Satser på norsk design

De norske designerne jublet i går for åpningen av den første butikken med norsk design.

Foto: Elin Davidsen
Publisert Oppdatert
Foto: Elin Davidsen
Foto: Elin Davidsen

Gårsdagens åpning av butikken DiN - Designed in Norway - ble en stor suksess for både designere og butikkledelse.

- Vi er klareMed ni norske designere er det kanskje ikke rart at folk strømmet til for å få med seg ukas happening.

- Jeg er utrolig fornøyd. Bare se på folka og butikken, det kunne ikke blitt bedre, smiler designer Leila Hafzi.

Dette er Norges første butikk i sin sjanger og Leila syntes det er på tide.

- Det er deilig å endelig få være sammen med noen om noe. Når man jobber som designer er det ofte man faller inn i sin egen boble. Det er liksom ikke noe miljø for oss designere i Norge, sier designeren.

- Er Norge klare for en slik butikk?

- Ja, jeg tror dette er etterlengtet for både publikum og designere. Siden det ikke har vært noen butikk som dette i Norge før er det på tide at det kom en. Vi er alle klare for dette, sier Leila.

På tideDesigneren Kristian Aadnevik oppholder seg mest i London, men er veldig glad for at Norge endelig begynner å satse på sine egne.

- Det er gøy å være hjemme når man kan være med på noe som dette. Jeg har lenge tenkt at man må satse mer på norsk design og det har folk endelig gjort, sier han til DetNye.no.

- Føler dere at konkurransen blir stor når så mange designere kommer sammen?

- Overhodet ikke. Når vi får en butikk som kan appellere til flere betyr det bare at flere kommer innom. Så jeg vil helt klart si at vi står sterkere sammen, sier Aadnevik.

Aadnevik syntes også location for butikken er veldig bra, og tror området kommer til å bli Norges svar på britiske Bond Street .

FornøydDet er ikke bare designerne som er fornøyde med dagen.

- Etter som man ser alle disse menneskene som har kommet, så er det vel ikke tvil om at har truffet blink med konseptet, sier konseptutvikler i Department & Stores på Steen og Strøm, Inger Hovind, til DetNye.no.

Hovind sier seg enig med designerne om at det var på høy tid at noen brukte litt penger på norsk design. Hun håper flere vil kaste seg på bølgen og satse litt stort.

- Norge er klare for det. Det er etterlengtet, sier hun.

Her er de ni designerne som skal utforme DiN. Les hvordan de i Dagens Næringsliv definerer sin egen stil:

Lilja Sidorova Gjerstad (23) og Isa Eren (30) - Sidorova: Sterk, eksperimentell, store kontraster mellom det harde og det myke materialet (pels og skinn, silke og schiffong) men samtidig ganske komfortabel (der bomull og jersey blir mye brukt). Pret a Porter og pret a porter lux. Det er en lett blanding og kontrast mellom det klassiske og røffe streetmoten.

Cecilie Juvodden (37) - Maggie Wonka: God passform og spennende, brukervennlige kvaliteter. Litt sin egen stil, med en dæsj glamour. Klærne er praktiske, men man skal lett kunne gå fra kontoret til barnehagen og så ut for å spise - i samme antrekk.

Tina Steffenakk Hermansen (32) - TSH: Vikingglamour. Feminin, chic, sexy, eksklusiv. Gjenspeiler seg i klær, vesker, belter, hodeplagg, skjerf.

Peter Løchstøer (30): Rent, men lekent uttrykk med fokus på konstruksjon og detaljer. Kolleksjonene tar utgangspunkt i nye temaer hver sesong og blander inspirasjon fra fortid og nåtid. Nostalgisk, anvendelig, utfordrende og moderne på samme tid.

Leila Hafzi (29): Lekent, romantisk, nytenkende og utfordrende for øyet. En blanding av kulturene hun kommer fra og reiser mellom. En flora av eksklusive og nydelige materialer og mye håndverk.

Vibeke Stølen (35) - Alpaca Society: Benytter seg av 100 prosent naturlige fibere. Består av grovstrikkede plagg i den eksklusive blandingen; 80 prosent babyalpakka og 20 prosent silke. Myke og varme jakker, kjoler, luer og skjerf i feminine og klassiske passformer.

Synnøve Mo (32): Kul, elegant, sexy og laidback.

Kristian Aadnevik (28): Kolleksjoner med en mørk side, den grenser mot couture, der et voluminøst og utbrodert snitt blir satt i kontrast med skarp målsøm, smale silhuetter og elegante detaljer utført i stoffer av høy kvalitet.

Karina Kjenner Titze (25) - Undorn: 'Undorn' betyr 'mellom tid'. En del av designet snakker for det elegante og pyntede fra kjoler i sprettende bestemte stoffer til florlette silker med et snev av gull. En annen består av det stramme, elegante og enkle. Uttrykket er både feminint og røft.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen