Maksimal brudetrend
Årene der bruden skulle stille i minimalistisk kjole med enkle blomster og rene linjer er forbi. I 2007 er det maksimalismen som gjelder.
Gårsdagens brudeshow i regi av Christiania Glasmagasin vitnet om at årets bruder kan ta skikkelig i når de pynter seg til den store dagen.
- Minimalismen har vart lenge. Nå vil jentene virkelig pynte seg, sier Pernille Berg fra Brudekjolen.
Store kjoler og mye stoff
Modellene som hadde staset seg opp i hvitt på catwalken i går, viste tydelig at det var viktig å gjøre mye ut av den store dagen - både når det gjelder hår, blomster og kjole.
- Det skal være mye stæsj og draperinger, store kjoler, gull, glitter og paljetter, mener Berg.
Berg får støtte fra blomsterdekoratør Finn Schjøll, som begeistret omfavner den maksimalistiske trenden.
- Stikkordet for 2007-brudene er "Guuud, så nydelig!", utbryter Schjøll. Individualisme fortsatt viktig
Maksimalismen som preger brudemoten dette året tas helt ut i filmen Marie Antoinette, som nå går på norske kinoer. Schjøll mener årets bruder bør ta seg en tur på kino før de bestemmer seg for brudekjole.
- Hvis du lurer på hvordan det skal være: Gå på kino! Nå er det Versailles-stilen som gjelder, sier Schjøll til Det Nye.
Men selv om man følger motebildet og går for store skjørt, mye tyll og blanke broderier, er det viktig å være individuell.
- Når det gjelder buketten, er det viktig at den er individuell, at ingen andre har hatt maken og at den er laget spesielt til deg, mener Schjøll.