Slik lyktes Bruuns Bazaar

Designeren bak det danske suksessmerket Bruuns Bazaar delte sine hemmeligheter med norske designere.

Publisert Oppdatert
Foto: Elin Davidsen

Sammen med broren Teis startet Bjørn Bruun klesmerket Bruuns Bazaar i 1994. Drømmen var å bli Skandinavias ledende designermerke. Det målet har de nådd.

Nytter ikke bare å være designer

Det begynte med en butikk i København. Tolv år senere har de 150 ansatte, 15 egne butikker, samt at de er representert i over 30 land.

- Det er fortsatt Skandinavia som er hjemmemarkedet. Vi begynte med disse landene, før vi ekspanderte. Og foreløpig seg det ut til å gå utrolig bra, sier designeren Bjørn Bruun.

Det er han, av brødrene, som er designeren. Men han merket tidlig at det ikke nytter å bare like å lage fine klær.

- Skal man kunne få til et slikt konsept som Bruuns Bazaar er det viktig å ha et samspill. Klærne skal ut i butikker, merket skal markedsføres og vi skal holde tritt i et allerede fullt marked, sier han.

Ville vise Skandinavia

Bruun er på plass i Oslo for å overvære den norske moteuka, samtidig som han gjerne avslører hemmeligheten for hvordan man bygger opp et klesmerke. For selv om Bruuns Bazaars visjon var å bli størst, vil han gjerne at flere skandinaviske merker skal lykkes i utlandet.

- Vi ville gå internasjonalt for å vise at Skandinavia også kan mote. Og det er det flere enn oss som kan. Men skal du komme med et merke som skal gjøre det godt, er det utrolig viktig å ha et produkt som er nøye gjennomtenkt, sier Bruun.

Bruuns Bazaar startet med en damekolleksjon i 2005, før de laget kolleksjon for menn. Nå har de det meste; vesker, sko, solbriller og annet tilbehør.

- Det er fire ting som er særdeles viktig når man skal nå gjennom med et nytt produkt. Man må ha et unikt konsept, kvalitetsprodukter, et effektivt konsept som følger med i tida og man må ikke minst ha motiverte medarbeidere, sier Bruun, som sammen med broren kan skilte med å være det første skandinaviske merket som hadde visning under Paris Fashion Week, vinteren 1999.

Skaper interesse

Som moteby gjør København det godt i Europa. Men selv om de har en god vei å gå for å komme opp på nivå med byer som Paris og Milano har de ambisjoner og planer.

- København har ambisjoner om å bli den 5. største motebyen i Europa. Det er kanskje et urealistisk mål, men uten ambisjoner er det vanskelig å hevde seg, mener Bruun.

Og grunnen til at Danmark, og også Norge, har muligheter i Europa, er mange.

- Vi har godt med penger, befolkning med høy utdanning og en god sosial struktur. Ikke minst er interessen for norsk og dansk mote skutt i været. Det er kanskje hovedgrunnen til at vi kan være på hugget ute i Europa, sier Bruun.

Men skal vi klare det er det viktig å vise frem hva vi er gode for. Et skritt på veien er at norske og danske designere endelig har lyst til å bli i sine hjemland.

- Vi ser at designerne øyner muligheter i sine hjemland, noe som er utrolig viktig for at vi skal hevde oss internasjonalt. Vi må også ha en klar historie å fortelle. Vi må mene noe med det vi viser frem, avslutter Bruun.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen