameklær. Vi pleier å si at vi er 100% kvinne, skratter Jørgen.

- Gode på basisplagg

MTV-programleder Charlotte Thorstvedt bor, jobber og shopper i Stockholm. Hun kjenner godt til kjeden, og liker den godt. De følger med på motebildet og er trendy og billige, er hennes dom.

- De er veldig bra på basisplagg som singleter og leggings og sånn. Jeg har et par svarte leggings derfra som jeg har brukt masse. Og så har jeg hørt at de er veldig bra på jeans, sier Thorstvedt.

Døm selv - og sjekk ut klærne fra Gina Tricot på klesbutikkens hjemmeside.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen